Zelfbouw fijnstof filterunit

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Woody,
Hou rekening met een kast binnenmaat van 300 x 600 mm ( hoogte x breedte)
Het fijnfilter is 300 mm diep en het voor filter 45mm.

Een Torin 750 m is ongeveer 210 mm diep, hoogte en breedte passen ruim in de kast.
Ik stuur je wel een datablad.

Groet, Kor
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Heb ook een stoffilter gemaakt aan de hand van dit topic. Het is iets krapper geworden omdat het voorfilter wat dikker is dan ik dacht. Heb denk ik niet helemaal goed gekeken in de bestellijst. De filters zijn 60x60 cm en er zit in flinke ventilator in. Geen idee hoeveel lucht die verplaatst precies maar zo te voelen werkt alles perfect met elkaar. De box staat op wielen om hem makkelijk te verplaatsen. Alleen nog een werkschakelaar er tussen met eventueel een timer.

Mooi hoeft het niet te zijn, zolang het maar goed werkt.
IMG_20181027_154902429.jpg
IMG_20181027_154454995.jpg
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
zou de voorkant toch helemaal open maken ipv die sleuven.
Desnoods een stuk gaat ervoor.

Heb even gemeten maar ik ben bang dat de fan dan buiten zijn bereik gaat draaien, als ik nog minder weerstand heb. Zal natuurlijk nog wel wat minder worden als de filters voller zitten.
Als ik de tabel van de fabrikant mag geloven dan heb ik nu ongeveer een debiet van 2700 m3/h wat ook prima in de range voor de filters zit.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Heb ook een stoffilter gemaakt aan de hand van dit topic. Het is iets krapper geworden omdat het voorfilter wat dikker is dan ik dacht. Heb denk ik niet helemaal goed gekeken in de bestellijst. De filters zijn 60x60 cm en er zit in flinke ventilator in. Geen idee hoeveel lucht die verplaatst precies maar zo te voelen werkt alles perfect met elkaar. De box staat op wielen om hem makkelijk te verplaatsen. Alleen nog een werkschakelaar er tussen met eventueel een timer.

Mooi hoeft het niet te zijn, zolang het maar goed werkt.
Bekijk bijlage 81003
Bekijk bijlage 81004

Mag ik vragen welk fijnfilter en voorfilter je hebt gebruikt? En waar je deze kan aanschaffen?
En ben je van plan de unit op de grond te laten staan, want dan loop je kans dat de filters snel vol raken met stof van de grond.
En ik lees dat de unit 2700 m3/uur doet. Dat is een flinke luchtverplaatsing, waarbij stof van de vloer kan opwaaien. Een luchtreiniger functioneert het beste hoger in de ruimte.
Daar zweeft ook het fijnstof dat gevangen moet worden.
Ik zou ook de sleuven laten vervallen om een betere luchtstroom te garanderen. Je kan beter de ventilator regelen om het volume naar beneden te krijgen.
Op zich geen probleem om alles compact te bouwen, zo werkt het prima.

Groet,
Kor
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Dank je wel voor de tip als er weer plek is op de werkbank zal ik het spul eens los halen en eens kijken als het te fixen is, dat is natuurlijk beter dan een nieuwe bestellen :)

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat je (onregelmatige) vuilafzetting hebt op je schoepenrad. Dan is het alleen maar een kwestie van schoonmaken. Een nestje splinters ergens verstopt kan die onbalans al veroorzaken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Vorige week had ik hem even aan staan en hij klonk wat moeilijk, filters eruit gehaald en de motor was best warm en soepel draaien deed die ook niet je moest hem rond duwen de niet een setje geven en hij draait.
De ventilator moet ik nog uitbouwen (nog niet aan toe gekomen) en een nieuwe is denk ik de enige oplossing (helaas).
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Mag ik vragen welk fijnfilter en voorfilter je hebt gebruikt? En waar je deze kan aanschaffen?
En ben je van plan de unit op de grond te laten staan, want dan loop je kans dat de filters snel vol raken met stof van de grond.
En ik lees dat de unit 2700 m3/uur doet. Dat is een flinke luchtverplaatsing, waarbij stof van de vloer kan opwaaien. Een luchtreiniger functioneert het beste hoger in de ruimte.
Daar zweeft ook het fijnstof dat gevangen moet worden.
Ik zou ook de sleuven laten vervallen om een betere luchtstroom te garanderen. Je kan beter de ventilator regelen om het volume naar beneden te krijgen.
Op zich geen probleem om alles compact te bouwen, zo werkt het prima.

Groet,
Kor

Het eindfilter is een compact filter F9 van interfilter. Het voorfilter een standaard paneelfilter M5. Heb deze via mijn werk aan kunnen schaffen. Geloof dat dit hetzelfde filter is die jij gebruikt?
Ik zou graag willen dat ik de unit op kon hangen maar heb daar helaas geen ruimte voor, de schuur wordt ook gebruikt voor opslag en het plafond is niet al te hoog. Heb de kist op wielen gezet dat ik hem aan de kant kan rijden wanneer nodig.
Er waait inderdaad een beetje stof op voor de kist maar gelukkig zeer minimaal. De uitblaas van de fan zit aan de bovenkant van de kist, dat scheelt gelukkig een stukje. Misschien dat ik nog ergens een rooster kan vinden zodat ik de luchtstroom meer omhoog kan richten. Maar de tijd zal het leren hoe de filters zich houden.
Ik ga ook even denken over de sleuven. Een simpele regelaar er tussen kost ook de kop niet inderdaad en scheelt ook nog iets in het verbruik, alleen het filter is zo minder beschermd helaas. Maar daar zou een stuk gaas ook kunnen werken. Lastig zo die keuzes haha.
Een ding is zeker: het werkt tot nu perfect. Heb nog nooit in zulke schone lucht gewerkt. En bedankt voor de feedback!
 
Laatst bewerkt:

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Vorige week had ik hem even aan staan en hij klonk wat moeilijk, filters eruit gehaald en de motor was best warm en soepel draaien deed die ook niet je moest hem rond duwen de niet een setje geven en hij draait.
De ventilator moet ik nog uitbouwen (nog niet aan toe gekomen) en een nieuwe is denk ik de enige oplossing (helaas).

Dit klinkt alsof de lagers zijn versleten. Daar is eigenlijk niks meer aan te doen behalve een nieuwe.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik gebruik een F9 als fijnfilter, eigenlijk een ePM1-85% volgens de nu geldende ISO 16890 norm.
Voorfilter is een HC (High Capacity) G4.
Ik ken Interfilter/IFB, deze filters zijn goed. Ik had ze je ook (goedkoper) kunnen leveren:).

Groet,

Kor
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik geloof dat het nog een tijd gaat duren voordat de benaming in de volksmond via de ISO normering gaat. Het filter wat jij gebruikt heeft dus een nog (iets) hogere efficiëntie zo te zien.
Ik heb zeker niet te veel betaald voor de filters hoor:p

Binnenkort wil ik ook nog een miniatuur versie van een luchtreiniger maken voor op de slaapkamer tegen de pollen. Hopelijk scheelt dat ook een hoop hooikoorts klachten. Een beetje als de Dyson pure maar een stuk goedkoper. Alleen filters voor zo'n maat vinden is wat lastiger. Vooral als je over tien jaar dezelfde filters wil kunnen kopen. Waarschijnlijk wordt het dus iets groter (30*30 cm) en ieder geval een stuk mooier.


Even als tip voor anderen:
Soms zie je op internet alleen ook filters voorbij komen voor niet al te veel, maar vaak is dat dan 'merkloos'. Deze kwaliteit is dan ook vaak vele malen minder. Bestel ze dus liever bij Kor. Dan weet je zeker dat je kwaliteit hebt.
 
Laatst bewerkt:

CeesTax

Actieve deelnemer
15 okt 2015
33
1
's-Hertogenbosch
Pffffff. Ik heb dit onderwerp over fijnstofafzuiging in één ruk gelezen. Een draadje dat in april 2010 begon en tm nu duurt. Geweldig interessant allemaal. Dankzij Kor en vele anderen die reageerden met tips en do's en don'ts ben ik een stuk wijzer geworden. Ga binnenkort bestellen bij Kor.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Ik wil in mijn nieuwe werkplaats ookwat aan stofbeheersing gaan doen.
Hele topic gelezen.
Ik heb twee vragen.
1. Heeft iemand wel eens de airflow aan de uitblaaskant van de kast gemeten?Jullie rekenen namelijk allemaal met de luchtverplaatsing van de ventilatoren om 10x luchtverversing te halen. Interessanter zou zijn om te rekenen met de luchtverplaatsing van de hele units. Dus inclusief filters.
Dit kan nl nogal schelen.

2. Ik heb een spaander afzuiging met een zak. Deze blaast fijnstof de lucht in. Ivm warmte behoud wil ik de unit in de werkplaats houden. Zou ik ik met deze filters een kast om deze afzuiger heen kunnen maken? Om zodoende het fijnstof af te vangen.
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hallo Rob,

Twee hele interessante vragen.
1. Mijn ontwerp is met een filter dat een hele lage weerstand heeft ( 20 Pa. bij 500m3/uur) de ventilator heeft hier maar weinig last van.
Natuurlijk neemt de flow af naarmate het filter vervuild en een hogere weerstand krijgt.
Ik heb tijdens mijn metingen ook de flow gemeten en weet, dat bij een nieuw filter het verlies ca. 5% is door het fijnfilter.
Nu na 7 jaar gebruik( met nog steeds hetzelfde fijnfilter) is de druk opgelopen tot ca 45 Pa. Ik schat het verlies nu op 15 %, maar zal binnenkort wel meten.
Omstandigheden zijn per werkruimte verschillend, maar ik heb vrij fanatiek gebruikgemaakt van de unit. Pas 2 jaar geleden een nieuw voorfilter moeten plaatsen.
De ruimte hoeft maar 6 tot 7 keer per uur ververst te worden om goed te functioneren, de praktijk heeft dat bij mij bewezen.
Nog steeds is de fijnstofconcentratie (gemeten 0,2 tot 3 micron) binnen 20 minuten 95 % gedaald.

2. Reinigen van de uitblaaslucht van de afzuiging ( aan de machines) is goed mogelijk.
Ik heb daar een professioneel industriefilter op van de zelfde (F9) klasse als het fijnfilter in de luchtreiniger, met 20 m2 filteroppervlak en een lage luchtweerstand.
Echter zijn dit soort patronen prijzig ( denk >400 euro per stuk) dus voor de hobbyist boven budget schat ik zo in.
De andere oplossing draag jezelf al aan. Een ander forumlid bouwt op mijn advies een unit achter zijn spaanderafzuiging. Ik zal eens informeren of dit een beetje wil lukken.
De veel gebruikte zakken als uitblaas zijn ronduit bagger. tik er tegen aan en de wolken vliegen je om de oren....
Veel beter zijn de fijnfilter patronen, aangeboden door b.v. HBM. Informatie hierover krijg ik niet van HBM, helaas willen zij geen moeite doen om dit uit te zoeken.
Trouwens zijn deze filters maar vanaf 1 micron werkzaam en dat is eigenlijk niet goed genoeg.
Door hetzelfde systeem te gebruiken als in de luchtreiniger, ik bedoel dezelfde filters, vang je 85% deeltjes vanaf 0,2 micron.
Je moet dan ook een voorfilter gebruiken om je laatste filtertrap( fijnfilter) te beschermen.


Groet, Kor
 

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Kan iemand iets meer vertellen over het regelen van de snelheid van de ventilator? Als ik op frequentieregelaar zoek dan kom ik op erg dure oplossingen uit. Als ik "standen regelaar" zoek dan weet ik niet goed wanneer deze geschikt is. Iemand tips?
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
Kor, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben heel geintresseerd in de omkastinf die een forum lid bouwt!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.029
2.570
Ik denk dat het grootste probleem bij de houtmotzuigers de aansluiting van de plastic zak is. Ik heb er een prachtig filterpatroon op staan, maar de omgeving van de afzuiger is altijd bruin van het hardhoutstof dat langs de aansluiting van de zak op de machine lekt. Ik heb een fijnstoffilter gebouwd met filters voor een overdrukcabine. Aan kor zou ik willen vragen of hij weet hoe goed deze filters filteren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat van die plastic zakken klopt. Om ze er op te krijgen, moeten ze ruim over de rand van de afzuiger passen. En dan is er dus ruimte.

Mijn manier om dat op te lossen is een cycloon er voor zetten. Er komt nauwelijks nog iets in mijn zakken, dus ik voorzie ze in de komende 10 jaar niet te wisselen, dus ik heb er gewoon tape om heengewikkeld tot het helemaal dicht zat. Dat ik dan bij een eventuele zakkenwissel nieuwe zakken en nieuwe tape moet gebruiken, dat neem ik op de koop toe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.