Zelfbouw fijnstof filterunit

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Hier ook een filter plaatsing gemaakt zoals velen hier, dit geval de kast op schuur zolder gezet, gat door plafond en er een ombouw overheen gezet.
Hierdoor geen ruimte verlies maar wel mooie centrale afvoer.

IMG_2865.jpgIMG_2861.jpg
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Ja klopt, Zal vanavond foto maken van hoe het op de zolder uit ziet.
de unit gemaakt zoals velen ook doen, (foto hieronder nog zonder de bovenkant er op) deze inplaats van ophangen aan de balken, deze op de zolder vloer gelegd met een dotje lijm. Voorkant uitlijnen op de balk en een gaat gezaagd door de vloer heen. Daarna een kap gemaakt die zowel op de vloer als op de afzuig unit vastzit (schroeven en silicone kit) zodat hij nog wel uit elkaar kan, maar geen lucht aanzuigt van de zolder verdieping.

aanzuiging gaat gaat goed, en hij gooit zijn schone lucht nu over de zolder heen, ga hier nog een buis aanhangen zodat de schone lucht weer terug komt in de ruimte, en een soort van bypass waarbij ik in de warme periode 1 deel terug laat lopen en 1 deel via een bestaande ontluchting (buis op zolder met windgedrevene dakventilator). In de winter puur recirculeren en in de warme periode schuiven open op zolder doen en 50/50. (foto indruk van de ruimte, nog wel in aanbouw nog paar laatste dingen en dan is stof management af swing arm hangt al waar de afzuig slang op komt op de centrale afzuiging/cyclone).
IMG_2853.jpgBekijk bijlage 77690
 

Bijlagen

  • IMG_2866.jpg
    IMG_2866.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 569

YM25

Nieuw lid
16 mrt 2018
10
1
bij mij is het een kist die aan het plafond hangt, met aanzuig aan de ene en afblaas aan de andere kant.
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
't Is ff wat leeswerk, 45 pagina's lang geen stof maken in mijn schuurtje.
Maar na zoveel voorbeelden denk ik dat ik ook een filterbox in elkaar ga timmeren, d.w.z als Kor nog filters levert.

@Kor: Je hebt een pb
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
't Is ff wat leeswerk, 45 pagina's lang geen stof maken in mijn schuurtje.
Maar na zoveel voorbeelden denk ik dat ik ook een filterbox in elkaar ga timmeren, d.w.z als Kor nog filters levert.

@Kor: Je hebt een pb

Ergens rond pagina 6 staat een bericht van Kor met wat prijzen en zijn email.
Had echt binnen no time antwoord en de filters binnen, leek wel een bestelling bij coolblue :).

Erg blij mee,.!!
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Nog maar een keer dan:

Fijnfilter : 70 euro
Voorfilter: 10 euro
Verzenden binnen NL (PostNL) 6,95 euro
Naar België met DPD 10,50 euro
Advies: gratis
Verzenden na betaling en levering zo snel mogelijk.
Maartendd was de winnaar, zo vlot kan ik niet altijd, maar probeer wel binnen 2 werkdagen na ontvangst van betaling te versturen.
Stuur gerust een berichtje naar kor(apestaartje)kiesvoorhout.nl als je meer wilt weten of bestellen.

Trouwens het blijkt, dat de filterset ook in een Jet AFS 1000 past.

Groeten,

Kor
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Welke klasse HEPA heb je nodig bij houtbewerking (niet draaien) en kan je aan de slag met een huis- tuin- en keukenluchtfilterreiniger? Ik zie hier namelijk hele mooie zelfbouwprojecten staan. Kwam zelf een unit van Philips tegen in de kringloop voor een paar euro's. Die heb ik meegenomen, maar als ik zoek naar vervangende filters dan kom ik geen specificatie van de klasse tegen.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Omdat volgens Wikipedia er een aantal HEPA-klassen zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/HEPA
E10> 85%---
E11> 95%---
E12> 99,5%---
H13> 99,95%> 99,75%
H14> 99,995%> 99,975%
U15> 99,9995%> 99,9975%
U16> 99,99995%> 99,99975%
U17> 99,999995%> 99,9999%
Dus als het al E10 is, kun je er HEPA opzetten.
Vandaar mijn vraag, is E10 genoeg, of is E12 wenselijker? En waar vind je dat bij filters die je bestelt? Ik zie het nergens staan.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik had slecht gekeken. Bij luchtaanvoer maakt dat percentage veel uit, hier in een gesloten omgeving is het moeilijk uit te maken of 80m³/uur met een 100% filter beter werkt dan 100m³/uur aan 80%. Bij de Philips filter verhoogt het debiet merkbaar wanneer de koolstoffilter wordt verwijdert. De hoogte van de filter kan ook invloed hebben, meestal staan ze hoog en worden de onderste luchtlagen ongemoeid gelaten.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Het filter wat ik heb hangen hoorde je eerst haast niet maar de laatste tijd maakt die wat meer lawaai en heb net gekeken en nu is dat schoepenrad (heet dat zo? wat rond draait in ieder geval) dat is niet helemaal maar in balans :(
Kan dit kwaad, buiten het het geluid wat die meer produceert?
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
schoepenrad zit aan een motor vast, motor slijt door gebruik. Dat kan kogellager of ander wieltje zijn. Een plastic as en/of tunnel hebt, slijt ook. An sich niet zo erg, maar misschien handig om een afgesleten onderdeel eens te vervangen. Maar dan moet je wel precies lokaliseren waar het precies zit.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Het filter wat ik heb hangen hoorde je eerst haast niet maar de laatste tijd maakt die wat meer lawaai en heb net gekeken en nu is dat schoepenrad (heet dat zo? wat rond draait in ieder geval) dat is niet helemaal maar in balans :(
Kan dit kwaad, buiten het het geluid wat die meer produceert?

Onbalans op snel draaiende assen is altijd slecht. Het belast de lagers (onnodig). Deze zijn daar niet op berekend. Ze zullen niet gelijk kapot gaan, maar proberen de onbalans er uit halen is wel het advies. Verder zullen de trillingen die het veroorzaakt op den duur ook hun sporen achterlaten op de gehele filterunit. Met name ophangpunten.
Hetzelfde geld ook voor de onbalans in bijvoorbeeld de wielen van een auto.
 
Laatst bewerkt:

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ik had slecht gekeken. Bij luchtaanvoer maakt dat percentage veel uit, hier in een gesloten omgeving is het moeilijk uit te maken of 80m³/uur met een 100% filter beter werkt dan 100m³/uur aan 80%. Bij de Philips filter verhoogt het debiet merkbaar wanneer de koolstoffilter wordt verwijdert. De hoogte van de filter kan ook invloed hebben, meestal staan ze hoog en worden de onderste luchtlagen ongemoeid gelaten.
Nu ik dit teruglees: werkplaats is in de schuur. Als de deur openstaat, komt er alleen verse lucht binnen / gaat fijnstof eruit. Als ik het goed lees gaat het vooral om het koolstoffilter - ik ga ze beide maar eens nieuw halen.

Vraag: meeste units hangen hoog. Is dat aan te raden?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
OK bedankt, zolang heb ik hem nog niet in gebruik maar gebruik hem dan nog gewoon verder als het helemaal erg wordt bestel ik wel een nieuwe ventilator.
Iets afstellen/afregelen kun je aan dat ding niet volgens mij, weet ook niet wat er gebeurt is dat die dat nu doet zou de stand van de ventilator de oorzaak kunnen zijn?
Het is een als ik mij het goed herinner een Torin Sifan 250 m3/h ventilator.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
OK bedankt, zolang heb ik hem nog niet in gebruik maar gebruik hem dan nog gewoon verder als het helemaal erg wordt bestel ik wel een nieuwe ventilator.
Iets afstellen/afregelen kun je aan dat ding niet volgens mij, weet ook niet wat er gebeurt is dat die dat nu doet zou de stand van de ventilator de oorzaak kunnen zijn?
Het is een als ik mij het goed herinner een Torin Sifan 250 m3/h ventilator.

Je kan hem zelf uitbalanceren dmv bijvoorbeeld loodjes op de lichtste plek te plakken/monteren. Zo worden autowielen ook uitgebalanceerd. Is niet echt ingewikkeld.
De stand van de ventilator is in deze niet zo heel belangrijk en zal niet de oorzaak geweest zijn. Tenzij je teveel axiale speling op de as hebt waarbij het schoepenrad ergens de behuizing (slakkenhuis) geraakt heeft
In dat geval zou er meer mis zijn dan alleen de genoemde onbalans.
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dank je wel voor de tip als er weer plek is op de werkbank zal ik het spul eens los halen en eens kijken als het te fixen is, dat is natuurlijk beter dan een nieuwe bestellen :)
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Ik ben druk bezig met het opbouwen van een nieuwe hobbyruimte. ik heb hiervoor ook sterk gekeken naar wat me niet beviel aan mijn oude werkplaats. Een van deze punten was de matige stofafzuiging en lucht kwaliteit, stopverf hoort nou eenmaal niet uit je neus te komen.

Ik wil dan ook een luchtfilter unit zoals ontwikkeld door Kor gaan bouwen (Kor je hebt een PB).
Voor de luchtfilter unit heb ik een dubbele afzuigkap ventilator liggen welke ik op termijn wil vervangen voor een Torin Sifan 750m3 ventilator.
Is er iemand met deze motor die mij kan voorzien van maten? Dan kan ik daar nu vast rekening mee houden zodat ik straks niet een hele nieuwe kast hoef te bouwen.

Vast bedankt voor het mee denken!

Mvg,
woody
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.