Zelfbouw fijnstof filterunit

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dat heb je goed gezien Jelmer!
Ik heb wel latjes rondom tussen voor- en hoofdfilter geplaatst, maar je bedoelt aan de voorzijde?
Het zit allemaal redelijk strak. Zou tochtband goed zijn? Ik heb minder dan 1 mm speling tussen voorfilter en de kast.
Of ik moet een hoeklatje aan de voorzijde er tegenaan doen. (en dat met veertjes tegen het voorfilter aan trekken?)

Zelfs door die ene mm trekt het nog stof door. Hoeklatje met wat kit erachter is al voldoende om het goed af te sluiten. Wil je het demontabel houden, dan kan je kiezen voor een hoeklatje met wat glasband ertussen.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Zo, ik ben ook op bedevaart geweest naar Rottum. :) Vandaag hout halen en dan een stofvrije(re) werkplek!

Ik vond het erg gezellig en heel leuk om even bij je binnen te kijken Kor! Is het nog gelukt met de race setup voor je neefje? :)
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
20181231_104711.jpg

Ik maak één zijkant van plexiglas om naar binnen te kunnen kijken. Nu nog wachten op de ventilator zodat ik de box af kan maken.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Mja, het is niet super nuttig maar een paar familieleden waren ook geinteresseerd in lucht filteren dus op deze manier kan ik ze laten zien wat er in zit zonder de kast open te hoeven schroeven. En ik had toevallig een plaatje plexiglas over... :)

Ik kom er net achter dat jr-luchttechnieken tot 7 januari gesloten is. Dat is dus nog even wachten tot ik de afzuiger heb en mijn kast kan afmaken :(
 
Laatst bewerkt:

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
Het lastigste voor mij is het vinden van een voordelige (want we blijven Hollanders/Friezen) en geschikte ventilator.Kor

Wat dacht je van een dampkap ventilator?
Ik denk dat er genoeg te vinden zijn in de HoReCa wereld. Stoppers, faling , te oud en aan vervanging toe, te veel lawaai....enz
Filter materiaal is gewoon verkrijgbaar op rol bij groothandelaars van ventilatiematerialen. En per rol nog mooie kortingen.

Het is maar luidop denken hé...:rolleyes:
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Ook ik heb nu, met dank aan Kor, een filter hangen in mijn werkplaats. Ben wel wat afgeweken van het standaard ontwerp omdat ik het zonde van de ruimte vond om zo'n grote kast op te hangen. Helaas was de tussenruimte van de balken ook nog eens 585mm dus moest ik met Sketchup aan de slag. Resultaat bevalt me prima. Moet dus alleen dat snoer nog even wegwerken.

P1053786.jpg

-maarten
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
@MHE, ik zou ook nog een kapje maken op de uitworp, als die aan de ventilator kant zit natuurlijk.
Zoals de opstelling nu is ga je met de uitblaas tegen de balk aankomen en zal de geventileerde lucht te snel terug naar de kast vloeien.
Je kan natuurlijk ook een verlengde uitworp maken (van karton bv..) en de geventileerde lucht verder laten uitkomen om zo nog beter resultaat te hebben voor verse lucht.

Het zijn maar vrijblijvende tips natuurlijk, je ziet maar.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
@MHE, ik zou ook nog een kapje maken op de uitworp, als die aan de ventilator kant zit natuurlijk.
Zoals de opstelling nu is ga je met de uitblaas tegen de balk aankomen en zal de geventileerde lucht te snel terug naar de kast vloeien.
Je kan natuurlijk ook een verlengde uitworp maken (van karton bv..) en de geventileerde lucht verder laten uitkomen om zo nog beter resultaat te hebben voor verse lucht.

Het zijn maar vrijblijvende tips natuurlijk, je ziet maar.

Goede tip en dank voor het meedenken, maar ik denk dat het niet nodig is. Het perspectief van de foto doet anders vermoeden, maar de opening is nu zo dat er onder de balk door geblazen wordt. Ik heb de motor daarvoor ook ondersteboven in de kast gemonteerd. En ik kan ook zien aan het wapperen van papiertjes aan de overkant (3,5m verder) dat de lucht de goede kant op waait. :)

-maarten
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
ik heb 35jr in de grote HVAC gewerkt, dus neem dit als een beroepsmisvorming van mij...:rolleyes:
nu ik de techniek zowat moe ben heb ik mijn gading gevonden in het houtbewerken, en dan in al zijn facetten.
Het moet wel gezegd zijnde dat ik het liefst met toestellen van 30jr en ouder werk en die vragen dan wel enig opknapwerk en de 35jr technische kennis dan goed van pas komt.

dit is mijn laatste aanwinst;
zo gekocht DSCF8661.jpg en nu reeds DSCF8737.jpg
er was geen geleider bij en die ben ik zelf aan het maken. het komt goed. daarna is het de beurt aan mijn vlak- & vandiktebank. foto's volgen.

ivan
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
@bohanon : dat ziet er mooi uit ;-)

Vraag nav foto van @mhe en reactie van @bohanon: kun je aan de uitstootkant niet gewoon een lange buis plaatsen (mits ruimte, netjes etc natuurlijk) naar de andere kant van de werkplaats? Zodat je aan de ene kant van de werkplaats de schone lucht inblaast en aan de andere kant lucht opzuigt? Volgens mij krijg je dan een maximaal effect, of heb ik dat mis? En moet je dan ook naar een zwaardere motor gaan kijken?
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Vraag nav foto van @mhe en reactie van @bohanon: kun je aan de uitstootkant niet gewoon een lange buis plaatsen (mits ruimte, netjes etc natuurlijk) naar de andere kant van de werkplaats? Zodat je aan de ene kant van de werkplaats de schone lucht inblaast en aan de andere kant lucht opzuigt? Volgens mij krijg je dan een maximaal effect, of heb ik dat mis? En moet je dan ook naar een zwaardere motor gaan kijken?

In andere werkplaatsen zal een buis best een goede oplossing zijn. Voor mij gaat dat niet werken, de buis zou onder een bovenlicht langs moeten. Verder wappert nu het papier uit de kast die aan de andere kant van de werkplaats staat, dus met de circulatie zit het wel goed zo.

-maarten
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@ bohanon: Kan een interessant project worden Ivan. Maar is meer op zijn plaats en komt beter tot zijn recht onder het hoofdje elektrische gereedschap. Kan misschien verplaatst worden door de moderator.

mvg
Klaas
 

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Heeft iemand wel eens gemeten aan de luchtflow na het maken van de unit? Ik heb een ventilator die 550m3/h doet en daarmee mijn ruimte (ongeveer 45m3) 13 keer per uur zou verversen. Echter toen mijn bouwsel af was vond ik dat een A4 velletje vrij slap tegen het voorfilter aan bleef hangen. Ik ben toen gaan meten aan de uitgang van de ventilator en kwam erop uit dat hij nu nog "slechts" 180m3/h ververste. Dat is nog "maar" 4 keer de ruimte per uur. Ik verwacht geen hele grote problemen en merk ook dat de lucht best snel opgeklaard lijkt te zijn, maar toch. Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en mening hierover. Heb ik nou een probleem? Moet ik nu al te snel filters gaan vervangen bijvoorbeeld?
Nog even mijn post aanpassen, want inmiddels zie ik dat 50PA drukverschil normaal is en dan klopt het in een keer verdacht veel met de karakteristiek van mijn ventilator die ik inmiddels heb gevonden.:eek: Vraag blijft, heb ik nu een probleem met deze ventilator?
Karakteristiek ventilator fijnstoffilter unit.jpg
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Tiz,

Toen ik mijn unit bouwde, ook met een 550 m3/h ventilator had ik een weerstand van plm 15 Pa.
Nu, na 8 jaar is de druk opgelopen naar 45 Pa. De flow is nu ongeveer 400 m3/h geworden, nog ruim voldoende voor mijn werkplaats van 70 m3.
Hetzelfde fijnfilter zit er nog steeds in, het tweede voorfilter sinds 2 jaar.
De karakteristiek van een slakhuisventilator is inderdaad vrij stijl, m.a.w. de capaciteit loopt vlot terug bij weerstand toename.
Hoe heb jij je unit gebouwd en met welke filters?
En hoe heb je gemeten?
Groet, Kor
 

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Ik heb de box gebouwd volgens het hier veelgebruikte design. Enige uitzondering is dat ik het voorfilter met een soort raamwerk ertegenaan trek. Deze dicht dan af tegen een afdichtstrip op de opsluitbalkjes die het fijnfilter op zijn plek houden.
Ik heb gemeten met een anemometer en de snelheid vermenigvuldigd met het oppervlak van de uitblaasopening. Deze is bijna zo groot als de uitgang van de ventilator zelf.
Groet, Tiz
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
Betreffende het item over het probleem met de stofafzuiging met een linnenzak als uitblaas en plastiek zak voor opvang van de spaanders , aangehaald op pagina 48 en hier onder in een kopie van het relaas van Kor terug te vinden.

2. Reinigen van de uitblaaslucht van de afzuiging ( aan de machines) is goed mogelijk.
Ik heb daar een professioneel industriefilter op van de zelfde (F9) klasse als het fijnfilter in de luchtreiniger, met 20 m2 filteroppervlak en een lage luchtweerstand.
Echter zijn dit soort patronen prijzig ( denk >400 euro per stuk) dus voor de hobbyist boven budget schat ik zo in.
De andere oplossing draag jezelf al aan. Een ander forumlid bouwt op mijn advies een unit achter zijn spaanderafzuiging. Ik zal eens informeren of dit een beetje wil lukken.
De veel gebruikte zakken als uitblaas zijn ronduit bagger. tik er tegen aan en de wolken vliegen je om de oren....
Veel beter zijn de fijnfilter patronen, aangeboden door b.v. HBM. Informatie hierover krijg ik niet van HBM, helaas willen zij geen moeite doen om dit uit te zoeken.
Trouwens zijn deze filters maar vanaf 1 micron werkzaam en dat is eigenlijk niet goed genoeg.
Door hetzelfde systeem te gebruiken als in de luchtreiniger, ik bedoel dezelfde filters, vang je 85% deeltjes vanaf 0,2 micron.
Je moet dan ook een voorfilter gebruiken om je laatste filtertrap( fijnfilter) te beschermen.


Groet, Kor


Is er voor deze opstelling, een unit achter de spaanafzuiging en uitgezonderd de dure professionele versie dus, reeds ervaring opgedaan om het fijnstof op te vangen en zo ja, wat is het resultaat?

dank.

Vrg,
Guy
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Guy,

Helaas zijn er nog geen resultaten bekend. Ik zal eens navraag doen.
Ik heb wel plannen liggen om een systeem te bouwen voor het reinigen van de uitblaaslucht.
Maar ik ben nu eerst bezig met het testen van luchtreiniger versie 2.0 voor de kleinere werkplaats.
Het prototype:

IMG_4766.jpg

Het is mijn bedoeling deze als bouwpakket aan te bieden.
Als deze klaar is, dan start ik wel een nieuw topic.
Anders wordt het er niet overzichtelijker op:)

Groet, Kor
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.