Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Gevonden voorwerp

Gevonden voorwerp

Vanmorgen ging ik wat glas naar de glasbak brengen, en zag dit stuk stam ernaast liggen!
    Op de bagage drager geplaatst en meegenomen. Het ging om een stuk Els van 39x19cm zonder
    scheuren. Ik heb het direct op de draaibank gezet en deze vaas voorgedraaid.
    Het is geen sensationeel hout, maar toch een leuk stuk om te draaien.
    Afmetingen vaas 34x17cm en nu even laten drogen.
    Wordt hopelijk vervolgd.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 16-05-15 om 22:24.

Gefundenes Fressen ....
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Hoi Nico,
    Zit toch best een leuke tekening in.
    Waarmee heb je hem uitgehold?
    Ik heb nog geen grotere diepte gehaald dan ca 27 cm en dat koste me meer dan 5 uur.

grt,
    Leo

Een mooi verloren voorwerp Nico.
    Prachtige tekening.

Leo, de vaas is uitgehold met de Crown revolution. 27 cm is een heel eind, ik zit nu op 30cm, maar dat is ook wel het maximum voor deze beitel.
    Ik heb ongeveer 2 uur staan uithollen, het hout was erg zacht. Bij taxus b.v. duurt het veel langer. Het is ook een beetje afhankelijk van de opening in de vaas.

Ik vind hout dat nakleurt aan de lucht altijd lastig, want dan krijg ik bij de voet altijd problemen - als ik die wegdraai, krijg ik de kleur nooit gelijk. Verder respect dat je met die leunspaan zonder bril zo diep komt!

Prachtige tekening, benieuwd naar het vervolg.

Hier het vervolg van het stuk gevonden elsen hout. Ik vond hem droog genoeg om af te maken.
    De afwijking na enige correctie in de klauw was tussen de 2 en 3mm
    Foto 1, de vaas is opnieuw opgespannen en in vorm gedraaid.
    Foto 2, de binnenkant in vorm gedraaid. Met een 'home made' wanddikte meter de dikte gemeten.
    Deze gaat tot 35 cm.
    Foto 3, De binnenkant geschuurd ook weer met zelf in elkaar gezette schuurschijf. (180 tot 400 grit)
    Foto 4, Met behulp van een hulpstuk de vaas omgekeerd opgespannen om de voet iets hol af te draaien.
    Voor de zekerheid ook plakband gebruikt.
    Foto 5, De vaas in de Danisch oil.

Nog een foto voor Jurriaan. Ik weet wat je bedoelt, maar ik had hier dacht ik geen last van.
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 25-06-15 om 15:27.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Mooi werkstuk. Lastig zo diep uit te hollen.
    Zie ik het goed dat de kern van het hout er nog in zit? Gaat de bodem dan niet barsten?
    En nog een vraag: heeft de klauw zo'n sterke vat dat dit zonder bril op de bank gedraaid kan worden?

Dat meetinstrument heb ik nog nooit eerder gezien. Heel handig, lijkt me.

Gr.
    Hubert

Forum Rechten