kleine lintzaag voor maquettebouw

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
zoals de titel al aangeeft: ik ben op zoek naar een kleine lintzaag voor een maquette te maken.
Dit is een omgevingsmaquette op schaal 1/500, dus woningen en gebouwen zijn relatief kleine blokjes (2 à 3cm hoog), in een erg zacht hardhout (ayous). Bijgevolg heb ik ook geen heel krachtige zaag nodig. Een groot deel heb ik al op unief gemaakt, maar daar staat één zaagmachine wat we onder heel wat studenten moeten delen, dus niet bijzonder praktisch.

Aangezien ik dit (voorlopig) enkel voor 1 opdracht nodig heb, en ik als student een beperkt budget heb, wil ik er zo weinig mogelijk aan uitgeven. Bij wijze van spreken liever 50€ dan 150€.
Bij voorkeur tweedehands, maar mag ook nieuw indien de prijs meevalt. Alleen ben ik wat bang om bij low-budget toestellen (powerplus/topcraft/kinzo/... gebruiken zowat hetzelfde toestel, anderzijds zijn er ook nog zagen als de Güde GBS200 http://www.1ekeus.nl/gude-gbs200-lintzaag.html die misschien interessanter zijn) rommel in huis te halen waar niet deftig mee te werken valt.
Ik overweeg dit aan te schaffen uit tijdsbesparing zodat ik alles thuis kan doen, maar als ik elk blokje 3 keer moet hermaken schiet ik er natuurlijk weinig mee op...

Iemand tips welk toestel zich hier toe leent?

Om een idee te geven waarvoor het dus moet dienen:



alvast bedankt :)
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Er staan regelmatig spullen van proxxon op marktplaats maar gezien je budget kun je misschien beter een goede handzaag kopen. Met wat oefening werkt dat ook prima
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
figuurzaag gebruik ik ook voor de kleinere stukjes, maar is moeilijker om lange stukken perfect recht te zagen dan met een lintzaag met geleider.

Hier in de buurt staat een Dewalt DW100 te koop. Zogezegd in goede staat, maar zonder zaagblad, voor 30€. Het proberen waard? Is wel al oud, maar misschien een beter toestel dan Powerplus enz.?
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Als het om een éénmalige actie gaat dan zou je een tweedehands Proxxon kunnen kopen en die na afloop weer doorverkopen. Van een paar blokjes ayous zal zo'n ding niet veel slijten dus heel veel zal hij in waarde niet achteruitgaan.

Als je vaker dit soort dingen gaat doen dan moet je misschien eens kijken naar een tweede, derde of vierdehands Inca. Die zijn wat duurder maar veel beter een gaan een leven lang mee.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik zou die dw 100 bij jou in de buurt gewoon eens testen met een par stukjes hout van de grootte waarmee jij je maquette maakt. Dan merk je gauw genoeg of ie voldoet. Een afkortgeleider kan je eventueel zelf wel maken, als je die langs de zijkanten van de oplegtafel laat geleiden.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik zou voor een tweedehands proxxon gaan. Die zijn voor dit doel uitermate geschikt. Ik heb zelf een schuimsnijder en figuurzaag van Proxxon staan en is echt goed daarvoor.
Op marktplaats NL staat net een lintzaag van dat merk, voor bijna je budget.
Succes met je maquette!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
voor architecturale maquettebouw kan je beter investeren in een schuurschijfmachine (bvb die van proxxon). Daar kan je veel mee doen, zeker aangezien je al een figuurzaagmachine hebt.

Zaag de vorm ruw uit met de figuurzaag en schuur het dan lekker simpel recht. Zadeldaken etc vormen ook geen enkel probleem. Met wat oefening kan je zelfs cilinders schuren.
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Is een tafelzaag niet geschikter om zulke blokjes te zagen?

Ik ben bang m'n vingers kwijt te spelen. Sommige blokjes zijn héél klein, minder dan 1x1x1cm... al is een lintzaag daar ook niet voor geschikt en zou ik dat eigenlijk met de figuurzaag moeten doen.
Voordeel van een tafelzaag is natuurlijk wel dat die nog veel van pas gaat komen, wij zijn momenteel aan't bouwen.

Ik zou voor een tweedehands proxxon gaan. Die zijn voor dit doel uitermate geschikt. Ik heb zelf een schuimsnijder en figuurzaag van Proxxon staan en is echt goed daarvoor.
Op marktplaats NL staat net een lintzaag van dat merk, voor bijna je budget.
Succes met je maquette!
thanks, ik ga het eens bekijken :) schuimsnijder van Proxxon heb ik hier ook, en is idd. goed materiaal.


Nog een ander idee... ik ken dit merk niet, maar lees er op dit forum toch enkele redelijk positieve reacties over:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Is dit interessant? Dan heb ik natuurlijk een lintzaag, figuurzaag, schuurmachine, ... kortom, alles wat ik nodig heb voor m'n maquette af te maken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Moeilijk te zeggen wat het meest geschikt is voor je maquettebouw. Figuurzaag lijkt me - behalve voor de allerkleinste stukjes - minder geschikt om de reden die je al noemt. Tafelzaag is juist voor de grootste stukjes interessant. Voordeel van de tafelzaag is dat het - juist de grote stukjes waar het het meest opvalt - mooi strak kan zagen. Lintzaag kan alles behalve de kleinste stukjes, maar zal minder strak zagen dan de tafelzaag. Met goede schuurschijf is veel te corrigeren. De stukjes maquette moeten er tenslotte strak uit zien anders blijft het een knutseltje.

Alles overziend lijkt zo'n combi een mooie keus. Ik ken deze Emco-machine niet uit eigen ervaring maar het is een bekend merk dat boven het knutselniveau uit komt. En je kan er een boel andere dingen mee. En.... omdat het een bekend geliefd merk is, is het tzt ook weer redelijk verkoopbaar (als je dat nog zou willen :) ).

(De prijs - ofschoon 400 euro beetje hoog misschien - kom je wel weer overheen. Maar een flutoplossing blijft een ergernis ).


Ben benieuwd wat je besluit

mvg
klaas0639
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
voor architecturale maquettebouw kan je beter investeren in een schuurschijfmachine (bvb die van proxxon). Daar kan je veel mee doen, zeker aangezien je al een figuurzaagmachine hebt.

Zaag de vorm ruw uit met de figuurzaag en schuur het dan lekker simpel recht. Zadeldaken etc vormen ook geen enkel probleem. Met wat oefening kan je zelfs cilinders schuren.

Mijn excuses, ik had over jouw reactie gelezen.
Voor de duidelijkheid: figuurzaag heb ik hier thuis ook niet (meer). Op de universiteit staan figuurzaag (Hegner multicut), oscillerende bandschuurmachine en lintzaag ter beschikking, dus daar heb ik tot nu toe mee gewerkt. Op zich een ideale werkplaats, maar naar het einde van het jaar toe is het daar érg druk, waardoor je vooral veel uren je beurt mag afwachten. En los daarvan - door gezondheidsredenen - kan ik ook niet héél vaak daar aanwezig zijn en zit ik zo al met een tijdsgebrek, dus zoek ik een alternatief... als ik een geschikt toestel hier thuis heb staan, kan ik daar op de uren aan werken dat het mij uitkomt, of m'n broer nu en dan aan het werk zetten :)

Moeilijk te zeggen wat het meest geschikt is voor je maquettebouw. Figuurzaag lijkt me - behalve voor de allerkleinste stukjes - minder geschikt om de reden die je al noemt. Tafelzaag is juist voor de grootste stukjes interessant. Voordeel van de tafelzaag is dat het - juist de grote stukjes waar het het meest opvalt - mooi strak kan zagen. Lintzaag kan alles behalve de kleinste stukjes, maar zal minder strak zagen dan de tafelzaag. Met goede schuurschijf is veel te corrigeren. De stukjes maquette moeten er tenslotte strak uit zien anders blijft het een knutseltje.

Alles overziend lijkt zo'n combi een mooie keus. Ik ken deze Emco-machine niet uit eigen ervaring maar het is een bekend merk dat boven het knutselniveau uit komt. En je kan er een boel andere dingen mee. En.... omdat het een bekend geliefd merk is, is het tzt ook weer redelijk verkoopbaar (als je dat nog zou willen :) ).

(De prijs - ofschoon 400 euro beetje hoog misschien - kom je wel weer overheen. Maar een flutoplossing blijft een ergernis ).


Ben benieuwd wat je besluit

mvg
klaas0639
Ik maakte me dezelfde bedenkingen over lintzaag/figuurzaag/tafelzaag. Geen enkel toestel is voor alles perfect, maar een lintzaag leek me het meeste te dekken. Sowieso moet ik alles dat met de lintzaag is gemaakt naschuren... met een figuurzaag daarentegen is het resultaat voldoende smooth, maar over langere stukken meestal niet kaarsrecht.

Die emcostar intrigeert me wel... maar die uit bovenstaande link staat hier érg ver vandaan. Op en af is bijna 700km :( er staan er nog 2 op MP, en wat dichterbij, dus eerst daar eens horen.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr



schattig ding, maar maximale zaaghoogte (8mm) schiet serieus tekort. Ik heb toch een 30 à 35mm nodig. En als ik het wat breder wil zien...af en toe werk ik ook wel op een andere schaal (omgevingsmaquette op 1/200 is gelukkig al gemaakt), en misschien kan het ook eens voor iets anders dienen dan een maquette.

desalniettemin bedankt... ik vind dit een super forum, hier krijg je snel enthousiaste én constructieve reacties, iets wat op veel andere fora niet het geval is! :D
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
aha! Ja dan heb je nodig: een goede kleine lintzaag én een goede schuurschijfmachine (met afzuiging). Ik blijf erg fan van mijn Inca lintzaagje (die zaagt tot 16 cm (!))

Bij gebrek aan een lintzaag zou ik nog steeds eerst een schuurmachine aanbevelen. Grotere stukken hout kleiner maken kan op veel manieren (handzaag, houthandel, bevriend houtbewerker, lintzaag, cirkelzaag, zaagtafel, figuurzaag, ...)

ps: ik heb een tijd geleden veel maquettes gemaakt voor AWG Architecten (awg.be) ;)
 

fiddy

Actieve deelnemer
9 nov 2014
39
8
Hasselt, België
Ik heb me een BSEM 750 gekocht... voor zover dat iets zegt, ik vind er namelijk zeer weinig over terug op internet. Lijkt me dan ook niet meer dan een eigen label op een toestel dat je onder verschillende merknamen terugvindt :)
http://www.rem-maschinen.com/Portals/4/Content/LOS_ENG_by pages_FINAL.pdf

Prijs was behoorlijk scherp dus ik ga er m'n broek niet aan scheuren, nu nog hopen dat de werking ook meevalt... toestel zit nog nieuw in de doos dus moet eerst nog gemonteerd worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.