Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18
    Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2014

kleine lintzaag voor maquettebouw

zoals de titel al aangeeft: ik ben op zoek naar een kleine lintzaag voor een maquette te maken.
    Dit is een omgevingsmaquette op schaal 1/500, dus woningen en gebouwen zijn relatief kleine blokjes (2 à 3cm hoog), in een erg zacht hardhout (ayous). Bijgevolg heb ik ook geen heel krachtige zaag nodig. Een groot deel heb ik al op unief gemaakt, maar daar staat één zaagmachine wat we onder heel wat studenten moeten delen, dus niet bijzonder praktisch.

Aangezien ik dit (voorlopig) enkel voor 1 opdracht nodig heb, en ik als student een beperkt budget heb, wil ik er zo weinig mogelijk aan uitgeven. Bij wijze van spreken liever 50€ dan 150€.
    Bij voorkeur tweedehands, maar mag ook nieuw indien de prijs meevalt. Alleen ben ik wat bang om bij low-budget toestellen (powerplus/topcraft/kinzo/... gebruiken zowat hetzelfde toestel, anderzijds zijn er ook nog zagen als de Güde GBS200 http://www.1ekeus.nl/gude-gbs200-lintzaag.html die misschien interessanter zijn) rommel in huis te halen waar niet deftig mee te werken valt.
    Ik overweeg dit aan te schaffen uit tijdsbesparing zodat ik alles thuis kan doen, maar als ik elk blokje 3 keer moet hermaken schiet ik er natuurlijk weinig mee op...

Iemand tips welk toestel zich hier toe leent?

Om een idee te geven waarvoor het dus moet dienen:

alvast bedankt

Er staan regelmatig spullen van proxxon op marktplaats maar gezien je budget kun je misschien beter een goede handzaag kopen. Met wat oefening werkt dat ook prima

Junior Member
    Ingeschreven
    Nov 2014
    figuurzaag gebruik ik ook voor de kleinere stukjes, maar is moeilijker om lange stukken perfect recht te zagen dan met een lintzaag met geleider.

Hier in de buurt staat een Dewalt DW100 te koop. Zogezegd in goede staat, maar zonder zaagblad, voor 30€. Het proberen waard? Is wel al oud, maar misschien een beter toestel dan Powerplus enz.?

Als het om een éénmalige actie gaat dan zou je een tweedehands Proxxon kunnen kopen en die na afloop weer doorverkopen. Van een paar blokjes ayous zal zo'n ding niet veel slijten dus heel veel zal hij in waarde niet achteruitgaan.

Als je vaker dit soort dingen gaat doen dan moet je misschien eens kijken naar een tweede, derde of vierdehands Inca. Die zijn wat duurder maar veel beter een gaan een leven lang mee.

Ik zou die dw 100 bij jou in de buurt gewoon eens testen met een par stukjes hout van de grootte waarmee jij je maquette maakt. Dan merk je gauw genoeg of ie voldoet. Een afkortgeleider kan je eventueel zelf wel maken, als je die langs de zijkanten van de oplegtafel laat geleiden.

eentje die iets kwalitatiever is dat de opgesomde modellen is de scheppach basa 1.0.
    zie ook: http://www.scheppach.nl/product_details.php?item_id=341

Is een tafelzaag niet geschikter om zulke blokjes te zagen?

Ik zou voor een tweedehands proxxon gaan. Die zijn voor dit doel uitermate geschikt. Ik heb zelf een schuimsnijder en figuurzaag van Proxxon staan en is echt goed daarvoor.
    Op marktplaats NL staat net een lintzaag van dat merk, voor bijna je budget.
    Succes met je maquette!
    Met vriendelijke groet, Ronald

voor architecturale maquettebouw kan je beter investeren in een schuurschijfmachine (bvb die van proxxon). Daar kan je veel mee doen, zeker aangezien je al een figuurzaagmachine hebt.

Zaag de vorm ruw uit met de figuurzaag en schuur het dan lekker simpel recht. Zadeldaken etc vormen ook geen enkel probleem. Met wat oefening kan je zelfs cilinders schuren.

Forum Rechten