Wat heeft dit hardhout aangetast

adie

Nieuw lid
7 okt 2013
5
1
Ik ben bezig om een leuning van een hardhouten brug te vervangen. deze was op de bovenzijde aangetast door rot. Nu ik hem er af gehaald heb zie ik dat er bij de pen-en-gat verbinding t.p.v. de staanders het hout is aangetast door een beestje. Weet iemand wat dit kan zijn geweest? Ik vond in het hout nog soort van poppen van ca. 13mm, zie foto

groeten Adriaan
 

Bijlagen

  • 20150516_110412[1].jpg
    20150516_110412[1].jpg
    77,2 KB · Weergaven: 357
  • 20150516_110309[1].jpg
    20150516_110309[1].jpg
    85,4 KB · Weergaven: 358

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Fascinerend zulke grote gaten. Ik ben geen kever expert, maar op internet lijkt het mogelijk dat het gaten zijn van de grote timmerman. Via Wiki vind je dan de Latijnse naam Ergates faber, die in het engels weer Longhorned beetle lijkt te heten. Daar zijn wel een aantal afbeeldingen te vinden met vraatschade. Qua grootte zou het passen bij wat je op de foto hebt staan.
 

adie

Nieuw lid
7 okt 2013
5
1
ik heb ze eens allemaal opgezocht en dan denk ik toch dat het een variant van de Boktor zou moeten zijn. Bonte knaagkever wordt max. 11mm en dit is zeker groter, de timmerman komt normaal gesproken niet in Nederland voor en die bruingespikkelde houtmol geeft toch iets grotere gaten :p. Kan alleen nergens vinden dat ze ook in tropisch hardhout zitten(zat mogelijk wel al rot in dus niet heel hard meer) Heb naturalis een mail gestuurd misschien kunnen hun dan nog meer vertellen ben benieuwd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.