Small mitre infill schaaf

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
IMG_3302.jpg

Dit is het tweede schaafje welke ik in de mei vakantie gemaakt heb. Dit keer met dovetails en uitgevoerd in staal en messing.
Er zijn wat kleine zaag foutjes ingelopen maar die vallen gelukkig niet zo op.
Het aftekenen en het overnemen van de staarten in de zool is een lastig karweitje moet me toch maar een wat meer gaan inlezen in de (juiste) methoden.
Maar ben toch wel een beetje trots op de fijne mond opening, dit is de eerste keer dat ik deze klassieke methode heb toegepast.
De schaaf zool in twee delen met een mes en groef verbinding.

IMG_3274.jpg

IMG_3275.jpg

Het buigen van het messing is gelukkig niet zo heel moeilijk je moet echter wel van tevoren de staarten gezaagd hebben.
Gewoon in de bankschroef met behulp van een buigmalletje en zorgen dat je in lijn buigt.

IMG_3280.jpg

Voor de infills heb ik gekozen voor Laura Faiya c.q. Lacewood. Door de nauwe mond opening die als het ware werkt als keerbeitel en met een schaafhoek van 30 graden kun je met dit schaafje zeer warrig en tegendraads hout schaven en dat werkt echt!
Jammer dat we in nederland dit soort schaven niet kennen(maken).

IMG_3286.jpg

Nog wat foto's van de aangezichten. Ben ondertussen een filmpje aan het uploaden naar YT zal dat wel op het forum zetten over het maken en schaven.

IMG_3298.jpg

IMG_3299.jpg

Ik gebruik nu gewalst staal het probleem hierbij is dat de kanten vh staal niet recht zijn maar aflopen. Ben dus op zoek naar recht/vlak staal wat betaalbaar is en in kleine hoeveelheden kan worden afgenomen (en ook naar brons staf bv 6cm breed en 5 a 6 mm dik)

groetnis,

Roeland
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Twee prachtige schaven heb je samengesteld Roeland. Ik moet toch eens een keer bij je in de leer komen........ als de kinderen uit huis zijn. :rolleyes:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Voor dit soort schaven gebruiken ze vaak O1 werktuigstaal. Grootste voordeel is dat het in geslepen uitvoering, heel maatvast, te koop is. En het is niet zo "stroperig" als gewoon bouwstaal, waardoor het beter zaagt en vijlt. Wel een stuk duurder.

O1 is de Engelse naam. Hier heet het 1.2510
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bijzonder mooi werk!

Voor vlakke, haakse stukken staal: http://www.obgereedschapstaal.nl/ Het gewone constructiestaal kun je ook vlak en haaks verkrijgen, maar dan is het vaak koudvervormt en dus harder en dat merk je met het vijlen en zagen. En zoals Seek zegt, 1.2510 is ook voor de schaafzolen ideaal, gemakkelijk vijlbaar en ook hardbaar. Dus je kunt de beitels er ook van maken. Ik gebruik ook zelfgemaakte beitels van dat staal en bevalt perfect, ook voor schaven.

Brons: http://www.locloods.eu/index.php?category=600.127
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.