MFTC van Benchworks

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Nee, zitten nog niet vast, misschien doorboren met mijn potboor van 20mm en daarna met een potboor van 35mm, bvb 18mm diep boren om de moet te kunnen verzinken... Zal later een foto nemen als ik terug verder kan werken...
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Dat is waar. Ik heb al een gat in 'de bak'. Misschien moet ik even met 20mm voorboren dan, dan het gat van 35mm en de linkse blok rechts zetten en omgekeerd...
 

WannaWood

Actieve deelnemer
1 apr 2015
73
0
Oosterbeek
ok, lekker slim... Ik heb de versteviging voor de assen net ff te hoog gemaakt en kom nu een paar milimeters te kort om één systainer 4, en twee systainer 2 koffers kwijt te kunnen... eens even denken. hoe ik dat oplos.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ai, da's iets om van te vloeken... Klotewerkje....
Je had het plan moeten volgen he!
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
DSC_0044.jpg
Bij even na te denken over de foto met een bout doorheen de holle as, realiseer ik mij dat de bouw/moer-verbinding enkel het wiel op de as houdt maar de as moet sowieso gelijmd worden, juist toch? Ik zou op deze manier willen bevestigen alleszins, weet alleen niet of ik een twee componenten voor metaal moet kopen of even goed PU lijm kan gebruiken, mss even testen dan maar...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Volgens mij moet een PU lijm die wel houden... Als je op een koker van snelle PU lijm kijkt kan je zo goed als alles lijmen ermee...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Volgens mij moet een PU lijm die wel houden, uiteindelijk wordt er geen enorme draaikracht uitgevoerd op de buitenkant van je as...
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Wel, dat denk ik ook... In de papieren van de MFTC staat dat de bout waar het tafelblad rond draait gelijmd is met expanding glue, zal dan wel PU lijm zijn veronderstel ik...
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik heb wel twee bevindingen bij de bouw van de MFTC.
- Het onderste schuifje is niet zo diep als de beschikbare ruimte, zonde dus, dat ga ik maar aanpassen... Schuif schuift over de onderste plaat, hmm? Mss goedkope geleiders voor voorzien...
- Ik stel mij vragen bij de hardhouten latjes in de uitbreidingstafels... Ik dacht hier net als bij de basistafel een MDF plaat te voorzien, maar dan moet ik wel extra stroken multiplex van 12mm voorzien, een nieuwe plaat dus... Of zou dit te gek zijn? Zou de MDF wel ook van gaten kunnen voorzien om haaks te zagen!... :-?
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik heb wel twee bevindingen bij de bouw van de MFTC.
- Het onderste schuifje is niet zo diep als de beschikbare ruimte, zonde dus, dat ga ik maar aanpassen... Schuif schuift over de onderste plaat, hmm? Mss goedkope geleiders voor voorzien...
- Ik stel mij vragen bij de hardhouten latjes in de uitbreidingstafels... Ik dacht hier net als bij de basistafel een MDF plaat te voorzien, maar dan moet ik wel extra stroken multiplex van 12mm voorzien, een nieuwe plaat dus... Of zou dit te gek zijn? Zou de MDF wel ook van gaten kunnen voorzien om haaks te zagen!... :-?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb wel twee bevindingen bij de bouw van de MFTC.
- Het onderste schuifje is niet zo diep als de beschikbare ruimte, zonde dus, dat ga ik maar aanpassen... Schuif schuift over de onderste plaat, hmm? Mss goedkope geleiders voor voorzien...
- Ik stel mij vragen bij de hardhouten latjes in de uitbreidingstafels... Ik dacht hier net als bij de basistafel een MDF plaat te voorzien, maar dan moet ik wel extra stroken multiplex van 12mm voorzien, een nieuwe plaat dus... Of zou dit te gek zijn? Zou de MDF wel ook van gaten kunnen voorzien om haaks te zagen!... :-?


-Ik heb de mftc ook gemaakt en het lijkt me geen goed idee om ladegeleiders te plaatsen voor de onderste lade. Ik deed het ook bijna, maar je moet goed bedenken dat je het "handvat" van de onderste lade gebruikt om je voet op te zetten om de mftc over te kantelen. Indien je geleiders gebruikt oefen je die kracht telkens uit op de geleider...
-Qua diepte van de lade: ik had begrepen dat die korter is om nog dicht te kunnen als er wat stof "in den bak" valt. Door de openingen die je 'moet' voorzien kan stof van het zagen ed in de mftc geraken, als de lade net aan de maat is kan die van het minste beetje stof niet helemaal meer dicht!
Ik heb de bijzettafels ook voorzien van mdf, leek me zonde om telkens in die latjes te zagen... Ik vind het heerlijk om met behulp van de benchdogs af te korten en in verstek te zagen met de invalcirkelzaag! Wat ik wel doe: ik heb verschillende stroken multiplex van 4 of 5mm die ik onder het af te korten hout plaats zodat ik met het zaagblad niet in de mdf zaag. Slechts 1 keer heb ik erin gezaagd, en er nog helemaal door ook toen ik overging van het afkorten van een paar dikke balken naar een plankje... was de diepteinstelling vergeten...
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Goede tip van dat handvat!
Ik heb de ladeblok gesloten gehouden zodat ik geen last heb van stof/vuil, dus de lade dieper maken is wel nuttig.
Heb je dan ook de bijzettafels afgeboord met stroken multiplex van 12mm?
Ik zou inderdaad ook afstandhouders gebruiken zodat ik niet in het MDF zaag...
Heb je het MDF ingeolied? Niet nodig lijkt me?

Grtz..
 

WannaWood

Actieve deelnemer
1 apr 2015
73
0
Oosterbeek
Ik heb zowel het mag als de rest van de mftc geolied met goedkope lijnzaadolie. Ik had geen zin om er 30 euro aan verf op te smeren in allerlei festool kleuren.

Tekening van de lade is sterk afhankelijk van hoe je je Assen regelt, ook welke systainers je wilt gebruiken speelt een grote rol.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik heb verf gekocht, 1l voor 36,56€ met nog een zogezegde korting van 15%, later blijkt dat het goedkoper te vinden is op internet, wist ik niet...
Maar bon, ik bedoelde eigenlijk enkel de MDF oliën, is dat aan te raden dan? Beetje overbodig mss?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.