MFTC van Benchworks

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
De bouw van de MFTC is eindelijk van start gegaan, hier een eerste foto op vraag van sommige leden...
ladeblok.jpg
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Leuk. Dit ga ik zeker volgen.
Ben namelijk ook net gestart met de mftc. ik lig een paar planken achter dus dan heb ik een mooi voorbeeld hoe het zou moeten worden.

veel succes met het project en laat die foto's maar komen

Groeten
Martijn
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Aha, ik zal je niet tegenhouden om ook foto's te posten ;)
Welke verf kan ik best gebruiken? Seb heeft zijn MFTC geverfd zonder primer. Er bestaan ook 2 in 1 verven voor hout, met grondverf bij in... Weet iemand welke de Festool-kleuren zijn?
I.v.m. de ladegeleiders; als je de MFTC verplaatst, trek je de ladebak naar je toe, moeten de lades niet vergrendeld worden?
Vandaag vond ik een beslagboor van 20mm met een as van 8mm voor €9,99, ideaal voor in de bovenfrees, alleen was de boor te lang (90mm denk ik), de boor kwam 16mm verder dan de zool van de bovenfrees... Weet iemand of ik verplicht ben de beslagboor van festool aan te schaffen, want deze is nogal prijzig voor alleen het maken van men raster op het werkblad...
De 'ladebak' is volledig gelijmd en met lamello's in elkaar gezet. Wel nogal tijdrovend, de rest ga ik lijmen en schroeven, plamuren en verven...
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
ik ben nog niet zo ver om al over verf en kleuren na te denken.
zelf ga ik alles verlijmen en schroeven welke ik gewoon zichtbaar laat.
voor het raster in het werk blad ga ik gebruik maken van een bedbodem als mal (ergens hier gelezen?). Het zal dan wel geen raster worden met het 32mm systeem. zolang het maar haaks wordt vind ik het best.
Foto's weet ik nog niet. Ligt er aan of ik in de buurt van jouw kwaliteit kan komen :p
 

MM!

Actieve deelnemer
13 jul 2014
29
0
Als je de foto's vergelijkt zie je dat ik al twee dingen mis. een kapex en ruimte. vooral dat laatste zou wel handig zijn.
image.jpg
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Aha, ik zal je niet tegenhouden om ook foto's te posten ;)
Welke verf kan ik best gebruiken? Seb heeft zijn MFTC geverfd zonder primer. Er bestaan ook 2 in 1 verven voor hout, met grondverf bij in... Weet iemand welke de Festool-kleuren zijn?
I.v.m. de ladegeleiders; als je de MFTC verplaatst, trek je de ladebak naar je toe, moeten de lades niet vergrendeld worden?
Vandaag vond ik een beslagboor van 20mm met een as van 8mm voor €9,99, ideaal voor in de bovenfrees, alleen was de boor te lang (90mm denk ik), de boor kwam 16mm verder dan de zool van de bovenfrees... Weet iemand of ik verplicht ben de beslagboor van festool aan te schaffen, want deze is nogal prijzig voor alleen het maken van men raster op het werkblad...
De 'ladebak' is volledig gelijmd en met lamello's in elkaar gezet. Wel nogal tijdrovend, de rest ga ik lijmen en schroeven, plamuren en verven...

Je kan het blad ook met een normale frees van 20 doen. Moet je alleen wel kijken of de frees niet een klein stukje laat staan in het midden van het gat. Kan je het weer opboren.

Via de festool ownersgroup.
Tools: very dark blue, RAL 5004 (Black Blue)
Systainers: light grey RAL 7035 (Light Grey)
Green: not exactly sure but looks like RAL 6018 (Yellow Green)
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Interessant die RAL nummers, thx!
Is een primer nodig?

Je kan het blad ook met een normale frees van 20 doen. Moet je alleen wel kijken of de frees niet een klein stukje laat staan in het midden van het gat. Kan je het weer opboren.

Via de festool ownersgroup.
Tools: very dark blue, RAL 5004 (Black Blue)
Systainers: light grey RAL 7035 (Light Grey)
Green: not exactly sure but looks like RAL 6018 (Yellow Green)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je eps gebruikt hoef je niet te gronden. Een pot systeem. Elke verfspeciaalzaak heeft het wel. Voor buiten is het iets minder duurzaam en heeft minder glans. Maar goedkoper dan de topverven van 50 euro per pot.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Zo, de verf staat klaar, een 1 pot systeem van AkzoNobel. De rails werden ingefreesd en geplaatst. Ik probeer zo snel mogelijk een foto te plaatsen.
Ik had wel nog een vraagje:
Volgens de handleiding van Benchworks moet je de as van 20mm in een gat van 20mm plaatsen en lijmen. Met welke lijm doe ik dat dan best? (krijg geen reactie van Timothy zelf...)
Kan iemand mij zeggen welke ladegeleiders helemaal open gaan?
- http://beschlaege-online.de/shop/ad...350mm&XTCsid=a20f3b76aadb55b4e5c82b58fb4e1a18
- http://www.lignoshop.de/kugelvollauszug-seitlichen-montage-56387111.html (deze zijn 355mm en geen 350mm!)
- http://www.meubelbeslagshop.nl/zijwandmontage-350mm-kogelgeleiders-45mm-tip-on.html
- http://www.ladegeleider.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000135&lang=NL


http://beschlaege-online.de/shop/Sc....html?XTCsid=a20f3b76aadb55b4e5c82b58fb4e1a18
--> deze zijn het goedkoopst, maar degelijk en geen verschil?

Waar vind ik zo'n push/push locks?
Die stelpoten van camar kan ik nergens vinden, iemand een tip?
 
Laatst bewerkt:

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Aha, perfect! Ik ga precies hetzelfde bestellen! Alleen moeten we nog weten waar we push/push locks kunnen bestellen...
En hoe ik die 20mm as in een 20mm gat verlijm??
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Hmm, misschien wel een ideetje... Vraag me ook wel af of PU-lijm zou volstaan, de aluminium gordijnrail zit althans muurvast verlijmd in de multiplex...
Waar vind ik die touch latch?
 

WannaWood

Actieve deelnemer
1 apr 2015
73
0
Oosterbeek
ik ben ook druk bezig met de bouw van de MFTC. wat gebruiken jullie voor de wielen? ik heb nog een lange as met wielen van een kliko liggen. die pastvrij krap. ik zou liever iets anders doen maar wil er niet te veel geld aan kwijt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.