lamineren

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Een andere hobby is het schieten in verschillende disciplines luchtgeweer. Dit alles binnen een schietvereniging en onder auspiciën van de KNSA!

De kolven (stock) zijn standaard gemaakt uit beuken, walnoot en nog wat variaties.

Nu ben ik van plan om een tweetal van mijn wedstrijd geweren te pimpen met een laminate stock. Onderstaande foto's geven een beetje een indruk wat ik bedoel.

Veelal zie ik dat ze daarvoor multiplex gebruiken maar dan in diverse kleuren en of beuken,berk, noot in dunne plakken. Vraag hoe kleuren ze dit en wat is de beste lijm om te lamineren ook als je bv. beuk enz. met andere soorten combineert.

blanklaminaat.jpg


Apache_Gold_Sample.JPG


Royal Camo Tac-Driver5inch.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het hout wordt (voordat het wordt verlijmd, de individuele plakken fineer dus) onder druk geïmpregneerd met een kleurstof (meestal een 'dye' of oplosbare kleurstof). Als ik me goed herinner zijn het standaard ecoline-achtige kleurstoffen (inkten). Vaak is het gelamineerde materiaal Dymondwood of Pakkawood (merknamen voor specifieke processen van lamineren).
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Prachtig, ik heb dit materiaal nog nooit gezien.
Zou het proces onder druk zijn of onder vacuüm? onderdruk lol is ook vacuüm maar dat terzijde
zit te bedenken hoe je dit zelf zou kunnen maken, paar dagen in ecoline leggen zal vast geen door en door verkleuring geven.
Aan de andere kant als de lagen dun genoeg zijn zou het toch wel kunnen?

Vind een neutrale kleur denk ik mooier voor een kolf.
benieuwd hoe je het gaat aanpakken

succes!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Kijk eens naar een vacuümpomp met drukvat. Dat spul waarmee ze penblanks impregneren. Google onder cactus Juice. Volgens mij heeft starbond in Duitsland dit spul. Er zijn diverse filmpjes op YouTube.
Ook zijn er kleuren voor te krijgen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Henk er zijn ook vacuumzakken hier gaan hele platen in. Ook iets knutselen van ruim 30 cm pvc kan ook. Het vacuüm hoeft toch niet zo groot te zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee, het ging er mij alleen om dat het vat dat bij die sets geleverd wordt te klein is om platen voor een geweerkolf te maken. De rest van de set (het vacuumgenererend gedeelte) is volgens mij gewoon bruikbaar. Je zou zelfs een keukenvacumeerapparaat kunnen gebruiken. 0.2 atmosfeer restdruk is ruim voldoende hiervoor. (Het drukverschil wordt toch nooit meer dan 1 atmosfeer - dat doet me denken aan dat fabeltje met die fietsbanden in het vliegtuig.) Als je naast vacuum ook drukimpregnatie wilt doen is het vat dat je gebruikt overigens veel kritischer.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Denk dat ik eerst maar een neutrale laminaat kolf ga maken. Moet ik daar nog een speciale lijm voor gebruiken of volstaat een houtlijm van bison of titebond ?

Bezit een foodsaver die vacuum trekt en de rollen zijn lang genoeg voor de lengte van een kolf en de werkbreedte is 25cm dus een experiment in fase twee kan geen kwaad. Ecoline lijkt me niet zo gek idee.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nadeel van een foodsaver en een zak is dat het vrijwel onmogelijk is om te voorkómen dat de impregnatievloeistof het vacuumapparaat ingezogen wordt... Qua lijm zou ik gewoon een D3 houtlijm gebruiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.