Waar moet ik op letten bij aankoop lintzaag

Forrest

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Wij zijn van plan om een lintzaag (voor mijn vader voor zijn 65e verjaardag) aan te schaffen. Ik heb een budget van ongeveer 750 á 1000 euro. Ik heb al verschillende machines bekeken op internet maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat zijn specifieke zaken waar ik op moet letten bij de aanschaf van zo'n machine. Wat hij voornamelijk doet aan houtbewerking is meubels maken en constructiewerk (kozijnen maken, houten schuren etc.) Ik heb zelf eigenlijk een klein beetje de Makita LB1200F op het oog. Hij heeft veel Makita machines en die bevallen erg goed. Ook nog een Metabo BAS317 gezien.

Graag zou ik van jullie wat tips/trucs en adviezen ontvangen.
 

Forrest

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Ik heb het er al eens met hem over gehad maar hij weet het zelf ook niet precies. Hij heeft zicht er nog niet echt in verdiept aangezien hij er op dit moment nog geen financiele middelen voor heeft maar hij heeft het er al wel een paar jaar over.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als ik uit deze twee moest kiezen zou ik in ieder geval de Makita nemen. Niet omdat ik iets heb met dit merk (waar overigens niks mis mee is), maar om het feit dat deze een zaaglintgeleiding met kogellagers heeft. Dat is beter af te stellen en minder slijtagegevoelig dan vaste plaatjes of stiften e.d. Daarnaast is het natuurlijk altijd de vraag waar je hem voor gaat gebruiken. Voor kozijnwerk zal dat niet veel zijn, maar voor meubelwerk weer wel. Wat in ieder geval belangrijk is zijn de afstelmogelijkheden, zoals zaaggeleiding, spankracht zaaglint, uitlijning wielen. Bij veel van de zagen in deze klasse is het een kwestie van goed afstellen na aankoop. Alleen merken in de klasse van Felder, Hammer etc zullen echt "out of the box" goed functioneren. bij Makita zal het misschien ook wel meevallen, maar bij Metabo is dat de laatste jaren niet meer vanzelfsprekend.
Ik heb zelf ooit een budget zaag gekocht van dezelfde grootte. Daar was in originele toestand geen rechte zaagsnede mee te maken, nog maar te zwijgen van breuken van zaaglinten. Na het monteren van een fatsoenlijke zaaggeleiding en uitlijnen van wielen e.d kan ik er, met b.v. een tuffsaw zaaglint, fineer mee zagen.
Belangrijk bij de keuze is ook de verkrijgbaarheid van accessoires en slijt-en reservedelen. Bij Makita zit dat naar mijn ervaring in ieder geval wel goed.
Zoek op het forum ook eens naar topics over zaaglinten. Een fatsoenlijk zaaglint is in ieder geval een absolute must. Heel goede linten hoeven ook nog eens niet duur te zijn.

Gr Ed
 

Forrest

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Ik ben het met je eens dat Makita ook mijn voorkeur heeft boven Metabo als merk. De verkrijgbaarheid van onderdelen is gewoon goed. Als ik zie dat ik nog gewoon onderdelen kan krijgen van onze schaafmachine van 30 jaar oud..

De machines (Hammer en Felder) die je noemt liggen qua prijs volgens mij ver boven budget. Ik zal mij eens gaan verdiepen in de Makita. Als er andere alternatieven zijn binnen mijn budget hoor ik het natuurlijk ook graag.

Het zaaglint wat er bij zit zal inderdaad niet een super lint zijn maar dat vind ik niet belangrijk. Mijn vader zal toch zelf moeten bepalen wat voor zaaglint hij er op wil hebben
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het is altijd een lastige discussie over budgetten maar als je mogelijkheid hebt om budget nog iets op te rekken heb je aan een Hammer N3800 een hele goede machine en van een andere klasse dan de machines die jij noemt. Misschien eens contact opnemen met Felder Nederland of ze iets 2e hands hebben?
 

Forrest

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
Hoeveel praten we over met het budget iets oprekken? De prijs die ik zie voor die machine is een keer zoveel als mijn budget. Wel een tweedehands Elektra Beckum EB400 gevonden die binnen het budget past. Is dat dan wat?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
onderschat de kwaliteit van het lint niet, dat is echt belangrijk. De linten van tuffsaw zijn goed en als je je dan verdiept in het afstellen van de lintzaag (daar zijn op youtube veel filmpjes over te vinden) kun je prima resultaten halen. Met een slecht lint lukt dat gewoon niet.

Ik weet niet wat je vader verder aan machines heeft staan, maar denk in elk geval ook aan een afzuiger. Een lintzaag heeft een goede afzuiging nodig, dat betekent geen bouwstofzuiger of idd maar over het algemeen een 100mm aansluiting. Dat kan al een eenvoudige zijn (zie hier op het marktplein).

De makita lijkt me geen verkeerde machine, gietijzeren wielen en blad zijn prettig. Wat ik niet zo goed kan zien is het instellen van de geleider, het lijkt alsof je dat altijd met een inbus moet doen en er weinig op de machine zelf zit. Dat kan vervelend zijn. Tevens is de maximale zaaghoogte ook niet geweldig, je bent dus bijv bij het zagen van stammetjes beperkt.

Je kan als alternatief nog eens naar JET machines kijken (bij www.vdhbv.nl) dat zijn ook prima machines.
 

Forrest

Nieuw lid
14 mei 2015
7
0
onderschat de kwaliteit van het lint niet, dat is echt belangrijk. De linten van tuffsaw zijn goed en als je je dan verdiept in het afstellen van de lintzaag (daar zijn op youtube veel filmpjes over te vinden) kun je prima resultaten halen. Met een slecht lint lukt dat gewoon niet.

Dat snap ik maar wat ik bedoelde te zeggen is dat het zaaglint wat er bij zit over het algemeen niet is wat je zoekt. Over het algemeen zijn dat goedkope dingen. Zo ook met zijn zaagtafel, daar zat een zaag bij met een zeer grove vertanding. Daar heeft direct andere zaagbladen bij gekocht die passen bij het werk wat hij er mee doet. Dat zal waarschijnlijk met de lintzaag ook gaan gebeuren.

Hij heeft ook zoals hiervoor al gezegd een zaagtafel zoals op onderstaande afbeelding (met onderstel dan). Weet niet hoe belangrijk dan de zaaghoogte nog is.

makita-2704.32742537.jpg


Een goede afzuiging heeft hij inderdaad al, deze wordt ook gebruikt voor de zaagtafel en kan dan ook gewoon voor de lintzaag gebruikt worden. Maar in ieder geval bedankt voor de tip :)

Ik zal ook eens kijken bij de JET machines
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.