Hoe droog zijn nieuwe in plastic verpakte vloerdelen ?

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik heb al veel gelezen op dit forum, toch heb ik een voor mij belangrijke vraag.
Vandaag heb ik een mooie partij nieuwe grenen vloerdelen gekocht. De planken waren 200 x 19 x 3 cm en de ze waren per 4 planken in plastic verpakt.
Moet ik dit hout nog laten acclimatiseren ? Het heeft altijd droog gestaan en op de plastic verpakking is niets aan te merken.
Is aan de wijze van verpakking nog een ISO-norm gekoppeld ?
En voor de nieuwsgierigen onder ons, ik denk dat ik eerst een beetje ga oefenen en een "kelere-kast" ga maken om zo mijn gereedschap te leren kennen. ;)
Misschien dat iemand ook weet wat het uitzettings-coëfficiënt van grenen is ? Hoeft niet op de micrometer, milimeters zijn ook goed. :D
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hout heeft, door zijn structuur, niet één uitzettingscoëfficient. Ik raad je aan ofwel het houtvademecum ergens op internet te raadplegen, ofwel 'Understanding Wood' van R Bruce Hoadley te lezen, dan weet je alles.

Wat je kunt doen om te bekijken of het hout nog werkt is een kort/dun stukje uit het midden van 1 plank, waar het het natst zou moeten zijn, wegen en nameten, en dan een tijd wachten (dagen?) en nogmaals nameten/wegen. Is er verschil, dan werkt het dus nog.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Dat is wel het beste Ja.
als jouw huis natter is dan het hout staat je vloer straks bol als je het er te strak in legt
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Bedankt voor de adviezen. Dan ga ik maar eens snel wegen. (Ik zie mijzelf al op een personenweegschaal staan met een "splintertje" in m'n hand. Dat is natuurlijk een geintje.)
Heb nog wel ergens een elektronisch keukenweegschaaltje liggen. Maar kan ik niet beter een hele lengte (aan plank) wegen ? Dan zou het verschil nog duidelijker af te lezen moeten zijn ?
In iedergeval bedankt, ik ga nu even snel wegen en dan even "Understanding Wood"-pdfje lezen.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Guus,

Verpakking openen en je hout mooi vlak uitstallen zodat het kan acclimatiseren.
Dit staat normaal ook vermeld op de plaatsingsvoorwaarden van de leverancier.

Groeten

Bert
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ bert1991, dat is wat ik zeker ga doen. Alleen is het in m'n schuur natuurlijk iets vochtiger dan in huis waar zelfs nu nog (soms) de verwarming aan gaat. Helaas heb ik er geen plaatsingsvoorwaarden bij gekregen, daar was de prijs ook niet naar. ;-)
 
Laatst bewerkt:

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Guus

Zet je hout best in de ruimte waar het moet geplaatst worden, bij voorkeur een week of 2 laten liggen. Langer kan zeker geen kwaad.
Plaatsingsvoorwaarden voor massief parket vind je voldoende via Google :)

Met vriendelijke groet

Bert
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ bert1991. Bedankt voor je tip, maar helaas heb ik niet de vrije ruimte in huis om zomaar +/- 60m2 meter aan vloerplanken voor enkele weken te laten acclimatiseren. En m'n hond wil ik niet de keuken uit jagen. Beestje is al bijna 10 jaar oud en ligt graag in de keuken, vooral als er af en toe "per ongeluk" iets in z'n bak valt.
Op zolder zou kunnen, maar het hout moet er ook weer vanaf richting schuur, om er daar bv een "kelere kast" van te maken. Mijn excuses als het doel van mijn aangekocht hout niet duidelijk overkwam. Het is mijn bedoeling om eerst een klerenkast naar eigen ontwerp te maken en zodoende ook mijn gereedschap te leren kennen. En omdat ik niet zo bekend ben met houtverwerking, zal ik tijdens de "fabricage" heel waarschijnlijk vaak "ke-lere" zeggen. Want echt vloeken doe ik bijna nooit. :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.