Fijnstoffilter, what to choose..

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik merk dat er relatief weinig info over te vinden valt, vandaar hier even mijn situatie/vraag.. Ik heb afgelopen week een amper gebruikte Tendotools TT3000 kunnen kopen, en wil deze o.w.v. longproblemen in het verleden ook meteen upgraden met een fijnstoffilter.

Nu zijn er twee opties bij Tendotools zelf: een exemplaar van 610mm hoog en eentje van 1220mm. Verschil in debiet kan ik helaas niet vinden. Beiden al vrij prijzig, dus zocht ik naar goedkopere alternatieven die ik dan vond bij HBM. De 610mm filter kost daar ±180 EUR t.o.v.231 EUR bij Tendotools.

De afzuiging gaat gebruikt worden op (zeker in vergelijking met de meesten hier) bescheiden hobbymateriaal zeg maar.. Dus ik vermoed dat ik wel gewoon weg kom met de kleine variant van 610mm.

Nu is mijn vraag: doe ik er slecht aan om de HBM filter te kopen, of gaat er weinig tot geen verschil in zitten met de TT filter? Alternatieven zijn ook altijd welkom..
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Dat topic heb ik inderdaad al eens doorspit, een aparte unit staat ook gepland. Ik ben een combinatie met een ontvochtiging aan het overwegen maar dat blijkt niet zo simpel te zijn. Alleszins is mijn bedoeling om al een groot deel van het fijn stof ook al uit de lucht te houden door één van bovenstaande filters op de afzuiging te monteren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat je met het kleine filter wel wegkomt. Op termijn zou je kunnen overwegen om een cycloon er voor te zetten, die haalt een hoop stof uit de afgezogen luchtstroom voor het door je filter moet, en houdt dus je filter langer schoon.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Daar kan ik mijzelf ook in herkennen.. Maar de voorbije maanden is er al een smak geld naar deze beginnende hobby gegaan, en omdat de aankoop van een huis ook nog steeds op de loer ligt moet ik mezelf toch wat proberen te temperen. Ik denk dat ik in eerste instantie ga opteren om er zelf eentje in mekaar te steken. Genoeg 'DIY-inspiratie' te vinden betreffende deze cyclonen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jurriaan had net een hele mooie te koop voor mooie prijs vandaar mijn opmerking , maar hij is al verkocht volgens mij.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een basis voor een zelf te bouwen cycloon kan een simpele prullenbak zijn. Heb ik ook gedaan en hoewel het er absoluut niet uitziet werkt het prima!

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40295439/

Mijn prototype deed het zo goed dat ik geen andere meer gemaakt heb. Toch eens doen, deze ziet er wel heel slordig uit. Zie foto, spreekt voor zich.

SAM_3159.jpg
SAM_3160.jpg

Hij staat op een lege verfemmer die precies in de ingefreesde ring past. Karcher stofzuiger er op en gaan, de zak blijft leeg en de filter helemaal schoon. 50mm slang voor een paar centen gekocht bij een tuincentrum (vijverafdeling) en de PVC delen gewoon bij de bouwmarkt. Krap ochtendje werk als je het wat netter maakt dan ik gedaan heb :eek:

OVerigens is het idee niet van mezelf hoor, ik heb het ook ergens gezien (hier?)

Succes!!

Groet, Rob.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik heb gewoon voor 15 euro zo'n aszuiger gekocht bij de Aldi. Daar kan ik mijn eigen stofzuigerslang insteken en dat werkt perfect.
Het grootste deel van de zooi komt niet in mijn stofzuiger terecht en die aszuiger kieper ik leeg in de container.

Als dat ding open is, ziet het er helemaal niet erg "cyclonisch" uit en toch werkt het perfect. Zal zometeen even een fotootje maken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Wel, ik heb inderdaad ook al een aantal exemplaren gezien waar er gewoon een rechte cilinder gebruikt als opvangbak en twee aansluitingen bovenop de deksel gevolgd door een 90° bocht. Dit principe is volgens alle gebruikers ook heel effectief, en vooral veel makkelijker om uit te voeren... Dat wordt prototype nr 1. De afzuiging werkt met 100mm aansluitingen en slorpt op een uur ±2500m³ naar binnen dus iets huis-tuin-keuken achtig kan ik er niet voor gebruiken, een oude regenton lijkt me een mooi alternatief.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Let op, zo'n aszuiger vangt wel mot op maar geen fijn stof of fijnstof. Ik heb ook zo'n ding geprobeerd maar mijn stofzak zat redelijk vol aan het eind van de dag en de filter was verstopt. Schiet niet echt op dus, behalve tegen de ergste troep in de werkplaats.

Ik heb nog zo'n ding staan voor de liefhebber, mag opgehaald in Zoetermeer voor niks of een leuk stukje hout :)

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.