Nadraaien zonder draaisporen voor beginners.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe topic gemaakt voor dit onderwerp.
Zo kunnen mensen zoals ik (beginners) misschien ook nog wat van leren.

Even heel kort over mij,
Ik ben pas een dik jaar aan het draaien. Ben meteen verliefd geraakt door zelf een boom om te zagen en daar een schaal of kom van te maken.
Tot nu toe heb ik een aantal verschillende soorten hout "verzaagd" (is dit de juiste benaming?) voorgedraaid en gedroogd.
Met de hulp van mede-forum-leden is dit best goed gelukt.
Nu ben ik begonnen met de eerste schaal/kom na te draaien en loop tegen het probleem om dat ik niet glad krijg en er draaiporen achter blijven.
Schuren kan....... maar dit geeft veel stof en kost tijd. Voor mij zelf, wil ik het doen zoals het hoort ...... houtdraaien en niet houtschuren.


Nogmaals de foto waar je op kunt zien wat ik bedoel met draaisporen.

20150511_144138_001_resized.jpg

In het bricht (Kirjes Flexibele as.) op dit forum kreeg ik een aantal reakties en tips.

Jurriaan, Nico en Ronald waren duidelijk over het feit dat zuiver nadraaien de sleutel is tot een mooi eindresultaat (eigenlijk wel logisch).

Peter, ik zou het toch eerst zoeken in de scherpte van je beitel. Ik ken deze draaisporen en met schuren heb ik het er nooit uitgekregen. Wel door het oefenen, en nog eens oefenen met een scherpe, niet te grote schalenguts, waar ook de hiel is van weg geslepen. Ook de stand van je beitel op het hout is belangrijk. Probeer een parabool te draaien naar het midden. Toen ik dit eindelijk onder de knie kreeg heb nooit zwaarder schuurpapier gebruikt als p180.

Hier een paar foto's van de guts die ik gebruik.

20150513_074522_resized.jpg

20150513_074134_resized.jpg

20150513_074145_resized.jpg

De guts heeft een diamter van 12 mm en ik heb 'm onder een hoek van 55 graden geslepen (Glenn Lucas copy cat :cool:)
Nico..... je zegt, met een parabool. Waar begin je die parabool ? aan de buitenkant op centerhoogte en dan met een boog naar het midden toe ?

Hoi Peter,

Ik maak veel van dit soort schalen. Voor het schuren gebruik ik een haakse boormachine met een 100 mm schuurschijf erop. Dat kan makkelijk bij dit soort schalen. De schijven knip ik zelf uit een lange rol.
Draaisporen wegschuren is saai. Het is het mooist als je na het draaien überhaupt geen draaisporen hebt! Dat kan je bereiken met een vers geslepen beitel waarvan de vouw strak over het hout loopt. En bij schaal 150 ging het bij mij al beter dan bij schaal nr 5... oefening baart kunst... Ik merk altijd dat dezelfde handeling een aantal keren herhalen het mooiste resultaat geeft.
Ik heb nog nooit geschuurd met deze flexibele as. Het lijkt me zo onhandig vasthouden tijdens het schuren!
Anyway... Ik zou liever in een goeie lamp investeren... :)

Ronald.... Met de vouw strak tegen het hout..... is dit het zelfde als (riding the bevel) zoals de engelse dit zeggen ?
Investeren in een lamp....;)... bedoel je dit ?

20150513_083035_resized.jpg

Vast niet he........ Heb je een suggestie voor een betaalbare verlichting?

Graag hoor ik van jullie,

Peter.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Peter.
Ik weet niet waar je woont, maar als je kunt kom dan 31 mei langs bij Rick in Zwolle. Dan zal ik uitleggen en voordoen wat terecht Ronald en Nico hebben gezegd: vouw op het hout zonder enige druk, scherpe beitel, voldoende toerental, weinig afname, beitel bewegen in paraboolvorm en de theoretische achtergronden. Stel je gerust hier loopt elke houtdraaier tegenaan.
Dus wie weet tot dan.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Goede verlichting:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80163192/

Zijn ideaal, ook te koop met voetje maar dit model kan je gewoon overal op vastklemmen en ze zijn goed te richten, EN, ze zijn zeer betaalbaar!

Over de draaisporen: ik heb gemerkt dat het ofwel in één keer goed gaat en er geen sporen zijn (schuren met 120/180/240 etc), ofwel er zijn sporen en dan krijg IK ze alleen weg door met veel geweld te schuren (korrel 40/80/120 etc). Zo hoort het niet, maar ja. Spoor breekt wet, denk ik dan maar, met nadraaien krijg ik ze niet weg. Overigens denk ik eerlijk gezegd dat er maar weinig draaiers zijn die altijd en iedere keer meteen een perfect resultaat hebben en nauwelijks hoeven te schuren. Veel draaiers gezien en gesproken, ook grote namen, en bij doorvragen zeggen ze toch allemaal met een scheve grijns dat het echt niet altijd in één keer goed lukt. En schuurpapier hebben ze ook allemaal liggen, meestal ook korrel 40 ;) Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat het niet het streven moet zijn om het WEL in een keer goed te doen, das ook mijn uitdaging. Veel oefenen, dus.

Succes!

Groet, Rob.

PS: overigens heb ik een privé-theorie over de oorzaak in sommige gevallen. Vooral bij wat zachter hout constateer ik steeds weer dat een afgedraaide kom of vaas een tikkie ovaal wordt. Logisch, gezien de structuur van een stuk hout. Het is maar een heel kleine afwijking maar ik denk net voldoende om er voor te zorgen dat de afname in het diepere gedeelte anders verloopt dan in het hogere gedeelte, met als gevolg een grovere structuur. Als ik kops draai heb ik nooit last van draaisporen en die kommen of vazen trekken dan ook niet ovaal. Is dit iets wat jullie bekend voorkomt? (Voor hetzelfde geld is het een bekende theorie, heb er nooit verder naar gezocht :eek:)
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Peter,

Dat noemen de Engelsen idd "riding the bevel"

Met goeie verlichting bedoel ik een 50 of 100 W halogeenspot die makkelijk in allerlei posities is te manoeuvreren is. Ik gebruik een fijne Vertex lamp:

download.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Jan,

Bedankt voor je uitnodiging en goodwill om mij te helpen.
helaas kan ik de 31ste niet..... verder woon ik in Landgraaf en dat is toch nog een 3 uurtjes reizen.

Bij deze een oproep aan ervaren draaiers die bereid zijn tijd vrij te maken om mij met dit probleem te helpen.
het liefste in Limburg maar Brabant kan ook.

Of weet iemand waar in de buurt van zuidlimburg, Duitsland of België mogelijkheden zijn voor hulp, cursussen , bijeenkomsten of workshops ?

Alvast bedankt.

Peter.
 

Stelt

Actieve deelnemer
23 sep 2012
138
1
Schellinkhout
www.facebook.com
Dit heb in net gevonden op het web en besteld. betaalbaren leunspaan verlichting
http://www.sewweb.nl/?381,naaimachine-led-verlichting

gr stelt
Led%20verlichting%20TD-5%20ready.JPG
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik gebruik een oudere versie van dat ikea lampje. Ze voldoen lichttechnisch. Mechanisch vind ik ze minder in deze toepassing. De klem is veel te klein voor mijn bank lampjes op een magneet lijken mij veel handiger.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik vind die Ikea lampjes ideaal. De klem is voor mijn werkomgeving ruim voldoende, ik heb er drie in mijn werkplaats op verschillende plekken, twee met klem en een met een voetje. Kost niks, werkt prima.

Lampen met een magneet zijn helemaal geweldig, maar helaas meestal stukken duurder of je moet ze zelf maken. Ik ben zunig en ik heb weinig tijd, vandaar Ikea.

Groet, Rob.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ook ik heb natuurlijk last van draaisporen, vooral aan de binnenkant van een pot of schaal.
Nu heb ik vandaag eens mijn kruistafel op de bank gezet en daar een beitel opgespannen (Sorby turnmaster) met een schraapplaatje.
Vervolgens de kruistafel naar binnen gedraaid en ik had een prachtig resultaat aan de binnenkant van een potje gemaakt van Meranti.
Het is natuurlijk niet de draaikunst die het dan doet maar het resultaat wil ook wat.

Groet,
Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.