Welke houtsoort is dit.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Zag een paar stukjes hout staan maar ken het niet. Het enige wat mevrouw me kon vertellen dat ze het 30 jaar geleden in afrika had gekocht. In werkelijkheid ziet het er veel beter uit dan op de foto.
Het is zwaar. Denk niet dat het blijft drijven.

20150512_162052.jpg
20150512_162106.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Palmhout, denk ik? Latijnse naam weet ik niet zo snel.

Groet, Rob.


Edit: suikerpalm- (Arenga pinnata) of kokospalmhout (Cocos nucifera L.) ? Lijkt nog het meest op het laatste.


kokospalmhout.jpg
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Palmhout is het volgens mij zeker niet.

Misschien moet je aan de tekening en aan wat je zelf zegt over soortelijk gewicht denken aan azobe.

Groetsels
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Het is van een bed. Er zit geen scheurtje in. Mijn gedachten gingen niet uit naar azobe.
Het lijkt eerder op wengé alleen is het Veel te licht kwa kleur. En dat komt uit een ander continent.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Iroko? Ik geloof niet dat iemand Azobe zou gebruiken om een bed te maken, en Azobe is veel donkerder (tenminste, wat ik in handen gehad heb).

Wellicht weet mevrouw nog wáár in Afrika het hout vandaan komt?
Ook het opmeten van een stuk en het wegen zou je kunnen helpen om de dichtheid te berekenen.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Als er geen scheurtje in zit Wim lijkt het me ook sterk dat het azobe zal wezen. Wengè lijkt het me niet in ieder geval.

Genoeg talent op het forum dat het wel zal weten denk ik.

Sterkte in je zoektocht ;)

(edit door tussenpost) Ja klopt Jurriaan maar ik wist nog niet van een bed.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Als je erin gaat zagen, heeft het een irriterende geur?
Zo ja, dan is het iroko.
Iroko is ook gevoelig voor kruisdraad en veel mensen hebben last van jeuk.
 

theiz

Nieuw lid
18 mei 2015
3
0
Beste Wim,
het doet mij denken aan Zwarte Kabbes...

Groet,
Machiel

Sucupira (officiele naam Zwarte Kabbes). Dat zou het kunnen zijn ja. Als je een wat breder deel zou pakken dan zie je waarschijnlijk een soort streepvorming (kruisdraad).
Afzelia is ook een hele goede optie, werd in de jaren '70 ook veel gebruikt, maar dat is over het algemeen een stuk roder van kleur.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik heb op het www gekeken bij iroko. Er zijn foto's die volledig overeenkomen. Ik heb niet de indruk dat het splintert. Deze stukjes zijn duidelijk donkerder. Maar het lijkt er wel wat op.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik denk aan angelim vermelho. Maar zoals steeds, een foto van een goede kopshoutsnede brengt raad...
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Wim, het lijkt mij ook Iroko. Ik heb er ooit een lounger / zonnebed van gemaakt, bij het schulpen van kruisdradige stukken krijg je de schubbentekening op je eerste foto.
 

tuoh

Oud hout
Afgaand op de foto zou ik ook zeggen Iroko, of beter nog, een soort Iroko, omdat het hout ingevoerd in Europa bestaat uit een mengeling van twee soorten Chlorophora die door elkaar heen aangeboden worden in de handel.
De ene soort heeft een uitgesproken tekening zoals te zien op de foto, de andere soort is wat minder uitgesproken van tekening en is wat egaler geel van kleur. Beide hebben wel dezelfde eigenschappen, daarom ook dat ze zonder probleem dooreen mogen verkocht worden.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
In 1 draadje 3 onderbouwde suggesties van andere forumleden met stelligheid verworpen, kan je toelichten waarom / waarop gebaseerd?

Kor, dat is kennis van welke houtsoort het niet is. TS heeft het over ´´welke houtsoort is dit´ en als ik stellig weet dat het dat niet is mag ik dat vermelden of typen? Als je alleen antwoord mag geven als je het antwoord weet en niet mag reageren op andere reacties dan is een forum nutteloos voor mij. Uiteindelijk is een forum er naar mijn inzien er om een discussie te voeren over een bepaalde kwestie en elkaar te helpen op de best mogelijke manier.
Als jij daar een andere visie over hebt deel ik die niet.

Groetsels, John
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.