Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Welke houtsoort is dit.

Zag een paar stukjes hout staan maar ken het niet. Het enige wat mevrouw me kon vertellen dat ze het 30 jaar geleden in afrika had gekocht. In werkelijkheid ziet het er veel beter uit dan op de foto.
    Het is zwaar. Denk niet dat het blijft drijven.

20150512_162052.jpg
    20150512_162106.jpg

Palmhout, denk ik? Latijnse naam weet ik niet zo snel.

Groet, Rob.

Edit: suikerpalm- (Arenga pinnata) of kokospalmhout (Cocos nucifera L.) ? Lijkt nog het meest op het laatste.

kokospalmhout.jpg
    Laatst gewijzigd door Heckemann; 12-05-15 om 20:38. Reden: Aanvulling.
    "I may be left handed but I am always right"

Palmhout is het volgens mij zeker niet.

Misschien moet je aan de tekening en aan wat je zelf zegt over soortelijk gewicht denken aan azobe.

Groetsels

Het is van een bed. Er zit geen scheurtje in. Mijn gedachten gingen niet uit naar azobe.
    Het lijkt eerder op wengé alleen is het Veel te licht kwa kleur. En dat komt uit een ander continent.

Iroko? Ik geloof niet dat iemand Azobe zou gebruiken om een bed te maken, en Azobe is veel donkerder (tenminste, wat ik in handen gehad heb).

Wellicht weet mevrouw nog wáár in Afrika het hout vandaan komt?
    Ook het opmeten van een stuk en het wegen zou je kunnen helpen om de dichtheid te berekenen.

Als er geen scheurtje in zit Wim lijkt het me ook sterk dat het azobe zal wezen. Wengè lijkt het me niet in ieder geval.

Genoeg talent op het forum dat het wel zal weten denk ik.

Sterkte in je zoektocht

(edit door tussenpost) Ja klopt Jurriaan maar ik wist nog niet van een bed.
    Laatst gewijzigd door Woodjohn; 12-05-15 om 21:41.

Als je erin gaat zagen, heeft het een irriterende geur?
    Zo ja, dan is het iroko.
    Iroko is ook gevoelig voor kruisdraad en veel mensen hebben last van jeuk.

Beste Wim,
    het doet mij denken aan Zwarte Kabbes...

Groet,
    Machiel

Hout komt uit Tanzania.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Machiel van Wijk Bekijk Berichten
    Beste Wim,
    het doet mij denken aan Zwarte Kabbes...

Groet,
    Machiel
    Sucupira (officiele naam Zwarte Kabbes). Dat zou het kunnen zijn ja. Als je een wat breder deel zou pakken dan zie je waarschijnlijk een soort streepvorming (kruisdraad).
    Afzelia is ook een hele goede optie, werd in de jaren '70 ook veel gebruikt, maar dat is over het algemeen een stuk roder van kleur.

Forum Rechten