(vlak) vandiktebank ~500 euro

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
De eerste gedachte zal voor de meeste lezers zijn: "daar zijn al 300 topics over", en dat klopt, maar ik ben toch wat verward...

Naarmate ik meer en meer met dit houtbewerken bezig ga, komen er verzoeken vanuit de omgeving (lees: vrouw) voor iets groter spul dan ik in eerste instantie in gedachten had, zoals tuinmeubilair, kastjes et cetera. Dat, samen met een werkplaatsje in het vooruitzicht, betekent dat mijn initiële plan om alles met de hand te schaven steeds minder aantrekkelijk wordt.

Ik ben dus, zoals zovelen, op zoek naar een (vlak) vandiktebankje. Mijn budget ligt rond de €500,-, dus Hammers en dergelijke zitten er niet in. Ik heb het hele forum uitgeplozen en ben tot de volgende conclusies gekomen:
  • Güde, Powerdinges of iets anders goedkoops wordt het niet, daar ga ik spijt van krijgen
  • Ik heb een lichte voorkeur voor iets wat ófwel mobiel is, ófwel op wieltjes te plaatsen is
  • De Elektra Beckum HC 260 wordt door sommige mensen aanbeden, door anderen verguisd
  • Hetzelfde lijkt een beetje te gelden voor de Scheppach HM1/HM2
  • "Lunchboxplaners" van bijvoorbeeld Makita zijn handig, maar hoe krijg ik m'n planken dan haaks?
  • HMB / Bernardo / Holzstar lijken redelijke machines te maken, al is het china, daar moet wel iets van te maken zijn

Oftewel, ik zie door de bomen het bos niet meer. Gegeven mijn budget, doe ik er beter aan om een lunchbox planer (JET JWP-12, Metabo DH330, Triton TPT125) te kopen, of een tweedehands HC 260? Of mis ik nog die ene perfecte machine die binnen mijn budget ligt? Of ga ik van al deze opties spijt krijgen en moet ik doorsparen voor bijvoorbeeld een HBM 200.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
je planken haaks maken? Gewoon door de zaagmachine en vervolgens nog eens op zijn kant door de vandikte werkt prima.
tenminste ik neem aan dat je over een zaagmachine beschikt.

die kleine lunchbox machinetjes zijn prima geschikt voor af en toe gebruik en normale formaten zacht hout.
ook moet je meer geduld hebben en niet teveel willen afnemen dus meerdere keren erdoorheen.
ben je van plan om er steigerplanken doorheen te halen kijk dan naar wat zwaarder gebruikt.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Hm, met een tafelzaag was dat natuurlijk snel gedaan. Die heb ik nog niet, mijn Ryoba is tot nu toe ruim afdoende gebleken voor het zagen van hout. Dan zou de makkelijkste oplossing dus tafelzaag + lunchboxplaner zijn. Interessant!

Ben wel van plan om ook wat eiken, beuken, hardere houtsoorten er door te draaien, maar wat ik tot nu toe zie moet dat op de lunchboxplaners ook wel kunnen, of zie ik dat echt verkeerd?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Probeer ook in je lijstje de inca machientjes te overwegen.
De mijne maakt wel een oorverdovend kabaal....(type 343.132)
dus een goede gehoorprotectie is dan ook een tip.
Beuken latten zijn goed te doen, dikke beuken balken wordt moeilijker.
 
A

Athanor

Guest
Met een mobile vandiktebank mis je natuurlijk de essentiële mogelijkheid om hout te vlakken, voordat je het door de vandiktebank duwt.... Tenzij je daar en slim hulpstuk voor maakt dat door je lunchboxplaner kan. Ik ken mensen die met een Scheppach complete meubels bouwden, dus daat moet een haalbare optie zijn.


Fons
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
kijk ook eens naar een 2e hands inca of kity. Deze passen in het budget en zijn degelijke machines.
Moderne nieuwe machines binnen dit budget zijn het toch vaak net niet. Dan kom je al snel op een lunchbox planer uit en die mist toch echt een vlak functie.
wil je dan beter dan kom je toch weer langzaam in de buurt van de hammers enzo denk ik?

Ik ben bij een kity 635 uitgekomen en naast het ontbreken van afzuiging ben ik er erg tevreden mee.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Met beleid kan beuken / eiken ed natuurlijk ook ik houdt die janka schaal niet zo in de gaten.
ik dacht meer aan merbau, Jacoba etc de zwaardere rood, bruine houtsoorten.

Je doet je zaagwerk nu met een ryoba? Okay... Wellicht is dan een elektrische handschaafmachine ipv een lunchbox nog een oplossing.

als je aan tuintafels gaat denken zal je toch meer aan een metabo achtige zaagmachine hebben zeker in combinatie met een lunchbox vandikte machine wat je starttopic toch was.

hoe vreemd het ook lijkt, hoe is je karakter? Ben je meer een pietje precies dan is bovenstaande oplossing prima, heb je meer een ongeduldig karakter kijk dan naar wat zwaarder spul.

Stem je machines af op de gemiddelde afmetingen van het hout wat je bewerkt, een vuistregel voor al het gereedschap denk ik zo.
 
A

Athanor

Guest
Ja precies Rendew! Zo'n hulpstuk bedoel ik. Zijn in vele varianten op internet en youtube te vinden verwacht ik.

Fons
 

phantast

Nieuw lid
5 jan 2011
11
0
Echt een antwoord op alleen een vandikte heb ik niet.

Maar ik heb voor bijna hetzelfde geld een oude lurem combinatiemachine kunnen kopen dus er zijn zeker mogenlijkheden.
Een machine van 35 jaar oud maar een beetje kruip olie en afstellen en hij loop als zonnetje!
Conclusie voor mij liever een oude degenlijke machine ipv goedkoop nieuwe machines.

Je moet alleen een beetje geduld en geluk hebben en eindeloos marktplaats en soortelijke site's af willen zoeken.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Fijn wakker worden met al die meedenkende reacties! Dank daarvoor.

Met beleid kan beuken / eiken ed natuurlijk ook ik houdt die janka schaal niet zo in de gaten.
ik dacht meer aan merbau, Jacoba etc de zwaardere rood, bruine houtsoorten.

Je doet je zaagwerk nu met een ryoba? Okay... Wellicht is dan een elektrische handschaafmachine ipv een lunchbox nog een oplossing.

als je aan tuintafels gaat denken zal je toch meer aan een metabo achtige zaagmachine hebben zeker in combinatie met een lunchbox vandikte machine wat je starttopic toch was.

hoe vreemd het ook lijkt, hoe is je karakter? Ben je meer een pietje precies dan is bovenstaande oplossing prima, heb je meer een ongeduldig karakter kijk dan naar wat zwaarder spul.

Stem je machines af op de gemiddelde afmetingen van het hout wat je bewerkt, een vuistregel voor al het gereedschap denk ik zo.
Leuke gedachte, mijn karakter. Wel interessant om eens over na te denken, als natuurkundige ben ik natuurlijk vrij precies opgeleid, maar mijn ADD is het daar niet altijd mee eens. Sinds een week of twee heb ik daar medicijnen voor, dus misschien dat ik wel een kalme houtbewerker word nu :)

Ik denk dat ik ga kijken naar een stabiel zaagtafeltje (EB, ouder gietijzeren spul, misschien een Bosch PTS10 die ik veel voorbij zie komen), en een HC 260. Uiteindelijk ben ik vindingrijk genoeg om me met alle oplossingen te kunnen redden, denk ik. Ik wil mijn opties zo breed mogelijk houden, en in de toekomst wil ik vast een paar rare planken vlakken, dus dan is een vlakbankoptie erbij misschien toch wel handig.

Oh, volgens mij begin ik af te glijden naar een volwaardige werkplaats...
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
het virus heeft toegeslagen welkom op het glijdende pad van de hobby werkplaats ;)

bovenstaande tips als scheppach, Inca lurem zijn prima machines mijn papa werkt daar al een 30 jaar mee.
Zelf doorgeslagen naar gietijzeren machines gewoon om opties open te houden :rolleyes:

De kleinere gietijzeren machines een stapje up zijn de Ulmia, Frommia, wadkin en nog een hele reeks namen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben zeer tevreden over mijn scheppach hms2
al zou ik wel wat groters heb ik geen klachten over de kwaliteit
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gebruik zelf de Makita 2012 zoals in het filmpje. Ben dik tevreden over deze lunchbox.... Hardhout,steigerplanken, grenen etc. is geen enkel probleem. Nog niet met een mal gewerkt om 1 kant te vlakken. Even met de schaaf 1 kant vlakken, controle op een vlakke plaat en hopla. Werk gedaan dan machientje onder de werkbank. De ideale oplossing voor kleinbehuisde.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Gebruik zelf de Makita 2012 zoals in het filmpje. Ben dik tevreden over deze lunchbox.... Hardhout,steigerplanken, grenen etc. is geen enkel probleem. Nog niet met een mal gewerkt om 1 kant te vlakken. Even met de schaaf 1 kant vlakken, controle op een vlakke plaat en hopla. Werk gedaan dan machientje onder de werkbank. De ideale oplossing voor kleinbehuisde.

Ik ben dezelfde mening toebedeeld, top machientje heel erg tevreden mee.
Toevallig vanmorgen wel een bod gedaan op een klein vlakbankje, zal de meningen eens vragen in een andere topic.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Een bijkomend voordeel van de lunchboxmachines wat ik nog niet eerder gezien had ten opzichte van de oude vlak/vandiktecombis is de schaafbreedte. ~30cm schaafbreedte is toch wel leuk, vergeleken met die machines... Fijn dit, ik blijf heen en weer springen!
 

Proeguru

Nieuw lid
14 aug 2015
20
1
Heb zelf al een jaar of 6 een HBM200 vlak- en vandiktebank. Bevalt me prima, heb er o.a. merbau balken van 150x80mm en 3 meter lang op geschaafd. Maar ook eiken en beuken wil prima, zelfs bij de maximale breedte van 250mm. Inmiddels moeten de originele messen een keer geslepen worden maar gezien de hoeveelheid hout die ze al geschaafd hebben is dat niet meer dan logisch (vooral het vele merbau).
Wat mij betreft echt een aanrader dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.