snijplank esdoorn meranti

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

tijd geleden (2j) is de esdoorn gekapt bij ons, naast m'n maffe verzameling pollepels (uit dikke takken) zal dit het eerste project zijn uit onze boom.

boom/planken zagen: http://www.woodworking.nl/showthread.php?8953-Planken-zagen-in-ZuidLimburg&highlight=esdoorn
groenhout: http://www.woodworking.nl/showthread.php?9529-Plankjes-zagen-wederom-in-Zuid-Limburg&highlight=lepel
lepels: http://www.woodworking.nl/showthread.php?11518-Pollepels&highlight=lepel

Ik loop al een tijd te koekeloeren naar zo'n gek stuk hout boven op de stapel. Kijken of er een snijplank uit wil komen.
Een niet te complex project en goed om met mn handschaaf en schraapstaal te oefenen.


DSC_4424.jpg

tis wat blauwig beetje schimmel bij de bast, naast de vogelpoepjes ideaal voor 'n stinkkaasplank lijkt me :confused:


DSC_4425.jpg

DSC_4426.jpg

DSC_4427.jpg

achterkant is wat wat witter/mooier, volgende stap schaven en bast wegbikken.
Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
update

DSC_4440.jpg

Het grove gedeelte met de vlakbank, deze was te smal en daarom de fence helemaal weggehaald zodat ik m vrij over de messen kon halen zowel li als re.


DSC_4444.jpg

Gelukkig al het blauw en viezigheid weggekregen beetje een lelijk schaafbeeld dit verder opknappen met mijn nieuwe handschaaf en schraapstaal, dit was veel werk om het mooi vlak etc te krijgen maar heb er een mooi oppervlak (als een spiegel) voor terug gekregen.


DSC_4447.jpg

Het valt me op de laatste tijd hoe lelijker de ruwe stukken, de mooier en hoe meer gekkigheid na schaven.
Het zit vol met wat ik denk dat birdseye is en er zitten allerlei gekke spiegels in:rolleyes:

DSC_4448.jpgDSC_4449.jpg


DSC_4455.jpg

Bij de zaag moeten keuzes gemaakt worden. Worden het 2 kleine, 1 grote, maar hoe groot dan? Kort ik ze haaks af, of niet? Welke defecten vind ik mooi en welke niet etc.
Wat ik wel weet is dat ik niet meer zoveel hulplijnen trek, die ik later weer mag schrapen...
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
DSC_4481.jpg

DSC_4461.jpg

Zo klaar alleen nog in de olie zetten.
heb de schorsrand eraan laten zitten, de kant met het gleufje erin is afgekort onder 4 graden (zo was die al), de andere kant is gewoon haaks afgekort.
De lange rechte kant heeft een dun strookje meranti gekregen van 2 á 3 mm dik, om het geheel een beetje een kader te geven.
Heb het expres heel dun gedaan je ziet het haast niet op de foto.


DSC_4457.jpg

Onderkant, in de zijkanten zat eerst schors dit is weg gekapt en heb gezorgt dat aan beide kanten deze vingergaten zitten.


DSC_4458.jpg

Nog wat gekkigheid in het hout. :p
Zal nog een foto plaatsen als die in de olie staat.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Klaar

Zo onlangs 2 lagen druivenpit erover, en hij ziet er sjiek uit.

Valt me alleen op, ik heb net de plank met natte vingers opgepakt. Waar m'n vingers hebben gezeten, lijkt het alsof de haren van het hout omhoog gaan staan, ondanks de olie.
Hoe kan dat, het is niet geschuurd oid!?

De laatste plaatjes:

DSC_4510.jpgDSC_4507.jpgDSC_4511.jpgDSC_4531.jpgDSC_4424.jpg
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Mooie kaasplank geworden.
Het geeft waarschijnlijk extra voldoening omdat het van je eigen hout is gemaakt?
Weet je al wat je met de rest van het hout gaat doen?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks Schrijnwerker,

Dat het uit de eigen tuin komt maakt het idd extra leuk.
Ik wilde eigenlijk die korte losse stukken met kromgetrokken bast wat opgeruimd hebben, ziet rommelig uit, het wiebelt en het zit er maar blauw te worden.
Normale mensen :)o) gooien deze offcuts volgens mij direct weg als onbruikbaar.
Toen ik het aan het vlakken was wist ik niet wat ik zag. Ik had verwacht dat het door en door blauw zou zijn. En de groenbak in kon.

Voor de rest heb ik nog geen concrete plannen, wel veel ideeën. Het volgende grote project zullen denk ik ladefronten worden voor 2 grote lade/gereedschapskasten.


Weet iemand een remedie voor het "harig" worden bij aanraking met water? Er zitten nu 2 lagen druivenpitolie op.
Ik heb me er namelijk op suf geschaafd :eek:
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Acer Negundo, hier in Canada meestal Manitoba Maple genoemd en in the USA Box Elder, het word over het algemeen als een weed plant (onkruid) beschouwd, het is zacht en zwak hout,

Acer Negundo info.jpg

maar word graag als draaihout gebruikt, vooral als het rood gekleurd is, zoals dit hout dat Ik vond op de stort, dit was exceptioneels rood.

Acer Negundo.jpg

In Canada is het dikwijls een probleem omdat het zo makkelijk uitzaait en met stormen breekt het als eerste en ook overgroeit het andere planten.
In mijn achter tuin met een onweer storm.

Manitoba Maple.jpg


Het heeft heel dikwijls burls, ook spot burls (kleine burls) zoals hier plus chatoyance, niet altijd het makkelijkste te draaien maar wel de moeite waard.

spot burls in het hout.jpg Burl spikes.jpg
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Als je bij 220 bent met schuren. Dan even de plank nat maken, laten drogen en weer schuren. Hierna olie over de plank en dan heb je dit niet meer.

Zo onlangs 2 lagen druivenpit erover, en hij ziet er sjiek uit.

Valt me alleen op, ik heb net de plank met natte vingers opgepakt. Waar m'n vingers hebben gezeten, lijkt het alsof de haren van het hout omhoog gaan staan, ondanks de olie.
Hoe kan dat, het is niet geschuurd oid!?

De laatste plaatjes:

Bekijk bijlage 30631Bekijk bijlage 30630Bekijk bijlage 30632Bekijk bijlage 30633Bekijk bijlage 30634
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.