pen gat verbinding; los, dubbel?

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Hallo,
ik ben een sidetable-achtig meubel aan het maken, van massief eiken. Het geheel is redelijk robuust en ik vroeg me af of iemand tips heeft wat betreft de beste keuze voor een deel van de verbindingen.
Aan de voor en achterzijde moet ik o.a. een regel van 40 x 40 vastmaken aan poten van 45 x 45. Bij een enkele pen-gatverbinding heb ik het idee dat de pen (en dus het gat in de poten) te dik/breed wordt. Dus zit ik eraan te denken om een dubbele pen te maken (2 staande pennen naast elkaar als het ware). Ik ben echter beperkt in machines, de gaten lukt nog goed met een bovenfrees maar pennen maak ik tot nu toe op een formaatzaag die niet heel zuiver in te stellen is dus ik voorzie wat problemen.
Een andere oplossing lijkt me om losse pen-gatverbindingen te maken (er zijn elders ook verbindingen die ik dan op die manier kan oplossen). Weet iemand of het mogelijk is om 8 mm dikke domino's te gebruiken en dan met de bovenfrees bijbehorende gaten te maken?
Of is het beter om zelf losse pennen te maken?
Deuvels zijn ook een mogelijkheid maar ik heb wel echt sterke verbindingen nodig dus vraag me af of ik het daarmee red.
Alle ideeen welkom, dank!
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik lees 8 mm Domino's.
Waarom dan moeilijk doen met een bovenfrees en geen Domino machine (DF 500) gebruiken?
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Omdat ik geen domino machine tot mn beschikking heb.. dus ik dacht misschien de domino koekjes te gebruiken en zelf de gaten te frezen..
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Hoi Neel, heel erg bedankt voor het aanbod, dat is wel super. Helaas woon ik niet in de buurt dus ik zoek toch ff door naar een andere oplossing. En ach, da's dan ook weer het leuke aan meubelmaken, de uitdaging om iets op te lossen!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Waarom geen dikkere deuvels? Een stuk makkelijker te boren dan een domino (zonder bijbehorende machine). 12 of 16mm deuvel is net zo of sterker dan een 8mm domino.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.