Een aantal schalen

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Goedenavond forummers,

De laatste dagen wat schaaltjes gedraaid en nu ben ik erg benieuwd naar jullie mening ;-)

Schaal van gouden regen. Uiteen splitsing gedraaid. Bij het zagen van de boom bleek er een mierenvolk te huizen in deze splitsing. Die moesten dus verhuizen ;-)
16 cm diameter en ongeveer 7 cm hoog. Afgewerkt met walnootolie.

DSCN0725.jpg

DSCN0726.jpg

DSCN0728.jpg

DSCN0729.jpg

Schaal uit Libanon Ceder. Dit stuk hout is ook een splitsing. Komt van een tak die verleden jaar uit één van de grootste Libanon Ceders in Nederland is gewaaid.
Diameter is 23 cm en de hoogte is ongeveer 5 centimeter. Afgewerkt met Danish Oil.

DSCN0706.jpg

DSCN0708.jpg

DSCN0709.jpg

Met vriendelijke groet,

Rene
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
De eerste schaal vind ik mooi vanwege het feit dat je door bent gegaan ondanks de crack, dat maakt de schaal compleet uniek. Ik zou hem zo thuis neerzetten.

De 2e is qua vorm heel erg mooi vooral en heeft een prachtige nerftekening.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bij de eerste schaal heb je gekozen voor een geklemde voet als bevestiging op de draaibank. Prima natuurlijk:zo combineer je veiligheid aan het maximaal haalbare resultaat.
De tweede schaal boeit mij echt: je combineert twee stijlmotieven
, namelijk een scherpe rand met golf in de rand die een vloeiende verbinding maakt met de binnenkant. Een mooie en spannende vinding.
Ben benieuwd naar de onderzijde. Ook keurig afgewerkt?
Laat die maar zien in de Hanzehal van Zutphen op 27 september!
Proficiat vr.gr. Jan pranger.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rene,
Mooie schalen. De Libanon Ceder is bijzonder mooi qua structuur en zeker mooi van vorm.
Het lijstvormje bovenaan de
Libanon Ceder schaal spreekt me enorm aan.
Wat de gouden regen schaal betreft zou ik net zoals Jan Pranger zegt nog iets mee gaan doen.
Ik denk bijvoorbeeld aan de diagonaal ritsen.
Zeker een dikke pluim en waardering van me.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Mooie goudenregen schaal. Ik zou de binnenrand van deze schaal iets scherper laten. Ik weet niet of ik dit blok uitgehold had. Veiligheid hè en als je al een keer wat om je oren hebt gekregen wordt je wel voorzichtiger. Maar dit is een opmerking over een blok dat ik niet gezien heb.
De tweede schaal is een hele mooie vorm. Jan pranger gaf al aan dat je twee stijlen combineerde. Zo houden we verschillen. En krijgen we geen eenheidsworst.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Nu ik de goudenregenschaal op mijn pc bekijk moet ik mijn kritiek op de rand terugnemen ik zag het op mijn tablet niet juist.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik vind de cederschaal erg mooi! Het hout zelf maar ook de rand, al had ik die zelf precies andersom gedaan. Met de scherpe hoek aan de binnenkant... maar dat is geneuzel in de marge... :)
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Hartelijk dank voor de positieve reacties! Ik vond het best wel spannend om mijn werkjes te tonen, maar dit geeft mij vertrouwen voor de volgende schalen ;-)

De gouden regen heb ik met opzet zo gelaten als die nu is. Ik vind het persoonlijk erg mooi dat je een deel van het leven van de boom terug kan zien in de schaal. Maar voor de volgende keer; wat zouden jullie er mee gedaan hebben? Ik ben erg benieuwd, want ik heb het andere deel van deze boom nog liggen.
@ sirjacobsd; Je schrijft over ritsem. Wat bedoel je daar precies mee?

De Libanon Ceder schaal was qua randvorm een probeersel. Maar goed geslaagd zo te lezen ;-)
De schaal is gemaakt als gift aan een goede kennis van mij. Ik krijg vaak wat hout van hem van de meest uiteenlopende soorten, dus hij verdiend de schaal zeker!

D onderkant is iets minder geslaagd moet ik zeggen. Wel grappig vind ik het gat van de schors. Helaas is de schors er uit geknapt.

DSCN0755.jpg

DSCN0756.jpg

Dit is trouwens de boom waar de schaal uit is gemaakt.

Groet Rene
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
sirjacobsd; Je schrijft over ritsem. Wat bedoel je daar precies mee?
Groet Rene

Het is ritsen in plaats van ritsem.

Hier een voorbeeld wat ik bedoel, maar het is niet mijn eigen creatie/schaal die hier afgebeeld is.
Wie de eigenaar is weet ik niet. Ik heb het gewoon van het internet gehaald.
od8_lrg.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.