kwartrondfrees gezocht voor oude plafondbalk

J

jan2

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben bij de verbouwing van ons huis (uit 1905) bezig het oorspronkelijke plafond in ere te herstellen. Onder het gipsplafond kwamen erg mooie plafondbalken met een kwartrondprofiel te voorschijn. Helaas is het profiel niet over het gehele plafond doorgevoerd.

Dit profiel (zie bijgevoegde afbeelding) wil ik zelf gaan maken met een bovenfrees in de balken waar deze nog niet zichtbaar zijn. Ik kan alleen de juiste frees nergens vinden (om te kopen of huren).

Weet iemand of er een frees bestaat waarmee ik dit profiel kan maken?

Met vriendelijke groet,

Jan
Zwolle

Attached files
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Je zal waarschijnlijk toch niet de precieze afmeting kunnen vinden, met een van de frezen van beide sites moet het lukken om dat profiel te frezen, danwel met een andere afmeting. Je kan inderdaad de lager eraf halen als deze in de weg zit
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Ik heb een dergelijke frees (ook wel duivenjager genoemd) gekocht bij de baptist in Arnhem.

Groetjes Ralph
 

WR1944

Oud hout
Het belangrijkste aspect van de frees is de straal. Omdat veel internationale leveranciers in Engelse maten leveren, is de straal van 12,7 mm (1/2 inch) aardig in de goede richting en een veel voorkomende maat. Met de diepte instelling kan je het opstandje van 3 mm instellen. Voor de andere 3 mm moet je een lager hebben dat een 6 mm kleinere diameter heeft dan de kleinste afstand tussen de snijvlakken (bij twee snijvlakken). Heb je geen passend lager dan moet je een zijgeleider nemen om aan die 3 mm te komen. Afhankelijk van het vermogen van de bovenfrees en de asdiameter van het freesje dien je eventueel in meerdere stappen tot het gewenste profiel te komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.