Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

kwartrondfrees gezocht voor oude plafondbalk

Hallo allemaal,

Ik ben bij de verbouwing van ons huis (uit 1905) bezig het oorspronkelijke plafond in ere te herstellen. Onder het gipsplafond kwamen erg mooie plafondbalken met een kwartrondprofiel te voorschijn. Helaas is het profiel niet over het gehele plafond doorgevoerd.

Dit profiel (zie bijgevoegde afbeelding) wil ik zelf gaan maken met een bovenfrees in de balken waar deze nog niet zichtbaar zijn. Ik kan alleen de juiste frees nergens vinden (om te kopen of huren).

Weet iemand of er een frees bestaat waarmee ik dit profiel kan maken?

Met vriendelijke groet,

Jan
    Zwolle

Attached files

Re: kwartrondfrees gezocht voor oude plafondbalk

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DKM
    Ja, alleen zit hier net de afmeting niet bij geloof ik. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik de maatvoering nog niet helemaal snap hoor.

Deze frezen hebben een lager. Volgens mij heb ik een frees nodig zonder lager om het verloopje van 3 mm te krijgen.

Je zal waarschijnlijk toch niet de precieze afmeting kunnen vinden, met een van de frezen van beide sites moet het lukken om dat profiel te frezen, danwel met een andere afmeting. Je kan inderdaad de lager eraf halen als deze in de weg zit

Ik heb een dergelijke frees (ook wel duivenjager genoemd) gekocht bij de baptist in Arnhem.

Groetjes Ralph

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Het belangrijkste aspect van de frees is de straal. Omdat veel internationale leveranciers in Engelse maten leveren, is de straal van 12,7 mm (1/2 inch) aardig in de goede richting en een veel voorkomende maat. Met de diepte instelling kan je het opstandje van 3 mm instellen. Voor de andere 3 mm moet je een lager hebben dat een 6 mm kleinere diameter heeft dan de kleinste afstand tussen de snijvlakken (bij twee snijvlakken). Heb je geen passend lager dan moet je een zijgeleider nemen om aan die 3 mm te komen. Afhankelijk van het vermogen van de bovenfrees en de asdiameter van het freesje dien je eventueel in meerdere stappen tot het gewenste profiel te komen.

Ik heb een setje met 12 of 14 van dergelijke frezen (allemaal verschillende maten) gekocht bij de frezenshop. Kijk even op http://www.defrezenshop.nl of http://www.frezenshop.nl.

Het was een setje van slechts vier tientjes, maar het zijn prima freesjes.

Marc

Alvast bedankt voor deze tips!

Ik ga het eerst met deze frees proberen:
    http://shop.jvl-europe.com/epages/61...roducts/633813

Fotootje van het project?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iMarc
    Fotootje van het project?
    Dat zal nog wel een paar weken duren voordat ik eraan begin, maar ik zal er om denken!

Forum Rechten