Vraagje ivm ladefront massief eiken 19cm hoog

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Ik ben enkele lades aan het maken en moet er nog de fronten voor maken. De fronten zijn in massief eiken, +- 19mm dik, 40cm breed en 19cm hoog. Ik moet het eiken nog schaven, maar kan de benodigde stukken uit 1 deel halen. (mijn plank is 22cm breed).
Nu vroeg ik me af of ik het hout op z'n geheel kan laten of de plank in de hoogte best in 2 zaag, de nerf draai en opnieuw aan elkaar lijmen om minder werking van het hout te krijgen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem

Euhmm... de fronten worden worden met een 4-tal schroeven van binnenuit bevestigd aan de lade zelf, die ook uit eiken bestaat + 1 bevestiging van het handvat door alles. Of die constructie 1.2% krimp kan opvangen... euhm...
1.2% op 40cm is toch vrij veel?
Ik ben vooral bang dat indien het frontje uit 1 stuk hout bestaat, dat niet gelijmd is (2 delen), het in de hoogte (19cm) gaat schotelen. De lade zelf is 14cm hoog, dus is er toch nog een 5 cm front die "vrij" staat...
Moest iemand daar ervaring mee hebben...
 

tuoh

Oud hout
Euhmm... de fronten worden worden met een 4-tal schroeven van binnenuit bevestigd aan de lade zelf, die ook uit eiken bestaat + 1 bevestiging van het handvat door alles. Of die constructie 1.2% krimp kan opvangen... euhm...
1.2% op 40cm is toch vrij veel?
Ik ben vooral bang dat indien het frontje uit 1 stuk hout bestaat, dat niet gelijmd is (2 delen), het in de hoogte (19cm) gaat schotelen. De lade zelf is 14cm hoog, dus is er toch nog een 5 cm front die "vrij" staat...
Moest iemand daar ervaring mee hebben...

Eventuele krimp gaat hier niet het probleem worden, de bijhorende vervorming daarentegen is wel een (mogelijk) probleem. De mate van vervorming gaat afhangen van de zaagwijze van de bewuste fronten, is dat kwartiers hout dan is er nauwelijks een probleem, is het dosse gezaagd hout dan gaat het hout bij krimp sowieso schotelen (= bol staan, weg van het hart)
Heeft je hout het juiste vochtgehalte (10%) dan is er niks aan de hand, is het vochtgehalte nog aanmerkelijk hoger dan zit vervorming er dik in. Hoeveel vervorming? dat hangt af van het reële vochtgehalte.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Eventuele krimp gaat hier niet het probleem worden, de bijhorende vervorming daarentegen is wel een (mogelijk) probleem. De mate van vervorming gaat afhangen van de zaagwijze van de bewuste fronten, is dat kwartiers hout dan is er nauwelijks een probleem, is het dosse gezaagd hout dan gaat het hout bij krimp sowieso schotelen (= bol staan, weg van het hart)
Heeft je hout het juiste vochtgehalte (10%) dan is er niks aan de hand, is het vochtgehalte nog aanmerkelijk hoger dan zit vervorming er dik in. Hoeveel vervorming? dat hangt af van het reële vochtgehalte.

Het hout kocht ik 4 jaar terug al om een kast te maken en had het over, het ligt de laatste 4 jaar in mijn droge garage, ik ga er dus van uit dat het vochtgehalte wel goed zal zijn. Ik zal het er op wagen, in het ergste geval moet ik ooit nog eens opnieuw 3 ladefronten maken...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Ik heb recent hetzelfde gedaan voor de fronten in mijn nieuwe badkamer meubel (los topic hierover op dit forum) die fronten zijn zelfs 23 hoog. Ik heb het er ook op gewaagd, zitten er nu een maand in en geen centje pijn. Hout was ook goed droog.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb recent hetzelfde gedaan voor de fronten in mijn nieuwe badkamer meubel (los topic hierover op dit forum) die fronten zijn zelfs 23 hoog. Ik heb het er ook op gewaagd, zitten er nu een maand in en geen centje pijn. Hout was ook goed droog.

Dank je Scheppie, zorgt voor wat extra vertrouwen!! Bij mij is het ook voor een badkamermeubel, die staat er al een 3- tal jaar, maar de lades ontbreken nog steeds...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb recent hetzelfde gedaan voor de fronten in mijn nieuwe badkamer meubel (los topic hierover op dit forum) die fronten zijn zelfs 23 hoog. Ik heb het er ook op gewaagd, zitten er nu een maand in en geen centje pijn. Hout was ook goed droog.

Ik heb het draadje teruggevonden, heel mooi gedaan! Hoe heb je de wittere tint van de "nerven" kunnen bekomen? Ik vind het heel mooi!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.