Hoe meet ik bij een gebruikte kolomboor de speling op.

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo, ik ga naar een gebruikte kolomboor kijken en heb van een kennis een meetklokje te leen gekregen mijn vraag is hoe meet ik dit op of er geen slinger in de as zit.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dat is lastig denk ik. Want als je op de tafel meet pak je de afwijking van het boortje meteen mee. Je kan wel een indruk vormen als je een gat boort. Hoe strak het eruit ziet.

Ik weet niet naar wat voor klasse je gaat kijken, maar waar ik in de praktijk bij goedkopere machines last van had is dat er speling op de as zit waaraan de boorkop zit.
Dit is vooral te voelen als je de kop naar de uiterste stand trekt (volledig omlaag).
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Bedankt voor je reactie , maar ik ga kijken naar een optimum b17 pro.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Mooi beestje, heb zelf een machine uit deze serie van Optimum aangekocht omdat na heel wat zoeken en kijken deze toch een stap beter afgewerkt zijn dan de gemiddelde chinees. Net iets duurder ook natuurlijk.

Welk model boorkop zit er op?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Er zit een Röhm zelfspannende boorkop op, en voor hoderd euro kun je geen bulten vallen.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Dat is de 'goede' kop. En inderdaad voor geen geld.
Heb op de mijne LED verlichting rond de as geplakt en ook er achter. Perfect zicht nu. Het voedinkje, van een oude lader, is verstopt in de aandrijfkast. Eigen schakelaar erop gemonteerd.
Die veiligsheidskap vooraan er de eerste dag al af geschroefd. Stond altijd in de weg en daardoor was dat eigenlijk alleen maar gevaarlijker.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Dat is de 'goede' kop. En inderdaad voor geen geld.
Heb op de mijne LED verlichting rond de as geplakt en ook er achter. Perfect zicht nu. Het voedinkje, van een oude lader, is verstopt in de aandrijfkast. Eigen schakelaar erop gemonteerd.
Die veiligsheidskap vooraan er de eerste dag al af geschroefd. Stond altijd in de weg en daardoor was dat eigenlijk alleen maar gevaarlijker.
De veiligsheidskap is er bij mij ook af, was er al af.
Dat is een mooie oplossing de LED verlichting, dat zal ik ook eens overwegen goeie tip.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Gauw paar pics genomen (sorry, hier en daar is er een streep te zien in de foto, het belangrijkste is er wel).

- De 2 LED ringen zijn vastgeplakt met TEC7. Dat kan het er ook weer af moest dat ooit nodig zijn.
- Schakelaar op de hoek. onafhangkelijk van de rest.
- Voeding achteraan links naast de riem weggewerkt.
- Verschil met het licht aan en uit. Het resultaat is beter in werkelijkheid, de camera past de intensiteit aan.
 

Bijlagen

  • 6.jpg
    6.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 94
  • 5.jpg
    5.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 92
  • 4.jpg
    4.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 92
  • 3.jpg
    3.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 92
  • 2.jpg
    2.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 92
  • 7.jpg
    7.jpg
    47,9 KB · Weergaven: 92

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Dat ziet er goed uit, bedankt voor de foto's, zijn het standaard LED ringen.
Gr, Eric
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Goede tip, dank!

"Angel eyes LED ring"... er gaat een wereld voor mij open :eek:
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
2 fototjes over hoe de aansluiting hier met een stuk 50mm afvoerleiding op de sorotec cyclone. De 'adapter' glijdt er mooi over en wordt vastgehouden met een stuk ducttape. De andere kant is weer een 'adapter' van een 50mm afvoerleiding die ingedrukt is in de buis.
Alles kan dus weer direct losgemaakt worden.

Sorry pics staan op de zijkant, dank aan apple hiervoor...
 

Bijlagen

  • a1.jpg
    a1.jpg
    45,4 KB · Weergaven: 39
  • a2.jpg
    a2.jpg
    45 KB · Weergaven: 39

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.