Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Hoe meet ik bij een gebruikte kolomboor de speling op.

Hallo, ik ga naar een gebruikte kolomboor kijken en heb van een kennis een meetklokje te leen gekregen mijn vraag is hoe meet ik dit op of er geen slinger in de as zit.

Dat is lastig denk ik. Want als je op de tafel meet pak je de afwijking van het boortje meteen mee. Je kan wel een indruk vormen als je een gat boort. Hoe strak het eruit ziet.

Ik weet niet naar wat voor klasse je gaat kijken, maar waar ik in de praktijk bij goedkopere machines last van had is dat er speling op de as zit waaraan de boorkop zit.
    Dit is vooral te voelen als je de kop naar de uiterste stand trekt (volledig omlaag).

Bedankt voor je reactie , maar ik ga kijken naar een optimum b17 pro.

Je zou kunnen proberen de binnenkant van de konus onderaan te meten.

Kijk hier eens, http://www.woodworking.nl/showthread...achine-Optimum

Zo heb ik zelf een tijdje geleden de speling eens opgemeten bij een nieuwe, en een oude veel gebruikte machine. Plaats de meter op de kolom en meet op de schacht van de boorkop terwijl je de as langzaam 1 toer ronddraait.
    Je kan ook een boor in de boorkop steken en meten op de ronde schacht van de boor.

Allemaal vriendelijk bedankt voor de adviezen.
    ik heb vandaag de gebruikte Optimum b17 Pro gekocht en volgens mij met minimale ruimte op de spindel.
    De meting gedaan volgens de methode van Tuoa, er zit een half streepje meer ruimte op de meting die Tuoh heeft gedaan volgens http://www.woodworking.nl/showthread...achine-Optimum als ik het goed heb gedaan ben ik zeer tevreden.
    groet,Eric

Mooi beestje, heb zelf een machine uit deze serie van Optimum aangekocht omdat na heel wat zoeken en kijken deze toch een stap beter afgewerkt zijn dan de gemiddelde chinees. Net iets duurder ook natuurlijk.

Welk model boorkop zit er op?

Er zit een Röhm zelfspannende boorkop op, en voor hoderd euro kun je geen bulten vallen.

Dat is de 'goede' kop. En inderdaad voor geen geld.
    Heb op de mijne LED verlichting rond de as geplakt en ook er achter. Perfect zicht nu. Het voedinkje, van een oude lader, is verstopt in de aandrijfkast. Eigen schakelaar erop gemonteerd.
    Die veiligsheidskap vooraan er de eerste dag al af geschroefd. Stond altijd in de weg en daardoor was dat eigenlijk alleen maar gevaarlijker.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swake Bekijk Berichten
    Dat is de 'goede' kop. En inderdaad voor geen geld.
    Heb op de mijne LED verlichting rond de as geplakt en ook er achter. Perfect zicht nu. Het voedinkje, van een oude lader, is verstopt in de aandrijfkast. Eigen schakelaar erop gemonteerd.
    Die veiligsheidskap vooraan er de eerste dag al af geschroefd. Stond altijd in de weg en daardoor was dat eigenlijk alleen maar gevaarlijker.
    De veiligsheidskap is er bij mij ook af, was er al af.
    Dat is een mooie oplossing de LED verlichting, dat zal ik ook eens overwegen goeie tip.

Forum Rechten