gereedschap onderhouden - restauren : roest - handvat - slijpen ....

fille

Actieve deelnemer
11 mrt 2010
58
0
hallo,

ik zou graag mijn nieuw aangekocht tweedehands houtbewerkingsgereedschap onderhouden. (heb een hele hoop materiaal aangekocht: schroevendraaiers, beitels, blokschaven, zagen, passers,... ik kon niet 1 setje kopen, moest onmiddellijk het hele lot meenemen...)
ik heb al goed rondgelezen maar heb toch nog een aantal vragen.

**voor het roest te verwijderen zou ik voor een chemische oplossing kiezen: citroenzuur of oxaalzuur in een emmer, water erbij en een dagje laten liggen.
voor passers is dit een goede oplossing, maar wat met een handboor waar ik het handvat niet kan verwijderen ? of beitels ? : een papje maken, dus met veel citroenzuur ? (moet hier keukenzout bij ?)
ik las dat citroenzuur het hout zijn kleur kan "teruggeven" maar dat is niet uren, dagen in het water met citroenzuur hangen...
wat met plastic handvaten van zagen ?
of zijn er andere manieren ?

**de houten handvatten kan ik die met iets behandelen want velen zijn ruw, zelfs van de hamers; is dit een teken dat ze te droog zijn ?

**camellia olie voor het roesten tegen te gaan; in duitsland zou er een goede shop zijn, maar de url blijkt niet te werken, kan iemand de juiste posten (ook via google geraak ik er niet). ik had ook ergens gelezen dat iemand een mengsel gebruikt van niet zure parafine en naaimachine-olie. misschien wel een optie, want heb nog veel ander gereedschap dat ook mag behandeld worden met roestwerend product.

**de zaag
is het mogelijk een een zaag die krom staat mooi te richten ? de zagen zijn van het merk falco en sandvik; kent iemand het eerste ? de zagen zijn erg geroest. alle handvatten zijn geriveteerd. slechts 1 zit muurvast, de andere lichtje los.
ik vraag me af of het de moeite is om deze zagen te renoveren (de falco); als dit geen dure of goede zagen waren dan koop ik liever één nieuwe.

**de beitels
de beitels zijn van het merk "twee kersen" een vrij bekend en redelijk goed merk; ik zou de beitels eerst willen richten en dan aanscherpen. Ik vraag me af of dit machinaal kan, en zo ja welk toestel kan dit. beitels slijpen is zo'n arbeidsintensieve job dat uitbesteden geen optie is.
heeft er iemand een link naar hun producten, misschien kan ik dan sneller de juiste maten bij elkaar leggen (en moet ik niet alles nameten met een schuifmaat)
EDIT: http://www.kirschen.de/en/Products.html

dankjewel
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
voor de handvaten is gekookte lijnolie ideaal. Om roesten tgen te gaan is eigenlijk alles wel goed, naaimachine olie, wd40, ballistol of idd wat duurder camellia olie.
Ik heb een strooppot met een doek erin, gedrenkt in de WD-40, dan heb je geen kliederboel met die spuitbussen enzo. Je hebt maar een heel klein beetje nodig.
Als de WD-40 op is ga ik Ballistol proberen dat is beter voor je huid en ruikt wat aangenamer zegt men.

Kirschen is een prima merk, slijpen kan zeker machinaal. De vraag is hoeveel geld je eraan wil uitgeven. Tormek is zo'n beetje de gouden standaard maar wel duur en wat omslachtig met alle jigs. Ik zelf gebruik een hoge toeren bankslijper van Creusen als er snel veel metaal verwijderd moet worden, en een worksharp3000 voor het fijnere zeg van #400 tot #1000/3000. En een aantal dingen doe ik dan weer gewoon met het handje op waterstenen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Lijnolie wel in dunne lagen aanbrengen, heeft tijd nodig om te drogen. Anders een beetje siccatief toevoegen. Ik heb zelf ook een Creusen slijpmachine, deze voldoet voor mij maar eentje met een lager toerental is beter omdat de kans op verbranding van het staal dan minder is. Als je er een met veel toeren neemt moet je het gereedschap om de paar seconden koelen met water. Verdere behandeling doe ik dan op mijn watersteen en uiteindelijk wet ik de boel af met fexcut gold.
 

rosewood

Actieve deelnemer
1 jun 2015
46
0
Mijn buurman die mij aangestoken heeft met dit virus gebruikt jojoba olie te koop bij het kruitvat, ik ga van middag even een potje halen, dit is goed voor het staal maar ook voor je handen!

Ook slijpmachines zijn in snelheid te regelen (als je bang bent voor verbranding van je staal) met een externe frequentie regelaar, hoef je eigenlijk geen dure machine voor aan te schaffen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.