Aanschaf schroefmachine

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Op dit moment heb ik een Makita DDF458 en die gebruik ik voor het boren en schroeven en moet dus elke keer wisselen van boor naar bit en weer terug en dit vind ik niet handig en voor het schroeven is die eigenlijk wat aan de zware kant en ben daarom aan het kijken naar een schroefmachine erbij.
Omdat ik al wat gereedschap heb van Makita en dit goed bevalt was mijn keuze eerst daarop gevallen maar na een bezoekje aan een gereedschap zaak hier in de buurt is die eigenlijk afgevallen omdat die niet lekker in de hand ligt zoals ik gewend ben van Makita, hij ligt niet in balans zeg maar en volgens de verkoper was het ook niet een super machine.

Nu is de keuze gevallen op Festool maar nu alleen welke ze hebben 2 modellen de CXS en de TXS allebei liggen ze lekker in de hand maar toch heel verschillend.

De vraag is waarom voor de CXS of TXS kiezen, wie heeft er ervaring met deze machines?
Of een idee voor nog een ander merk of type machine.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik heb beide machines.
CXS is compacter/kleiner en de C-vorm hou je anders vast dan het T model, maar dat is persoonlijk.
CXS heeft een fijne bitopberghouder voor 4 bits die er niet uitvallen!
CXS heeft betere broekbeugel.
Ze zijn verder technisch hetzelfde en uitermate geschikt voor het fijne boor- en schroefwerk.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
De grip blijft persoonlijk.
Hieronder nog een afbeelding van de verschillende grip. De CXS houdt je hoger vast dan de TXS.
Hierdoor is de CXS niet altijd korter dan de TXS.
PIC_3000sm.jpg

506746_inset5_xl.jpg
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Nou ja lager segment, Bosch blauw is ook gen rotzooi natuurlijk.

Dat is inderdaad een mooi compact setje, en daar zit ook een slagschroevendraaier bij.
€200 voor een 10,8 V Lion accu boormachine + slagschroevendraaier is ook geen geld natuurlijk.
Voor zo`n klein ding heeft hij nog aardig wat koppel

Technische gegevens
Onbelast toerental 0 – 2.600 min-1
Gewicht incl. accu 1,0 kg
Draaimoment, max. (harde schroefverbinding) 105 Nm
Nominaal aantal slagen 0 – 3.100 min-1
Accuspanning 10,8 V
Gereedschapsopname 1/4" binnenzeskant
Schroefdiameter Schroef-Ø M4-M12
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
let bij ibood ff op de lever termijn en of het wel om een nederlands model gaat. daar willen ze nog wel eens mee rommelen. verder een goede en betrouwbare site en een mooi setje, ik wilde de link hier ook al gaan plaatsen:p
 

knutsel-smurf

Nieuw lid
9 mei 2015
2
0
Ik heb de 10.8v comboset van Dewalt (DCZ211S2R)

Gekocht in eerste instantie "voor erbij" zodat ik niet elke keer de 18v hoef te pakken.
Echter ligt de 18v al zo'n beetje de hele verbouwing letterlijk stof te happen in de koffer.
Accu's gaan verdomd lang mee, gewicht is top! Slagschroevendraaier is bijzonder krachtig (wel een takke-herrie).
Alleen als ik wat grover schroefwerk moet doen (bult 6x100 wegdraaien etc) pak ik de 18v er nog bij.
Al krijgt die Dewalt ze er ook vrij eenvoudig in (alleen trek je dan met 50st de accu wel leeg).

voor 210,- incl te vinden.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb diezelfde 10.8V set van Makita intussen zo'n 6 jaar en in die tussentijd heb ik een complete woonark va binnen van alle gipsplaten voorzien, complete tuinvlonder gebouwd en een vlot en nog steeds is dat mijn dagelijks gebruik machine setje.
Zwaar genoeg en af en toe een nieuwe accu erbij en ze bevallen nog steeds prima. nooit zwaarder nodig gehad. Het grootste voordel is dat de mchines lekker in de hand liggen, niet te zwaar zijn en idd gewoon achtelijk lang met een accu lading doen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Wel kijken dat je geen appelen met peren vergelijkt natuurlijk.

Jou DDF458 heeft 91Nm koppel. De opvolger, de DDF481, zelfs 115Nm. (ik verschiet er van dat die zo'n andere grip/balans hebben, trouwens)
De C/TXS of de genoemde 10,8V modellen zijn heel andere beestjes, voor het fijnere werk. De CXS heeft 10/16Nm koppel in hout/staal. (ik ga er van uit dat die wel sterker is dan die getallen doen uitschijnen)

Wil je 100x6mm schroeven door hardhout jagen, of wil je kastjes uit plaatmateriaal van scharnieren voorzien?

Indien het eerste, blijf dan toch maar bij die 18V topreeks van Makita, en/of kijk naar slagschroevendraaiers. Die laatste hebben een koppel tot 175Nm (dat ik weet), en dienen specifiek voor de beschreven taak. (maakt wel een rotlawaai, die dingen)
Indien het tweede: ga verder het C/TXS en 10,8V pad op.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Bezint eer ge aan festool begint...

ik heb ook voor een moeilijke keuze gestaan met mijn t18+3 keuze.
je bent lichtjes gebonden aan festool product gamma met centrotec gedoe enzo.
maar het werkt wel super en ik geloof dat de zwart met groene machines wel errug lang mee kunnen bij normaal gebruik.
de accuus blijven ook zowizo 10 jaar uitwisselbaar.
heeft panasonic ook niet iets leuks?
suc6
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt voor de reacties.
Hieronder mijn reacties.

Beide Festools heb ik in de winkel in handen gehad de CXS en de TXS, en volgens de verkoper een "Festoolfiel" zoals die zich zelf noemde :) zou je met de CXS preciezer en meer gevoel hebben bij het schroeven.

Een Makita slagschroevendraaier heb ik overwogen ivm de accu's (18v 3Ah) die ik al heb maar die machines zijn ook niet echt licht en voor het werk wat ik er mee doe ook veel te zwaar denk ik.
Hij zal hoofdzakelijk worden gebruikt voor meubeltjes (geen zwaar hardhout en onwijs spul) maken en een keer voor planken schroeven aan een carport/schutting.

De aanbieding bij iBood gezien en Bosch blauw is natuurlijk niet verkeert maar iBood is iBood niet meer, die Makita die ik heb komt daar ook weg met zo'n actie, duurde erg lang voordat de machine eindelijk werd geleverd en de communicatie was zeer slecht dit was eerst wel anders en het is pas ook overgenomen door MediaMarkt en daar koop ik niet dan betaal ik liever wat meer :) en ga ook liever naar een echte winkel dan het bestellen via internet.

Die DeWalt is een mooie set maar weet niet hoe dat in de hand licht iets wat ik erg belangrijk vind. En die set is denk ik ook niet helemaal wat ik zoek een slagschroevendraaier heb ik niet nodig en als ik die nodig zou zijn werd dat de Makita.

Nee appels en peren vergelijk ik niet, ik weet dat het een totaal verschillende machine is en zoals net aangeven zwaar werk doe ik niet anders was er wel een Makita slagschroevendraaier gekomen ivm de uitwisselbaarheid van de accu's.

Aan Festool gebonden is denk ik onzin er zit een "gewone" boorkop bij dus daar kun je alle kanten mee op, ik wil een schroefmachine dus bitjes en daar is die andere kop volgens mij perfect voor.
Panasonic weet ik niet nog niet naar gekeken.

Leuk filmpje geen Bosch groen als je wilt opschieten :D
 

laterodectus

Nieuw lid
14 mrt 2014
20
0
Is de oude bosch blauw. geen bosch groen.

Ik heb de milwaukee set gekocht een maand of 2 geleden. Deze is inmiddels ook weer terug. Mooi spul. Erg krachtig. En gaat lang mee op de accu.

Maar de afwerking van de machine is echt Amerikaans. Te erg voor woorden. De batterij houder zag je de giet stukken nog inzitten En het rubber liet na 4 klusjes al los. Ik heb deze deze milwaukee set terug gedaan en een losse bosch gsr 10.8 gekocht met 3 accu. Daarna via marktplaats een tweedehand gdr 10.8 gekocht. Eigenlijk dus dit setje. Maar dan met 3 x 1.5 amp accu. Ben erg tevreden. Is iets minder krachtig dan de milwaukee, maar als totaal plaatje is het echt een machine van hogere kwaliteit.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Vandaag weer even naar de winkel geweest en een aantal andere machines in de hand gehad en de keuze is gemaakt helaas hadden ze hem niet meer op voorraad dus de Festool CXS is besteld :) nu maar wachten op een berichtje dat die binnen is.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Daar ga je énorm veel plezier aan beleven.
Heb de CXS ook al enkele jaren in gebruik en dit blijft toch een hele leuke machine.
Hij is heel licht, dus je kan er met gemak een ganse dag zonder problemen mee werken.

Ik heb als aanvulling een Milwaukee M12 slagschroevendraaier gekocht, voor het iets zwaardere werk.
Met een koppel van 135Nm kom je ook al een heel eind.
Mijn 18v Makita's (klopboor en slagschroevendraaier) happen nu veel stof :)
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik hoop inderdaad dat ik er veel plezier van zal hebben, einde van de ochtend een telefoontje gekregen dat die binnen was en begin van de middag maar meteen opgehaald :D
Het is om het compleet te maken de CXS Li 2,6 Set.

@Swave, maar dat is niet echt een schroefmachine zoals wat ik nu heb. Die machine lijkt meer op de Makita die ik heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.