Pootverbinding eiken salontafel

GreenHorn

Nieuw lid
8 mei 2015
2
0
Dag lieve mensen,

Ik heb een simpel amateurvraagje.
Mag je 'L-poten' verlijmen in een tafelblad (zie foto 1 en 2)? Is er risico van kromtrekken?

Het volledige verhaal:
Omdat ik het zonde vond dat +/-200 jaar oude eiken parketvloer (plankjes van 40x4.5x1.5cm) ging opgebrand worden dacht ik er een salontafel van te maken (buitenmaten 70x70x45cm).
Zoals je op foto 1 en 2 kan zien wilde ik de de poten in een L-vorm maken, en deze in het tafelblad verlijmen.
Ook de steunen tussen de poten wat deel zal uitmaken van het onderstel wilde ik aan het tafelblad en aan de binnenkant van de poten lijmen tot iemand me zei dat dat een erg slecht idee was met een groot risico van kromtrekken.
Ik ben tot nu toe enkel bezig met het lamineren van het tafelblad dus kan het ontwerp nog aangepast worden.
(ter info: ik zet de plankjes rechtop voor het tafelblad dus wordt deze van afmeting 70x70x45cm)
Wat ik veel tegenkom op het forum is dat dat het tafelblad t.o.v. het onderstel 'zweeft' (als in; niet gelijmd maar geschroefd).
Dus nu is mijn vraag: kan ik de L-poten vastlijmen tegen het tafelblad en de rest van het onderstel schroeven tegen het tafelblad zonder risico van kromtrekken?
Of moet ik van dit idee afstappen en het tafelblad bekijken als iets apart wat moet kunnen werken en dan het onderstel er simpelweg tegen geschroefd wordt (foto 3).

Ik vind de L-poten laten doorlopen door het tafelblad het mooist, maar als dit het risico vergroot dat na enkele dagen/weken mijn salontafel krom gaat staan, barsten of de poten scheef trekken is dit uiteraard het niet waard.

Ik heb verschillende onderwerpen op dit forum gelezen en gezocht naar deze manier van poot-tafelblad verbinding maar ik vind het nergens terug. Verwijs me gerust door naar het juiste topic als dit toch een repost zou zijn.

Alvast bedankt voor jullie geduld om iedereen op dit forum te helpen!



Vriendelijke groeten,

Tom
 

Bijlagen

  • Salontafel 1.jpg
    Salontafel 1.jpg
    22,6 KB · Weergaven: 190
  • Salontafel 2.jpg
    Salontafel 2.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 191
  • Salontafel tafelblad los.jpg
    Salontafel tafelblad los.jpg
    23,4 KB · Weergaven: 190

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Allereerst een mooi ontwerp! Foto 1 en 2 lijkt me geen probleem. De verlijmde poten "werken" mee met het tafelblad. Ik bedoel: Het eiken kan haaks op de draad uitzetten of krimpen. Dan krimpen het blad en de aangelijmde poten met elkaar mee. Als je dat geheel verschroeft met het onderstel moet je het doen met gegalvaniseerde of rvs hoekijzers waarvan de schroefgaten iets groter zijn dan de diameter van de schroeven. Zo geef je alles de kans om netjes te krimpen of uit te zetten. Gebruik liefst rvs i.v.m. oxidatie door het looizuur in het eiken! Op deze manier heb ik al een huis vol eiken tafels gemaakt zonder ook maar één scheur.
 

GreenHorn

Nieuw lid
8 mei 2015
2
0
Bedankt orgelvriend! Als mechanisch ontwerper als job was dit 3D model snel getekend ;-).
Ik zal voldoende speling laten bij het monteren van de hoekijzers.
Hopelijk kan ik dan nog vele jaren genieten van al het werk wat ik er nu in steek!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.