Twee linker handen en een liefde voor ontwerp

Aardschok

Nieuw lid
8 mei 2015
4
0
Hallo hout liefhebbers!

Mijn vrouw en ik zijn in verwachting van ons eerste kind en zodoende gingen we op zoek naar een schommelstoel. Dat viel tegen! Bijna geen schommelstoel te vinden die ons aansprak. Na een lange zoektocht vonden we Deense schommelstoelen tegen uit de jaren 50/60. Super gaaf! Dit moeten we hebben! Wat een kunst stukken!

Ik ben ondernemer (ICT) en geniet van mijn werk. Maar ik heb voor een hele andere tak gestudeerd. Ik wilde ontwerper worden. Ik hou van mooie dingen: Auto's, meubels, huizen, horloges: Ontwerp!

Ik heb me veel bezig gehouden met Photoshop en 3D studio max. Die laatste gebruik ik nog steeds en is super handig als ik iets wil ontwerpen en laten maken door een meubelbouwer. Super leuk om te doen en ik heb er wel handigheid in :) Met mijn handen werken daarentegen valt nogal tegen. Daar valt nog een hoop te leren.

Hoe kom ik op dit forum terecht? Ik heb mezelf voorgenomen om ooit zelf een meubelstuk te maken en te produceren voor een groter publiek (bucketlist item). Best een ambitieus doel, maar zonder uitdaging is het leven ook maar saai (vind ik). En het hoeft niet binnen 5 jaar klaar te zijn, ik heb (hoop ik) nog genoeg tijd.

Omdat het aanbod in schommelstoelen zo beperkt is lijkt het me geweldig om er zelf één te ontwerpen en te (laten) bouwen. Maar als je iets wilt laten bouwen, zul je toch een prototype moeten maken en dan is het handig om iets met je handen te kunnen doen. Misschien ga ik een cursus meubelmaken doen! Of zijn er andere manieren? Ik hoor het graag!

Dit forum heeft me al enige opluchting geboden. De designs die ik aantrekkelijk vind leken me onmogelijk om te maken ivm de ronde vormen:
Bestwelhip-vintage-schommelstoel.jpg


Maar ik zie hier een (waarschijnlijk zeer ervaring en professionele) meubelbouwer die dit soort vormen voor elkaar krijgt:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12406-kopie-stoel&highlight=stoel

Schud me maar wakker als ik teveel droom en denk ooit zoiets te kunnen prototypen, ook die feedback heb ik wat aan :)
 

Aardschok

Nieuw lid
8 mei 2015
4
0
Bedankt voor de informatie. Goede inspiratiebronnen! Is er een bepaalde bewerkingstechniek (naam) voor het afronden van het hout? Dan kan ik daar op verder zoeken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Caspar Labarre maakt stoelen uit afgerond hout, met de hand . Hij heeft een reeks filmpjes op dit forum gepost over hoe hij dat doet. Sterk aanbevolen, zie je gelijk hoe het in zijn werk gaat.

Een instructiefilm over het zelf maken een gelijkaardige stoel als die je toont, met een machine, zie je hier https://www.youtube.com/watch?v=Q3N9zNzDFLo . .

Het design van Sam Maloof zelf is duidelijk oorspronkelijker dan het ontwerp in het filmpje,
Het filmpje is om een haalbare werkwijze , voor amateurs, te demonstreren


Enne , welkom op dit forum,

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Ik denk dat er wel een aantal forummers zijn die deze stoel kunnen maken. Er schieten me zoal 4 a 5 mensen door mijn hoofd. Waarschijnlijk reageren zij zelf ook.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Welkom, en wat een verschrikkelijk mooie schommelstoel! Als je die gaat maken, doe ik mee ;)
 

Aardschok

Nieuw lid
8 mei 2015
4
0
Bedankt voor de zeer interessante reacties/videos etc! Wat een actieve community!

Waarschijnlijk is onze zoon 25 als ik zo'n stoel klaar heb, maar gelukkig hebben we vandaag een exemplaar kunnen vinden! Kan ik elke dag van genieten en als inspiratiebron gebruiken

10321482_1098567173492730_4605014099937480642_o.jpg


11255055_1098567176826063_1987282793269615276_o.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.