Advies cirkelzaag..?

Soulwheeler

Nieuw lid
22 jul 2009
10
0
Goedemorgen houtliefhebbers,

Ik zit te twijfelen over de aankoop van een cirkelzaag(heb wel een paar werkjes ervoor, deuren afkorten, wat ruw verbouwwerk enz..).

Nu is het wel een werktuig waar ik niet extreem veel geld wil voor neertellen(gezien ook de verbouwingen) dus zeer hard aan het afwegen.

Op het net zijn wel wat promos te vinden, oa de Dewalt DWE 576K of de Ryobi RWS1600-K, daarnaast zelf al een paar makita machines waar ik heel tevreden over ben, dus ook aan het kijken naar Makita (5704 of 5800).

Budget zou max 230 a 250 euro moeten zijn, en compatibiliteit met een geleiderail (dewalt en makita bv) die nadien ook voor een bovenfrees kan dienen speelt ook mee.

Iemand tips, ervaringen?

Dank!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik zou persoonlijk kiezen voor een invalzaag, die je kan gebruiken met een geleiderrail. Voor een handcirkelzaag moet je zelf een geleider maken (youtube filmpjes genoeg), kan ook maar deze zal je dan wel zelf moeten vastklemmen. Een Scheppach invalzaag is redelijk betaalbaar, misschien kan je daar naar kijken. Geleider is volgens mij compatible met die van Festool, maar kan het mis hebben. Ik had eerst zo'n Bosch groen cirkelzaag, nu een Festool invalzaag en merk dat ik deze veel vaker en met veel meer plezier gebruik, stofzuigert eraan en gaan.
 

Soulwheeler

Nieuw lid
22 jul 2009
10
0
ok bedankt, had eerlijk gezegd nog niet naar Scheppach gekeken. Zal het eens bekijken. Cirkelzaag zou me helpen bij het ruwere buitenschrijnwerk.

maar Scheppach lijkt me vrij ok als ik snel de reviews bekijk..
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Een gebruikte Festool is ook het overwegen waard, zijn praktisch niet stuk te krijgen en zitten redelijk in de buurt van je budget.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik ben er alleen niet helemaal zeker van of deze test wel zo onafhankelijk is als gezegd wordt aangezien ze Mafell erg promoten en Festool soms afkraken.
zo zie je in de video wanneer het gaat om stofafzuiging de testpersoon on de stofzuigerslang staat als er gezaagd wordt met de machine en in de video gebruiken ze een afkort blas om te schulpen wat natuurlijk wel kan maar niet ideal is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Smaken mogen verschillen. Maar ik ben nog nooit in de problemen gekomen met mijn festool zagen. 17 jaar een atf gehad en nu een 6 jaar een ts 55 van festool. Regelmatig heb ik 4.5 cm eiken tafelbladen geschulpd in kleine latjes. Met het grove panterblad ging dit prima. Juiste blad en luisteren naar de zaag en het gaat prima. Als je bij de verkoop het nodig acht om een concurrent aftekraken zegt dit mij wat over de verkoper.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
We gaan hopelijk deze discussie niet weer hebben toch? :eek: .

On topic: is een invalzaag wel het beste gereedschap dat soulwheeler zoekt? Voor redelijk ruw werk krijg je met een gewone cirkelzaag met een beperkt budget veel meer zaag voor je geld dan bij een invalzaag. Als je veel met plaatmateriaal werkt is een invalzaag ideaal natuurlijk, maar voor bijv. afkorten is een cirkelzaag stukken fijner.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Afkorten en kepen zagen in balk materiaal is met een invalzaag niet echt een succes.
plaatmateriaal zagen is tie dan weer superieur in.
dus denk goed na wat je koopt en waar je et voor gebruikt.
of je moet ze allebij kunnen kopen :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Waarom zagen invalzagen dan 55mm diep als ze eigenlijk alleen geschikt zijn voor plaatmateriaal?

Mijn cirkelzaag zaagt maar 40mm diep, maar dat is bijna nooit een probleem. Het fijne is dat de machine daardoor erg licht is. Dat is bij langdurig gebruik een groot voordeel. Het is geen invalzaag, maar je kan er wel mee invallen :eek:
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Waarom zagen invalzagen dan 55mm diep als ze eigenlijk alleen geschikt zijn voor plaatmateriaal?

Mijn cirkelzaag zaagt maar 40mm diep, maar dat is bijna nooit een probleem. Het fijne is dat de machine daardoor erg licht is. Dat is bij langdurig gebruik een groot voordeel. Het is geen invalzaag, maar je kan er wel mee invallen :eek:

Invalzagen zijn ook prima geschikt om zacht- en hardhout te zagen.
Afkorten en langszagen gaat prima als je maar het juiste zaagblad gebruikt.
Het gebruik van een liniaal maakt alles veel eenvoudiger en je zaagt daardoor stabieler en rechter.
Achteraf schuren of schaven is meestal niet meer nodig.
 

Soulwheeler

Nieuw lid
22 jul 2009
10
0
alvast dank voor alle reacties, ben er nog niet uit, neig nu meer naar Makita, hebben een model (5800 ?) met iets meer zaagdiepte.

Eerste projecten zijn een poort en overkapping voor de bbq in de tuin. Plaatmateriaal...goeie vraag, ik heb een zagerij om de hoek, dus kan daar wel terecht, écht veel plaatmateriaal ga ik niet zagen, toch niet de grote oppervlakten (zou daarvoor meteen bij de houthandel/zagerij gaan hier) al zegt men mij wel dat thuis met een invalzaag nauwkeuriger is?

De test is handig, maar enkel zeer prijzige machines, budget zou max rond de 250 blijven

nog eens dank!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.