Bevestiging vlonderhek op hardhouten vlonder.

simron

Nieuw lid
22 mrt 2010
9
0
Graag jullie mening of de wijze waarop ik een vlonderhek wil vastzetten stevig genoeg is.

Wij hebben een vlonder aan het water van 9 meter lang en 2,5 meter breed. Hierop willen we graag een hek bevestigen. We hebben vloerankers overwogen, maar dit heeft niet onze directe voorkeur omdat we dit simpelweg niet zo mooi vinden.

Het volgende hebben bedacht. We willen het vlonderhek (rechthoekig frame met verticale palen van 1m hoog om de ca. 10cm) rechtstreeks op de hardhouten vlonder vastmaken met bouten. De onderstijl van het frame is 10 cm in doorsnee (dikke hardhouten paal), daar gaat de bout doorheen om vervolgens vastgezet te worden in de hardhouten vlonderplank van ca. 3cm. Is dit stevig genoeg?

Of is een vloeranker die ca. 15cm hoog is echt noodzakelijk voor de benodigde stevigheid?

alvast bedankt voor jullie hulp.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tja ik weet het zo net niet... 3cm dikke hardhouten plank zo'n beetje op het eind van de plank om daar nu even wat op vast tezetten waar in principe vanwege de hoogte van het hek een behoorlijk moment kan komen op te staan. Maakt niet uit hoe je het vast zet, ik vertrouw dat niet zo.

Ik zou eerder een paar palen tegen de rand van de stiger in de prut slaan en deze palen dan onder de steigerplanken borgen aan de onderleggers van de vlonder. Dan is de paal op twee punten geborgd tegen een hoog moment, namelijk met de poot in de blub en op de vlonder hoogte aan een stevige onderlegger van de vlonders. Tussen deze palen maak je dan je hek.

Andere optie is een extra balk onder je vlonder te zetten aan het uiteinde. Dan kan je je hek ook beter vast zetten. dan op een 3cm plank Bij een hoogmoment moeten dan alle uiteindes van de planken afbreken ipv alleen de planken waarop het hek direct op vastgezet zou gaan worden).
 

simron

Nieuw lid
22 mrt 2010
9
0
thx voor het meedenken, ik denk dat het inderdaad niet te doen is om alleen op de vlonderplanken iets vast te maken. Tegen beter weten in hoopte ik dat iemand die er meer verstand van heeft zou zeggen dat het kan, maar ja... :-(

Helaas kan ik er ook niet makkelijk onder komen. De voorkant is ook helemaal dichtgemaakt, die schroef ik er niet zomaar ff uit, dan breken die schroeven geheid af. Wat het ook wat lastiger maakt is dat de vlonder ca. 150cm boven het waterpeil zit. Ik denk dat ik maar palen moet kopen van 300cm. Dan kunnen die voor 50cm in de grond (er is een strookje modder onderaan de vlonder van ca. 30cm voordat het water begint), dan loopt de paal voor 150 cm langs de vlonder (daar bevestig ik de paal dan ook aan) en dan steekt ie voor 100cm uit voor de versteviging van het vlonderhek.

Ik zat eraan te denken dat 2 van die palen voldoende zijn. De vlonder is 9 breed en aan de uiteinden kan ik 'm bevestigen aan de zijkanten (vlonderhek gaat daar 2,5m de tuin in, dat levert dus soort trekkracht, daarvan kan ik de palen makkelijker bevestigen, het uiteinde kan in de grond). Met 2 palen aan de voorkant is er een steunpunt om de 3 meter. Dit in aanvulling op de bevestiging op de vlonder. Dat moet dan voldoende zijn denk ik.

nogmaals bedankt.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat klinkt idd allemaal veel beter! Ik zou zeggen ga met dat idee lekker aan de gang. Heel veel plezier want werken met hardhout is leuk! Je bespaart je overigens veel ellende als je speciale boren voor hardhout haalt (de hardhout handelaar heeft deze wel in z'n winkel liggen, in een bouwmarkt vind j ze niet...). Je kan het ook met staalboren doen, maar deze voeren niet goed af waardoor ze ook snel verbranden, heet lopen en afbreken. Ik heb ooit eens drie van die speciale boortjes gekocht en daar heb ik nog steeds plezier van (al behoorlijk wat gaatjes gemaakt)!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.