Eerste keer schalen voordraaien

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou vandaag voor de eerste maal een vers stammetje doorgezaagd
en een paar schaaldelen voorbereid

na deze te hebben doorgezaag zag de hele woning blauw van de rook
dus dan maar verder met de handzaag :(



Alle 6 de schaaltjes in een bak met natte krullen gelegd voorlopig
en nu maar hopen dat ze niet gaan barsten
als jullie nog iets zien wat beter kan laat maar weten aub

Mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 352
  • image.jpg
    image.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 351
  • image.jpg
    image.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 352
  • image.jpg
    image.jpg
    91,6 KB · Weergaven: 352
  • image.jpg
    image.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 352
  • image.jpg
    image.jpg
    94,3 KB · Weergaven: 351
  • image.jpg
    image.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 354

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Mooi gemaakt. Hoe lang duurt het voordat je weet dat ze niet gaan scheuren?
En ben je al aan het sparen voor je nieuwste gereedschap, ..... De Stofzuiger ? (Grapje ;) )
Nu weer even serieus, het lijkt op de laatste foto dat er nog in twee kommen "snij-ringen/sporen" (of hoe dat ook heet) zichtbaar zijn. Is dat gezichtsbedrog of schuur je die nog weg?
Dit doet mij wel denken aan de tijd toen ik heel vroeguh met mijn, vrouwen noemen het, uitzet bezig was.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Tom,

Als eerste... van harte met je baan en uiteraard de mooie aankoop van een draaibank.
Ik ken het gevoel als je de eerste keer met een echte draaibank en het juiste gereedschap hebt gewerkt.


Je vraagt of er dingen zijn die beter kunnen..... Het valt me op dat je de boomstam op de kopse kant hebt ingezaagd.
Ik zelf zaag de stam in stukken die gelijk zijn aan de diameter en dan zaag ik die kleinere stammetjes vanuit de buitenkant.
Voor het geval ik niet helemaal duidelijk ben.... kijk hier maar ..http://annieshands.blogspot.nl/ .... Bijna onderaan die site staat een foto.

Peter.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Guus de schaaltjes moeten nu nog een hele tijd liggen drogen
hoe lang dat gaat zijn geen idee is mijn eerste keer dat ik op deze manier hout droog ik schat toch snel een half jaar tot een jaar ik heb ze nog best dik gelaten
als ze droog zijn span ik ze terug in op de draaibank en probeer ik er mooie schaaltjes van te draaien en dan draai ik al die sporen weg
enne dankzij een vrijgevig forum lid beschik ik vanaf maandag over een tweedehands thomson alleszuiger dus na de foto's was het op 5 minuten proper wat mijn vriendin erg kan waarderen lol
hoi Peter
inderdaad een genot om zo te draaien
Met die 2 eerste zaagsnedes wou ik het hart eruit halen
daarna heb ik gewoon circels getekend zo groot als uit de stukken hout konden komen en deze met handzaag ongeveer rond gezaagt
is het beter om dit blok per blok te doen ?
Mvg tom
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik denk wel dat het beter is.
Op de eerste plaats omdat zo'n beetje iedereen dit doet en op de tweede plaats..... ik doe dit ook zo en het gaat prima.

Ik heb van een paar balken een wig-vormige constructie gemaakt waardoor een ronde stam stevig blijft liggen en je met een gerust hart de kettingzaag kunt gebruiken.
Daarna om de "bowlblank" rond te maken is een lintzaag iedeaal maar met de kettingzaag gaat het ook.
Ik haal alleen de vier "hoeken" eraf, meer niet. Sommige mensen maken hem super rond met de kettingzaag.
Dit vind ik een beejte onzin..... waar ik wel op let is dat de "blank" een beetje in evenwicht is zodat je draaibank niet zo erg gaat dansen.
 
je kunt beter in de andere weg de blokken doorzagen, hierdoor zaag je niet in kopshout wat veel makkelijker, sneller en rechter gaat.
Een tweede tip is om buiten te zagen:) die rook is niet bepaald gezond om in te ademen en het huis stinkt er toch wel een paar dagen van..

Verder ziet het er allemaal heel erg goed uit! ik draai persoonlijk kleinere stukken hout zonder tegencenter, hiervoor schroef ik er van een kant gewoon een opspanplaat op en dit is altijd stevig genoeg(om heel eerlijk te zijn gebruik ik mijn tegencenter eigenlijk nauwelijks nog..)

ik zou de schaaltjes van de buitenkant helemaal insmeren met watervaste houtlijm en daarna in een papier zak rustig op een koele plek laten drogen. Hoe groot zijn de schalen? tot 20cm in diameter is een jaartje drogen echt wel genoeg denk ik maar dat moet je even controleren(op gewichtsverlies letten)
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou das goede raad
maare ik heb stammen van 20 meter kops doorgezaagd om er planken uit te halen
dus een stametje van een meter was een een eitje
maar ik probeer het volgende keer zeker
Rene momenteel heb ik geen buiten om de stammetjes te zagen
aar je hebt helemaal gelijk het is niet gezond gelukkig draaid de zaag op bio toch al iets gezonder lol
vandaar dat ik aant denken ben om of een elektrische kettingzaag aan te kooen
of zo een goedkope tafellintzaag
Ik spendeer nu meer tijd aan het zagen dan aan het draaien en das zeker niet mijn bedoeling
de schaaltjes zijn tussen de 10 en 15 cm
ik ben nu op kleine stukken aan het oefenen
Maar moet nog ongeveer 30 schaaltjes uit mij perenhout voordraaien voor het allemaal splijt
mijn stukken zijn best onregelmatig
vandaar dat ik het tegencenter nog gebruik tot ik mijn stuk rond heb
de houtschroef die lekker past nu in mijn chuck hout mijn stukken tot nu toe muurvast :)
gisteren een uurtje gespendeerd aan het maken van een plankje waar ik mijn tegencenter in kan wegzetten
het is een genot om achter de bank te kunnen gaan staan tijdens het uithollen :)
ik zal de schaaltjes morgen insmeren Rene da is een goede tip thanks
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 262

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Volgens mij kun je dit hout prima op deze manier zagen, maar dan heb een ketting nodig welke anders geslepen is.
Je kunt deze kleine schaaltjes ook draaien zonder het hart eruit te zagen en dit dan eruit draaien op de draaibank.
Ik draai deze schaaltjes meestal meteen helemaal af zonder deze te laten drogen (gaat meestal goed).
Wel zal het schaaltje vaak iets vervormen.

Leo
Nou das goede raad
maare ik heb stammen van 20 meter kops doorgezaagd om er planken uit te halen
dus een stametje van een meter was een een eitje
maar ik probeer het volgende keer zeker
Rene momenteel heb ik geen buiten om de stammetjes te zagen
aar je hebt helemaal gelijk het is niet gezond gelukkig draaid de zaag op bio toch al iets gezonder lol
vandaar dat ik aant denken ben om of een elektrische kettingzaag aan te kooen
of zo een goedkope tafellintzaag
Ik spendeer nu meer tijd aan het zagen dan aan het draaien en das zeker niet mijn bedoeling
de schaaltjes zijn tussen de 10 en 15 cm
ik ben nu op kleine stukken aan het oefenen
Maar moet nog ongeveer 30 schaaltjes uit mij perenhout voordraaien voor het allemaal splijt
mijn stukken zijn best onregelmatig
vandaar dat ik het tegencenter nog gebruik tot ik mijn stuk rond heb
de houtschroef die lekker past nu in mijn chuck hout mijn stukken tot nu toe muurvast :)
gisteren een uurtje gespendeerd aan het maken van een plankje waar ik mijn tegencenter in kan wegzetten
het is een genot om achter de bank te kunnen gaan staan tijdens het uithollen :)
ik zal de schaaltjes morgen insmeren Rene da is een goede tip thanks
mvg tom
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Tom,

Allereerst, ziet er super uit! om de schalen eventueel nog rustiger te laten drogen kun je ze ook in een papierenzak doen gevuld met zaagsel.

Voor wat betreft je motorzaag, als je hiermee vaker wil schulpen kun je de ketting het beste anders vijlen,
Voor het afkorten hou je normaal gesproken een hoek aan van 25 a 30 graden(afhankelijk van het type ketting, soort hout ect.)
terwijl je hem voor het schulpen juist ergens tussen de 0 tot 10 graden moet vijlen.

je kan er overigens wel kant en klare ''ripping chains'' voor krijgen van zowel oregon als stihl zelf

Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Handig dit ga ik morgen zeker proberen met een schaaltje
ik heb al 2 zeer kleine potjes met de haardroger op de draaibank gedroogd
dit werkte zeer goed en hier ga ik zeker mee verder experimenteren

Woody bedankt voor de goede raad
ik ben al 4 jaar niet meer dagdagelijks aan het zagen en was even vergeten dat voor planken zagen de tanden anders gezet worden
ik heb vroeger planken gezaagd en geschulpt met standaard stil ms 361 ketting 3/8
Graat gelijk Rene kickback is een gevaarlijk iets
en niet verder vertellen maar als wij vroeger spar moesten dunnen haalden wij de voorlopers volledig weg van de ketting
zaag gaat loeihard door het hout maar enkel onder controle te houden met veel ervaring en er aan denken om de neus niet te gebruiken
ik ga zeker een ketting aanpassen :)
en zoals altijd word de goede raad zeker oprijs gesteld
mvg tom
voorbeeldje van een stoel uitgezaagd met de kettingzaag uit de losse pols en niet geschuurd
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    6,3 KB · Weergaven: 182
Laatst bewerkt:

achvdl

Nieuw lid
9 okt 2014
4
0
ossendrecht
Beste Tom,

Betreffende het drogen van je schalen; Ik draai zelf ook uit nat hout. Na het voordraaien weeg ik ze en noteer datum en gewicht. Steek de schalen in een papieren zak met droge houtkrullen en weeg ze dan iedere maand tot het gewicht niet meer daalt. Ben wel bang dat je geduld moet hebben. Tot nu tot zit ik aan de 3 a 4 maanden (afhankelijk van het hout).
Een tip, proober ze koel weg te leggen anders drogen ze te snel en dan worden ze 'mooi' oval.
Geduld is een schone zaak.

Met vriendelijke groet,

Aernout
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Da is goede raad Aernout
alleen heb ik voorlopig nog geen koele plek ter beschikking
ik woon nu nog op een 4 kamer appartement zonder tuin

maar we zijn vanaf vandaag in onderhandeling om een huis te kopen met een tuintje van 56 op 15 meter
ik ben er zeker van dat ik daar een mooi plekje kan maken on schalen te drogen :)
en om te draaien en om buiten te zagen :)
tja we zien wel hoe het loopt
voor nu heb ik de voorgedraaide schalen allemaal opnieuw moeten draaien ik had er teveel scheuren ingelaten
nu liggen ze in kartonnen dozen bedekt met krullen
ik heb ze nu veel dunner gedraaid dus ze gaan waarschijnlijk vervormen maar het was een erg leuke ervaring
en ik heb er weer enorm veel van geleerd
heerlijk om die krullen te zien vliegen als je aan het uithollen bent
ik vond het zelfs jammer om te stoppen wanneer het schaaltje op juiste dikte was
vandaar dat ik er een paar in 1 keer gedraaid heb paar dagen wachten en dan weet ik how vervormd ze zijn
ik ben benieuwd
mvg tom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Leuk om dit 'beginners' draaiwerk te zien!
Ik zal duimen dat het wat wordt met dat huis!
Of je blij moet zijn met zo'n grote tuin betwijfel ik. Je weet dan nog niet 'waar je wat' moet doen. Onze moestuin is al 3 keer verplaatst :)

Wat betreft de kettingzaag kreeg je al de tip buiten te werken, mijn tip is om aspen-benzine te gebruiken. Scheelt je een avond koppijn.
En als je binnen moet kettingzagen, zou ik een elektrische nemen.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Lemmen
Bedankt ik ben erg blij met de nieuwe draaibank
ik heb speciaal gezocht achter zo een tuintje lol
ik ben opgegroeid met een tuin dubbel zo groot en aan 2 zijden grenzend aan het bos
dus ik ben erg blij met een grote tuin
ik wil namelijk stammen kunnen verzagen , hout drogen kettingzaagsculpturen maken ...
Hmm begin me al af te vragen of de tuin wel groot genoeg is ahahahah


Enne er is nog nooit andere benzine als aspen in mijn zaag geweest :)
maar een electrische zaag of een kleine lintzaag staan op mijn lijstje van aan te schaffen spullen :)
ien nu dat ik een goed gasmasker draag en na het zagen de boel serius laat luchten valt het best mee om binnen te zagen op de buren na lol
mvg tom
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nee, is niet groot genoeg.
Ik heb 3,6ha en het is al te klein;)

Mij werd de aspen door 'profs' afgeraden. Was maar verkooppraat enz enz, dus heb in het begin wel met gewone benzine gewerkt.
Elke keer koppijn aan het eind van de dag. Toch maar eens een kannetje aspen genomen en dat scheelde flink.
Toch gek, ik had verwacht als ex-amsterdammer immuun te zijn voor uitlaatgassen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb best wel veel aspen verkocht. Werd juist Door de profs erop gewezen. Juist voorddiegene die een motor zaag weinig gebruiken is het ideaal. Na vijf of zes maanden werkt deze benzine nog goed. Terwijl de gewone benzine na zo'n lange tijd vervangen moet worden.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja ik had profs ook tussen aanhalingstekens. Krijg hier regelmatig traantjes in mijn ogen als ik zie wat 'norsk fagfolk' ( noors vakvolk) voor prutswerk leveren.

Maar wat betreft de aspen, doe je ze te kort met 5-6 maanden. Zelfs na 5-6 jaar nog want het is bedoeld voor 10 jaar overlevingstijd.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Verder tast de bio branstof het binnen werk van de zaag niet aan terwijl gewone benzine dit wel doet
als je dan ook nog eens weet dat de uitstoot van een gemidelde benzine kettingzaag of grasmachine hetzelfde is als 4 moderne auto's
dan word een electrische kettingzaag erg aantrekkelijk
deze week de boomstronk van een sierkers die ik al een jaartje binnen had liggen verzaagd

Helaas waren dit vroeger 2 stammen die samengegroeid zijn wat ik pas doorhad na door het midden gezaagd te hebben :(
tja dan maar kleinere schaaltjes
boom was al 10 jaar dood in de grond dan een jaar buiten gestaan en nu een jaar binnen en hij is nog kletsnat
heb het meeste hout nu in een bananedoos met krullen liggen om barsten te voorkomen
maar moest toch 1 schaaltje proberen
550 toeren en die 2€ beweegt voor geen meter :)
trots op mijn bankje
erg mooi hout maar veel barsten waardoor ik dieper moest uithollen om al de scheuren weg te krijgen
ook het voetje vertoonde barsten na 2 dagen en heb ik eraf gehaald
image.jpg
image.jpg
Er zaten wat poriuze plekken in het hout deze heb ik verstevigd met seconde lijm wat nu echt bijna niet meer zichtbaar is
aangezien ik geen droog hout had om een jam chuck van te maken heb ik het kommetje gewoon op de chuck geklemd tegencenter ertegen midden gezocht zal vast niet veilig zijn maar met lage snelheid heb ik toch de onderkant kunnen bijwerken en de tennon weggedraaid heb hier geen foto van maar wel met een perenschaaltje wat ik gedraaid had image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 93
  • image.jpg
    image.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 93
  • image.jpg
    image.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 92
  • image.jpg
    image.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 92
  • image.jpg
    image.jpg
    81,4 KB · Weergaven: 92
  • image.jpg
    image.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 93

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.