Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Eerste keer schalen voordraaien

Nou vandaag voor de eerste maal een vers stammetje doorgezaagd
    en een paar schaaldelen voorbereid

na deze te hebben doorgezaag zag de hele woning blauw van de rook
    dus dan maar verder met de handzaag

Alle 6 de schaaltjes in een bak met natte krullen gelegd voorlopig
    en nu maar hopen dat ze niet gaan barsten
    als jullie nog iets zien wat beter kan laat maar weten aub

Mvg tom
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Mooi gemaakt. Hoe lang duurt het voordat je weet dat ze niet gaan scheuren?
    En ben je al aan het sparen voor je nieuwste gereedschap, ..... De Stofzuiger ? (Grapje )
    Nu weer even serieus, het lijkt op de laatste foto dat er nog in twee kommen "snij-ringen/sporen" (of hoe dat ook heet) zichtbaar zijn. Is dat gezichtsbedrog of schuur je die nog weg?
    Dit doet mij wel denken aan de tijd toen ik heel vroeguh met mijn, vrouwen noemen het, uitzet bezig was.
    Nou moe ......

Hoi Tom,

Als eerste... van harte met je baan en uiteraard de mooie aankoop van een draaibank.
    Ik ken het gevoel als je de eerste keer met een echte draaibank en het juiste gereedschap hebt gewerkt.

Je vraagt of er dingen zijn die beter kunnen..... Het valt me op dat je de boomstam op de kopse kant hebt ingezaagd.
    Ik zelf zaag de stam in stukken die gelijk zijn aan de diameter en dan zaag ik die kleinere stammetjes vanuit de buitenkant.
    Voor het geval ik niet helemaal duidelijk ben.... kijk hier maar ..http://annieshands.blogspot.nl/ .... Bijna onderaan die site staat een foto.

Peter.

Guus de schaaltjes moeten nu nog een hele tijd liggen drogen
    hoe lang dat gaat zijn geen idee is mijn eerste keer dat ik op deze manier hout droog ik schat toch snel een half jaar tot een jaar ik heb ze nog best dik gelaten
    als ze droog zijn span ik ze terug in op de draaibank en probeer ik er mooie schaaltjes van te draaien en dan draai ik al die sporen weg
    enne dankzij een vrijgevig forum lid beschik ik vanaf maandag over een tweedehands thomson alleszuiger dus na de foto's was het op 5 minuten proper wat mijn vriendin erg kan waarderen lol
    hoi Peter
    inderdaad een genot om zo te draaien
    Met die 2 eerste zaagsnedes wou ik het hart eruit halen
    daarna heb ik gewoon circels getekend zo groot als uit de stukken hout konden komen en deze met handzaag ongeveer rond gezaagt
    is het beter om dit blok per blok te doen ?
    Mvg tom
    Laatst gewijzigd door tom op eigen houtje; 08-05-15 om 19:47.

Ik denk wel dat het beter is.
    Op de eerste plaats omdat zo'n beetje iedereen dit doet en op de tweede plaats..... ik doe dit ook zo en het gaat prima.

Ik heb van een paar balken een wig-vormige constructie gemaakt waardoor een ronde stam stevig blijft liggen en je met een gerust hart de kettingzaag kunt gebruiken.
    Daarna om de "bowlblank" rond te maken is een lintzaag iedeaal maar met de kettingzaag gaat het ook.
    Ik haal alleen de vier "hoeken" eraf, meer niet. Sommige mensen maken hem super rond met de kettingzaag.
    Dit vind ik een beejte onzin..... waar ik wel op let is dat de "blank" een beetje in evenwicht is zodat je draaibank niet zo erg gaat dansen.

je kunt beter in de andere weg de blokken doorzagen, hierdoor zaag je niet in kopshout wat veel makkelijker, sneller en rechter gaat.
    Een tweede tip is om buiten te zagen die rook is niet bepaald gezond om in te ademen en het huis stinkt er toch wel een paar dagen van..

Verder ziet het er allemaal heel erg goed uit! ik draai persoonlijk kleinere stukken hout zonder tegencenter, hiervoor schroef ik er van een kant gewoon een opspanplaat op en dit is altijd stevig genoeg(om heel eerlijk te zijn gebruik ik mijn tegencenter eigenlijk nauwelijks nog..)

ik zou de schaaltjes van de buitenkant helemaal insmeren met watervaste houtlijm en daarna in een papier zak rustig op een koele plek laten drogen. Hoe groot zijn de schalen? tot 20cm in diameter is een jaartje drogen echt wel genoeg denk ik maar dat moet je even controleren(op gewichtsverlies letten)

Nou das goede raad
    maare ik heb stammen van 20 meter kops doorgezaagd om er planken uit te halen
    dus een stametje van een meter was een een eitje
    maar ik probeer het volgende keer zeker
    Rene momenteel heb ik geen buiten om de stammetjes te zagen
    aar je hebt helemaal gelijk het is niet gezond gelukkig draaid de zaag op bio toch al iets gezonder lol
    vandaar dat ik aant denken ben om of een elektrische kettingzaag aan te kooen
    of zo een goedkope tafellintzaag
    Ik spendeer nu meer tijd aan het zagen dan aan het draaien en das zeker niet mijn bedoeling
    de schaaltjes zijn tussen de 10 en 15 cm
    ik ben nu op kleine stukken aan het oefenen
    Maar moet nog ongeveer 30 schaaltjes uit mij perenhout voordraaien voor het allemaal splijt
    mijn stukken zijn best onregelmatig
    vandaar dat ik het tegencenter nog gebruik tot ik mijn stuk rond heb
    de houtschroef die lekker past nu in mijn chuck hout mijn stukken tot nu toe muurvast
    gisteren een uurtje gespendeerd aan het maken van een plankje waar ik mijn tegencenter in kan wegzetten
    het is een genot om achter de bank te kunnen gaan staan tijdens het uithollen
    ik zal de schaaltjes morgen insmeren Rene da is een goede tip thanks
    mvg tom
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Volgens mij kun je dit hout prima op deze manier zagen, maar dan heb een ketting nodig welke anders geslepen is.
    Je kunt deze kleine schaaltjes ook draaien zonder het hart eruit te zagen en dit dan eruit draaien op de draaibank.
    Ik draai deze schaaltjes meestal meteen helemaal af zonder deze te laten drogen (gaat meestal goed).
    Wel zal het schaaltje vaak iets vervormen.

Leo
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom uit maastricht Bekijk Berichten
    Nou das goede raad
    maare ik heb stammen van 20 meter kops doorgezaagd om er planken uit te halen
    dus een stametje van een meter was een een eitje
    maar ik probeer het volgende keer zeker
    Rene momenteel heb ik geen buiten om de stammetjes te zagen
    aar je hebt helemaal gelijk het is niet gezond gelukkig draaid de zaag op bio toch al iets gezonder lol
    vandaar dat ik aant denken ben om of een elektrische kettingzaag aan te kooen
    of zo een goedkope tafellintzaag
    Ik spendeer nu meer tijd aan het zagen dan aan het draaien en das zeker niet mijn bedoeling
    de schaaltjes zijn tussen de 10 en 15 cm
    ik ben nu op kleine stukken aan het oefenen
    Maar moet nog ongeveer 30 schaaltjes uit mij perenhout voordraaien voor het allemaal splijt
    mijn stukken zijn best onregelmatig
    vandaar dat ik het tegencenter nog gebruik tot ik mijn stuk rond heb
    de houtschroef die lekker past nu in mijn chuck hout mijn stukken tot nu toe muurvast
    gisteren een uurtje gespendeerd aan het maken van een plankje waar ik mijn tegencenter in kan wegzetten
    het is een genot om achter de bank te kunnen gaan staan tijdens het uithollen
    ik zal de schaaltjes morgen insmeren Rene da is een goede tip thanks
    mvg tom

Hallo Tom,

Allereerst, ziet er super uit! om de schalen eventueel nog rustiger te laten drogen kun je ze ook in een papierenzak doen gevuld met zaagsel.

Voor wat betreft je motorzaag, als je hiermee vaker wil schulpen kun je de ketting het beste anders vijlen,
    Voor het afkorten hou je normaal gesproken een hoek aan van 25 a 30 graden(afhankelijk van het type ketting, soort hout ect.)
    terwijl je hem voor het schulpen juist ergens tussen de 0 tot 10 graden moet vijlen.

je kan er overigens wel kant en klare ''ripping chains'' voor krijgen van zowel oregon als stihl zelf

Met vriendelijke groet,
    Gert-Jan
    No tree's were harmed during the making of this project..
    oh wait: Never mind!!

Dat slijpen op 0-10 graden is inderdaad makkelijker bij het zagen van kopshout maar geeft tegelijk wel veel meer kans op 'terugslag'. Goed mee opletten dus!

Forum Rechten