Grote schuifdeur vervangen voor dubbele openslaande deuren

Mossie21

Nieuw lid
7 mei 2015
8
0
Havelte
www.homemade-deco.nl
Hallo,

Wij gaan binnenkort bezig met de verbouwing van onze schuur. Momenteel zit er een grote oude houten schuifdeur in die we graag willen vervangen voor twee openslaande deuren (i.v.m. het goed kunnen afsluiten van de schuur). De opening achter de schuifdeur is 3,2m breed en +- 4m hoog. Ik wil de twee deuren 3,2m breed maken en 3m hoog. De rest van de opening wil ik daarna dicht timmeren.

Ik had zelf het idee om 2 geklampte deuren te maken, maar nu is mijn vraag: wat voor materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken?

Ook andere tips zijn welkom;)
 

Mossie21

Nieuw lid
7 mei 2015
8
0
Havelte
www.homemade-deco.nl
Top! Daar kan ik wat mee. Ik wil een soort van houten frame maken met de bekende "Z" vorm en daar de beplating tegen aan maken. Enig idee wat voor houtdikte ik het beste kan gebruiken voor het frame en de beplating?

Martijn
 

tuoh

Oud hout
Beplanking 17 à 22 mm dik. Voor het frame, bij de gegeven hoogte, zou ik zeker niet minder nemen dan 45mm dik, maar beter is 55 à 58mm dik voor de regels en de stijlen, de schoren mogen lichter uitgevoerd worden; 38 à 45mm dik.

De beplanking word NIET gelijmd op de onderstructuur maar enkel gespijkerd, door de beplanking in de draagstructuur dus.
 

tuoh

Oud hout
Ik zat dan te denken om het frame van Douglas planken te maken 5x15 cm en dan als beplating rabatdelen te gebruiken. Deuren afhangen met 6 zware hengen.

Geen slecht idee, op voorwaarde dat de Douglas voldoende droog en relatief foutvrij is. Europees Douglas op de markt is meestal enkel timmerkwaliteit, er zitten dan flink wat kwasten in, deze zorgen bij het drogen van hout voor flink wat spanning met als gevolg scheluw trekken van de balken. De trager gegroeide Amerikaanse variant, hier op de markt gebracht onder de naam "Oregon pine" is veel beter geschikt voor de klus. Ook het Noords Grenen is een zeer goede houtsoort voor dergelijke constructies.
 

Mossie21

Nieuw lid
7 mei 2015
8
0
Havelte
www.homemade-deco.nl
Bedankt voor de tips, hier heb ik echt wat aan! Waarschijnlijk gaan we deze week beginnen. Ik zal een foto plaatsen van het resultaat. Zit alleen nog te twijfelen over het aantal hengen. Dacht zelf aan 8 van 120 cm of zouden er 6 volstaan?
 

tuoh

Oud hout
Het aantal hengen hangt wat af van het totaal gewicht van de poortvleugels, meestal komt er één heng per regel, wat bij de meeste poorten neerkomt op drie à vier stuks per deel. Bij bestaande poorten is gewoon het aantal ingemetselde duimen die bepalen hoeveel, en waar de bijhorende hengen komen te zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.