Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10
    Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012

lagervet voor zaagwielen

Na het vulcaniseren van mijn zaagwielen diam. 50 cm wil ik deze terug monteren. Welk lagervet gebruik ik hiervoor best?

Het beste gebruik je afgeschermde lagers, dan zit het vet er al in en gaat het leven lang mee.

Tsja, maar als werkbank al bestaande lagers wil gebruiken... Werkbank, heb je gecontroleerd of de lagers nog goed zijn? Dat wil zeggen, geen putjes in de kogeltjes etc? Als dat het geval is zou je goedkoop een nieuw setje lagers kunnen monteren. Voor het verversen van het vet in bestaande lagers gebruik ik lithiumvet. Wordt ook wel als kogellagervet verkocht. Voor de fiets ben ik meestal lui en gebruik ik gewoon montagevet wat ik een beetje verdun met wat kettingsmeer, maar da's vast niet aan te raden voor deze lagers

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    De kogel kan ik niet zien. Het zijn kantelkogellagers die aan één zijde dicht zijn, diameter 72mm. Ik vermoed dat deze niet zo goedkoop zijn en dit maal 4 stuks... Ik heb ze uitgewassen met een vetoplosmiddel en droog draaien ze soepel en voor wat ik ze hobbymatig gebruik, wens ik liever te investeren in een pot degelijk vet... vandaar mijn vraag: welk vet het best is.

Voor dit soort toepassing is elk lagervet geschikt.

Lage toerentallen, lage belasting, geen lange looptijden. Wat Chevy66 zegt...

Ik zou kogellagervet voor fietswielen (bijvoorbeeld Cyclon teflonvet) gebruiken - ik heb er op fietsen hele goeie ervaringen mee, en het is goed verkrijgbaar in kleine hoeveelheden. Die keuze wordt dus vooral bepaald door verkrijgbaarheid...

Ik gebruik al jaren lagervet van SKF, met één pot kom je jaren toe

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Ik gebruik al jaren lagervet van SKF, met één pot kom je jaren toe
    Prima keuze!

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    En is SKF lagervet overal verkrijgbaar in België, buurt van Aarschot-Leuven?

Elke deftige gereedschapswinkel heeft dat wel, ook winkels voor autoparts en garageuitrusting, zaken die elektrische motoren en aandrijfriemen verkopen, verkopers van landbouwwerktuigen, etc.. keuze zat.

Forum Rechten