verschil Stanley 'Handyman' - 'Bailey'

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
De beitel is hol geslepen geweest vandaar dat je de hogere delen het eerst raakt als je slijpt, ik zou een hulpstuk kopen waar je de hoek mee kunt reproduceren zeker als je van plan bent om meer oud gereedschap te gaan kopen en op te knappen.
Je kunt nu eigenlijk niets zeggen over hoe de beitel verder geslepen is , wanneer je een sljpmal gebruikt ben je er zeker van dat je de juiste hoek hebt endan kun je gewoon blijven slijpen totdat de geometrie weer kloopt .
Ik zou het nog niet uit de hand doen omdat jij nog niet weet wat je aan het doen bent . En dat laatste is iets wat idereen ervaart voor de eerste keer, je snapt ook beter wat er gebeurd als je een hulpstuk gebruikt.
Er is veel te vinden op het internet over de verschillende voordelen en nadelen van de verschillende slijpsystemen.
Ik zou alleen niet op een slijpmachine gaan beginnen want dat is waarschijnlijk wat die holle vouw in die beitel heeft veroorzaakt en je beitel kan te heet worden en dus niet meer bruikbaar.

Het is geen rocket science, maar je moet wel geduld hebben om een heel botte beitel met de hand te slijpen ook met een hulpmiddel
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Persoonlijk vond ik het hulpmiddel juist beklemmend werken. Ik moest meer gaan nadenken, meer stappen uitvoeren, voordat ik aan het slijpen kon. En ja, ik heb zeker een aantal keer een beitel opnieuw moeten doen, of veel extra werk aan gehad omdat ie bv niet haaks meer was, of omdat de hoek gewoon echt verkeerd was ingeschat. Maar, ondanks dat ik wel een hulpmiddel heb (aangeschaft na het vele gepruts) gebruik ik deze eigenlijk nooit. De slag kreeg ik te pakken, en nu gebruik ik de MK2 alleen wanneer ik lui ben en een zwaar verprutste beitel heb. MAAR, (ja, een hele grote maar) dit is mijn mening en daar hoeft een ander zich echt niet aan aan te passen of het ermee eens zijn!! Voor een ander werkt het weer heel anders, en uiteindelijk ben ik van mening dat het doel belangrijker is dan de weg om het doel te bereiken!

Mijn advies is dus, probeer in alle rust uit wat 'de groten van het internet' voordoen, neem daar de tijd voor, en mocht blijken dat het niks is voor jou op dit moment schaf dan een hulpmiddel aan. Ik heb het hier al meer gelezen dat er mensen zijn die van zichzelf zeggen dat ze niet handmatig kunnen slijpen, maar enige tijd later lukt het hun ook heel goed (volgens mij is Seek een mooi voorbeeld hiervan?)

Mocht je een 'oefen'-beitel willen hebben dan heb ik die nog wel voor je. Daar kun je lekker mee oefenen, fouten maken, opnieuw doen, totdat je de feeling te pakken hebt. Gaat ook niet ten koste van jouw originele beitel! Wat mij betreft alleen porto-kosten! Laat maar weten wat je hiermee wilt.

Groet,
Marthijn
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Uit ervaring weet ik dat het een lang en demotiverend proces is om met oude beitels en verkeerde stenen te leren slijpen.
Voor ca. 10 a 15 euro koop je een nieuwe beitel die je waarschijnlijk zo in je schaaf kan plaatsen. Gewoon je schaaf mee nemen naar een goede gereedschapswinkel en uitproberen.
Dan kan je gelijk aan de slag met je schaaf.
Met die beitel kan je ook leren wetten en slijpen want daar zit gelijk de juiste hoek aan.
Op die manier leer je de juiste hoek aan te voelen.
Als je wat meer ervaring hebt, en intussen ook goede stenen en/of een bankslijper hebt gekocht, dan kan je de oude gekartelde beitel slijpen.
Je zult merken dat het dan een leuk karweitje wordt omdat het dan wel goed gaat.

Je zou ook bij een mede ervaren forumlid langs kunnen gaan. Niets werkt zo goed als het in het echt zien.

Groeten, Raymond
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Zondagmiddag, onze kleine man ligt middagdutje te doen, dus ik heb even tijd om de kelder in te duiken!

Na de poetsbeurt van gisteren, vandaag het geheel terug in elkaar proberen te steken, nadat ik eerst nog een kwartier de beitel heb staan scherpen. (btw zool ook getest met schuren en die bleek verbazingwekkend vlak te zijn).
MAAR, aangezien ik een beginnende leek ben, kom ik nu een 'probleem' tegenwaar ik niet uit wijs raak. Volgens mij steekt alles goed terug in elkaar, maar de beitel zit te 'plat' lijkt het en er is nauwelijks plaats voor schavelingen om naar boven te komen (als iedereen begrijpt wat ik hiermee bedoel?). Ik heb de kikker al een keer gelijk met schuine zijde van de body gezet en eens helemaal naar achteren (dacht dat de opening dan groter zou worden). Maar beiden hebben niet het gewenst effect. Naar mijn gevoel zou alles hoger moeten staan, waarmee de hoek van de beitel t.o.v. zool groter wordt.

Dan is er nog de stelschroef. Die ging bij aankoop nogal stroef, dus heb ik helemaal los gemaakt en proberen zuiver te maken. Alleen draait alles daar nu een beetje teveel naar mijn zin. De schroefdraad die hier doorloopt, moet die vast zitten in body of in het rondje zelf? En hoe krijg ik dat dan vast, zonder met knijptang of bankschroef te lijf te gaan? Als ik nu draai, komt op zeker moment de schroefdraad los uit de body en draait alles, ipv alleen het ronde gedeelte van de schroef.

Mijn excuses als dit domme vragen zijn of iemands tenen beginnen te krullen...ik moet nog veel leren :eek:
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Heel herkenbaar, dat geploeter met je eerste schaaf. :)

Zit de kikker niet te ver naar achteren? Het zou kunnen dat hij zover naar achteren staat dat de beitel tegen de zool ligt en niet meer mooi de kikker volgt. Als je de kikker dan nog verder naar achteren verplaatst gaat de beitel vlakker liggen.

Met dat stelschroefje ben ik ook weken aan het knoeien geweest. De oplossing was een enkel druppeltje locktite in de body.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hoi,

Als ik die foto's bekijk dan ben ik het met Sunray eens. Die beitel, daar zit nog een heleboel werk aan. Het meest kritisch bij een oude schaafbeitel is de vlakke kant. Die moet je bij de snede goed kunnen raken met je slijp en wet stenen. Bij jouw is de vlakke kant een beetje bol, waardoor je een halve cm achter de snede staat te slijpen wat natuurlijk niet zo zinvol is. Ook zie ik nogal wat roestputjes vlak achter de snede en die zijn ook niet fijn om hem scherp te krijgen. Die roest putjes zijn meestal verrassend diep. Kortom, er zit in deze beitel nog een hoop werk. Ik zou hem zelf eerst met de electrische werkbank slijper een paar mm korter maken, en dan met 80 grit SiC korrels op een vlakke tegel oid een tijdje rondpoetsen tot hij echt vlak is en al die roestputjes weg zijn. Daarna pas slijp en wet stenen van grof naar fijn. En die moeten dan weer behoorlijk vlak zijn.

Kortom, ik zou een andere beitel kopen zoals Raymond schreef, zeker als beginner.

De stelschroef moet vast zitten in de kikker, het stelmoertje draait. Zet het stukje draadeind vast in de kikker met loctite.

En dat probleem van de "vlakke" beitel die niet meer door de mond heen past? Geen idee wat je daar fout doet. Heb je de vouw wel naar beneden? En heb je de kikker niet TE ver naar achteren? Het heeft gepast, dus het kan nooit iets heel moeilijks zijn. Zoek anders wat plaatjes op Internet om te vergelijken, zoals deze:

Stanley%20Page%2011.gif
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Op zichchzelf zou ik er niet aan denken om een nieuwe schaafbeitel te kopen omdat de huidige geslepen moet worden. Indien je dan met die nieuwe toevallig tegen een nagel stoot? Opnieuw een nieuwe? En als die dan geslepen moet worden , na veelvuldig gebruik, en het lukt niet meteen goed? Opnieuw een nieuwe? Maar bij deze beitel is er inderdaad puntroest aan de eerste 5 mm. En daar kan men geen deftige snede maken. Ik zou die wegslijpen door die loodrecht op de slijpsteen ( elekkrisch) te houden , daarna de beitel te slijpen en te hergebruiken. Dit is een goed leerproces, maar inderdaad kan er getwijfeld worden of dit nu iets voor een beginner is of niet.

Voor soort herstellingen zijn er bankslijpers ( gebruik de ruwe steen, die er standaard opzit, dat is bruikbaar, hoor) , beitel koelen met gewoon water. En daarna goed afkuisen. Het zal niet de reden zijn van roestvorming. Of met een natslijpmachine zoals een Tormec ( ook met gewoon water). De hoe moet constant gehouden worden, we bekomen een mooie holle vouw.

En dan afwetten op een fijne steen ( iets van k1000 of wat je ook maar hebt liggen). Of met de allerfijnste diamantsteen, laat de fijne, middel en ruwe maar achterwegen, heb je die niet nodig na het machinaal slijpen.

Er zijn verschillende strekkingen, zelf hou ik de beitel , schaafmes zo op steen dat de zowel de snede ass da andere kant van de holle vouw op de wetsteen rusten. Met andere woorden onder dezelfde hoek machinaal slijpen en wetten wetten.

Vanaf dat er overal aan de snede sporen van het wetten verschijnen kun je stoppen. De vouw mag bij schaafbeitels ( moet bij mij bij zeker bij steekbeitels en gutsen) verder nog hol zijn. Dus een heel dun ononderbroken lijntje van wetsporen bij de snede is genoeg. Doordat de beitel, schaafmes onder de correcte hoek op de wetsteen is gehouden verschijnt er ook een wetspoor aan da achterkant van de holle vouw. Een paar seconden werk. Daarna op een coticule wetsteen ( of iets anders van K 6000 à 8000) tot de sporen van vorige bewerking zijn verdwenen. Indien er na het slijpen op de machine geen grote braam achterblijft , wet ik vaak alleen met de Coticule , of hard Arkansas af.af.

Liever filmpjes? Steven gebruikt nagenoeg dezelfde techniek.

Dus kijk eens naar de filmpjes van Steven Gauwberg uit de rubiek http://www.woodworking.nl/showthread...lijp-ik-videos

http://www.youtube.com/watch?v=kBZfHlV08TM het slijpen

http://www.youtube.com/watch?v=cPzmK727QpQ In dit filmpje wordt de braam eraf gehaald. Hij doet het rustig en is er ongeveer een minuut mee bezig.


Daarna even stroppen waarbij erop gelet moet worden dat je nog steeds onder dezelfde hoek op de strop word gehouden en dan trekken maar.

groeten en succes
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Deftone,
Waarom geen hulp vragen? Er zit vast iemand in de buurt die je even op weg wil helpen. Maar dan moet je wel de regio waar je woont vermelden (eventueel in je profiel).
Als je echt een andere beitel wil heb ik waarschijnlijk nog wel eentje liggen. Moet je wel even de exacte breedte geven.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Seek! Je bent er weer! Lang niks van je gehoord. Top!! :D

@ornament: ik denk dat een nieuwe beitel hem zal helpen om te leren slijpen, want dan heeft hij een goed voorbeeld.
Een nieuwe beitel betekend niet dat de oude de prullenbak in kan.
In geval van een hapje in de nieuwe beitel is het makkelijker om die weer te repareren omdat de basis eromheen goed is, qua hoek en vlakheid.
Na een paar keer wetten en een keer opnieuw slijpen en weer wetten, begin je een gevoel voor de hoek te krijgen. En je wordt wat zelf verzekerd qua slijp techniek. Dan kan Deftone zijn pas opgedane ervaring uitproberen op de oude beitel.
Sowieso is een tweede beitel geen overbodige luxe, je kan er een een extra vouw geven voor lastig hardhout bv eiken.

Groeten, Raymond
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
tjonge wat een drama over het slijpen van een schaafbeitel, in 15min heb ik hem weer zo dat je hem kunt gebruiken als scheermes.
nou vooruit 20min.;)
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Deftone,
Waarom geen hulp vragen? Er zit vast iemand in de buurt die je even op weg wil helpen. Maar dan moet je wel de regio waar je woont vermelden (eventueel in je profiel).
Als je echt een andere beitel wil heb ik waarschijnlijk nog wel eentje liggen. Moet je wel even de exacte breedte geven.

Mathieu, Riemst ligt hier op een boogscheut van af. Ik woon in Kleine-Spouwen!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik denk dat ik er nog niet direct geld ga tegenaan smijten om een nieuwe beitel te kopen. Het hele ding heeft me nog maar 15 euro gekost, dus ik wil dit ook wel zien als een leerschool.
En aangezien we pas gebouwd hebben en ik wrschl nog een hoop moet kopen, wil ik zo goedkoop mogelijk van start (zeg maar een beetje gierig :p).

Alvast allemaal erg bedankt voor de tips en hints. Ik ga morgenavond terug aan de slag met de kikker om te kijken of ik alvast de hoek juist krijg.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hoi Raymon, inderdaad ik leef nog. Tijdje andere dingen gedaan, maar nu weer terug in de werkplaats.

Het punt met die beitel is dat het hier om een beginner gaat. Die gun je gewoon een iets makkelijker start in het schaven leven. Helaas heb ik er geen liggen en Riemst klinkt ook ver weg, anders had ik je wel op weg geholpen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Hoi Raymon, inderdaad ik leef nog. Tijdje andere dingen gedaan, maar nu weer terug in de werkplaats.

Het punt met die beitel is dat het hier om een beginner gaat. Die gun je gewoon een iets makkelijker start in het schaven leven. Helaas heb ik er geen liggen en Riemst klinkt ook ver weg, anders had ik je wel op weg geholpen.
Riemst en Bilzen zijn inderdaad een heel eind uit jou buurt. Riemst is een buurgemeente van Maastricht.
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Proficiat , mooie aanwinst !
Ben trouwens ook liefhebber , om de een of andere reden , van Record !

Groetjes ,
Henri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.