Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Paneeldeuren tbv eigenbouwkeuken

Voor ons nieuwe huis staat in de planning om deze keuken te bouwen.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      AAA keuken.jpg
Bekeken:   296
Grootte:   29,2 KB
ID:        30107

Voor de paneeldeuren word Yellow Poplar gebruikt met een multiplex plaat erin. De paneeldeuren worden daarna in grijs gespoten met matte blanke lak.

Ik heb hier een voorbeeldkader gemaakt.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_9751.jpg
Bekeken:   298
Grootte:   55,4 KB
ID:        30109Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_9750.jpg
Bekeken:   298
Grootte:   48,3 KB
ID:        30110

Vraag 1: de groef die erin gefreesd is is 6 mm breed en 12mm diep is dit voldoende?
    Vraag 2: de plaat die in het kader komt mag deze 6mm zijn? of is het beter om 10 mm te gebruiken en een groef van 10mm te maken in het kader?
    Vraag 3: wat voor soort multiplex kan ik hier het beste voor gebruiken, wat ook het beste past bij Yellow Poplar? (het word wel grijs gespoten maar het houtmotief blijft zichtbaar)
    Vraag 4: Hoeveel kleiner moet de binnenplaat zijn?
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails IMG_9749.jpg  
    Laatst gewijzigd door symen; 05-05-15 om 07:54.
    Groeten
    Wilhelm

Hey hallo
    6 bij 12 lijkt mij prima
    Dikker dan 6 hoeft niet kan wel
    Je zou voor populieren multiplex kunnen kiezen dan blijf je kwa structuur in de buurt
    En ik zou 2 mm ruimte houden rond om
    Veel succes met de bouw van je keuken
    Mvg Leroy

Ik maak de panelen altijd taps. Je zorgt dat het paneel iets klemt op de plaats waar hij in het kader zit. Dan kan je het paneel 2 a 3 mm kleiner houden. Zo kan het paneel werken, zonder dat het gaat rammelen. Zo wordt het al enige honderden jaren gedaan , Dus het zal wel voldoen.

Je moet de binnenpanelen dus niet vastlijmen?
    Groeten
    Wilhelm

Nee anders kunnen je stijlen en regels niet werken. Je moet dus een bossing paneel maken. Wil je dit niet doen is het aan te raden om eerst alles te verven dan in elkaar te lijmen. Krimpt het hout dan is je paneel iig in kleur gedekt. Wil je echt een goede houtstructuur is dan zou ik een dosse gefineerd eiken gebruiken en die dekkend beitsen.

Je pen van je verbinding is trouwens ook niet goed. Lengte moet 3/4 van breedte stijl zijn. Dikte is 1/3 van dikte regel. Je kan ook nog een meubelmakers spatpen toepassen. Breedte van je sponning maakt niet uit. Persoonlijk zal ik die 1/3 van dikte van je regel maken zodat je makkelijker met je pen van je pen en gat kan werken.

Is het niet juist zo ontwikkeld om de panelen te laten werken? De stijlen en regels zullen meer aan de buitenkant werken dan dat het "gat" groter en kleiner wordt. (De stijlen en regels zitten immers aan elkaar gelijmd waardoor de binnenmaat gelijk zal blijven) Bij een multiplex paneel heb je nauwelijks te maken met werking.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renault Bekijk Berichten
    Nee anders kunnen je stijlen en regels niet werken. Je moet dus een bossing paneel maken. Wil je dit niet doen is het aan te raden om eerst alles te verven dan in elkaar te lijmen. Krimpt het hout dan is je paneel iig in kleur gedekt. Wil je echt een goede houtstructuur is dan zou ik een dosse gefineerd eiken gebruiken en die dekkend beitsen.

Je pen van je verbinding is trouwens ook niet goed. Lengte moet 3/4 van breedte stijl zijn. Dikte is 1/3 van dikte regel. Je kan ook nog een meubelmakers spatpen toepassen. Breedte van je sponning maakt niet uit. Persoonlijk zal ik die 1/3 van dikte van je regel maken zodat je makkelijker met je pen van je pen en gat kan werken.
    Zodra je met een niet-werkend materiaal werkt zoals de multiplex hier dan vervallen de regels voor klassieke verbindingen, het paneel werkt niet dus hoeft ook niet te zweven en kan gelijmd worden waardoor er nagenoeg geen enkele stress meer komt op de verbindingen van het kader.

Dit is technisch gezien geen pen en gat maar tegen-profiel verbinding, bij kleinere deuren is dit ok en nagenoeg alle keukens met massieve deuren zijn zo gemaakt, ook met zwevende massieve panelen.

De enige werking die hier een rol speelt is die van de regels, maar die zit toch gelijmd aan de stijlen. Als je echt bang bent voor problemen daar dan kan je het paneel ook enkel aan de stijlen lijmen, vanaf dan spelen de regels nagenoeg geen structurele rol meer.

Voldoet de verbinding zoals boven gemaakt ook voor kastdeurtjes van 1200x600?
    Groeten
    Wilhelm

Forum Rechten