Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Zwevende kast met haaklatten (french cleat) of slagpluggen

Vele wegen leiden tot Rome, maar wat is nou wijsheid. Wellicht kunnen jullie me adviseren

Ik ben van plan vier zwevende kasten te maken (2x onder- en 2x bovenkant) in de slaapkamer. Wil ze gaan maken van 18mm dik vuren hout/timmerpanelen. Maar nu twijfel ik hoe dit op te hangen.

Tot nu toe heb ik twee opties uitgedacht.

1) Kasten maken met massief houten achterkant. Op kist (of iets dergelijks) op gewenste hoogte tegen de muur zetten, gaten boren en met slagpluggen vastzetten. Voordeel lijkt me dat je door een kistje op maat te maken ze relatief makkelijk op de juiste hoogte kunt krijgen. Nadeel is kosten extra hout achterkant en extra gewicht.

2) Kasten maken met ingefreesde 6-10mm achterwand van plaatmateriaal zo'n 2-3cm inliggend. In deze ruimte french cleats/haaklat bovenin maken en in de kast lijmen/schroeven. French cleat aan de muur monteren en kast ophangen. Nadeel lijkt me dat het lastiger is french cleat exact op gewenste hoogte te krijgen en wellicht is massief houten kast met inhoud te zwaar voor één french cleat?

Iemand hier ervaring mee? Tips? Zie ik iets over het hoofd?

Een french cleat heeft een groot voordeel ten opzichte van de genoemde slagpluggen, dat is het ten alle tijden kunnen verwijderen van hetgeen er aan hangt. Ooit geprobeerd om een slagplug netjes uit een muur te halen ? Vaak resulteert dit in een wat groter gat dan de plug dik is, helemaal bij slecht stuukwerk. Het gewicht van de kast op een french cleat zorgt ervoor dat deze zich vaster zet zodra er meer gewicht aan komt te hangen, natuurlijk heeft eea ook wel te maken met de kwaliteit schroeven en pluggen waarmee de cleat vast gezet wordt.
    Persoonlijk zou ik voor een french cleat gaan.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Er zijn ook speciale 'ophangdingetjes' die voor o.a. keuken(boven)kastjes gebruikt worden. Daarbij hangt de kast aan het paneel aan de bovenkant. Ze zijn ook met een schroef fijn af te stellen v.w.b. de hoogte van de kast. En die zijn best sterk. Ik heb drie kasten boven een bureau hangen die helemaal nokkie nokkie met ordners en boeken zitten, en ze geven geen krimp.

Zijn dat deze? http://www.probeslag.nl/meubelbeslag/kast-ophangen/

In dat geval zou ik een achterkant van plaatmateriaal maken en een uitsparing maken/boren/zagen voor het ophangding?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Ja, die bedoel ik

Een (goedkoop?) alternatief kan ook dit zijn: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30284846/
    Ophang rail voor de (nieuwe) Besta kastjes. Heb ik onlangs gebruikt voor (oude) Besta kastjes op te hangen, mits wat aanpaswerk. Kastjes moeten dan wel (ongeveer) 60cm breed zijn.

Mijn keukenkasten hangen bovenaan ook vast op een metalen 'V'-rail in de muur, met elk kastje zijn 'tegen' V-rail. Kan je (per lm?) kopen in de doe-het-zelf.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SereN Bekijk Berichten
    Een (goedkoop?) alternatief kan ook dit zijn: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30284846/
    Ophang rail voor de (nieuwe) Besta kastjes. Heb ik onlangs gebruikt voor (oude) Besta kastjes op te hangen, mits wat aanpaswerk. Kastjes moeten dan wel (ongeveer) 60cm breed zijn.

Mijn keukenkasten hangen bovenaan ook vast op een metalen 'V'-rail in de muur, met elk kastje zijn 'tegen' V-rail. Kan je (per lm?) kopen in de doe-het-zelf.
    Dat is inderdaad wel interessant, maar durf daar denk ik niet een complete kledingkast aan op te hangen.

Ben trouwens wel bekend met 'demonteren' van een slagplug. Keertje eerder gehad bij een keukenkastje dat net niet lekker zat, best een gedoe.

Denk dat het inderdaad een haaklat/french cleat moet worden achter de achterplaat.

Ah, een volledige kleerkast... ik dacht dat het om kastjes van max 60cm hoogte ging.
    Nu, kledij op zich is niet zo zwaar, in vgl. met servies, boeken, ... Hangt er ook van af hoe je de kast gaat indelen: enkel hangers, schappen of allemaal lades.

Ik heb bij onze dressoire kast voor de zekerheid onderaan nog een lat (50x50mm) tegen de muur bevestigd (uit het zicht), en vrouwlief gevraagd ze niet met servies vol te stouwen.

IMG_20150506_111000.jpg IMG_20150506_110809.jpg

Dat is wel een mooi gelukte kast! Ipv die lat kan ik voor het onderste deel bij ons de opstaande plint gebruiken om het iets te ondersteunen.

Nu heb ik via een houthandel 18mm timmerpanelen (vuren) gevonden, alleen zij raden aan om 28mm panelen te gebruiken bij een zwevende kast. Is dat echt noodzakelijk? 18mm zou toch moeten kunnen of vergis ik me dan?

Hoe hoog is je plint? Als die de standaard 7cm hoog is, is dat wel nogal weinig ruimte om te poetsen/stofzuigen.

Over de 18/28cm plaatmateriaal kan ik weinig vertellen (zelf beginnende amateur). Onze Ikea kast heefy missschien wel wanden van 28cm, maar dat is wel "geperste paardestront", zoals ze hier zeggen...

Het verschil staande/hangende kast is volgens mij de muurbevestiging. De juiste pluggen gebruiken is essentieel!

Forum Rechten