Zwevende kast met haaklatten (french cleat) of slagpluggen

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Vele wegen leiden tot Rome, maar wat is nou wijsheid. Wellicht kunnen jullie me adviseren :)

Ik ben van plan vier zwevende kasten te maken (2x onder- en 2x bovenkant) in de slaapkamer. Wil ze gaan maken van 18mm dik vuren hout/timmerpanelen. Maar nu twijfel ik hoe dit op te hangen.

Tot nu toe heb ik twee opties uitgedacht.

1) Kasten maken met massief houten achterkant. Op kist (of iets dergelijks) op gewenste hoogte tegen de muur zetten, gaten boren en met slagpluggen vastzetten. Voordeel lijkt me dat je door een kistje op maat te maken ze relatief makkelijk op de juiste hoogte kunt krijgen. Nadeel is kosten extra hout achterkant en extra gewicht.

2) Kasten maken met ingefreesde 6-10mm achterwand van plaatmateriaal zo'n 2-3cm inliggend. In deze ruimte french cleats/haaklat bovenin maken en in de kast lijmen/schroeven. French cleat aan de muur monteren en kast ophangen. Nadeel lijkt me dat het lastiger is french cleat exact op gewenste hoogte te krijgen en wellicht is massief houten kast met inhoud te zwaar voor één french cleat?

Iemand hier ervaring mee? Tips? Zie ik iets over het hoofd?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Een french cleat heeft een groot voordeel ten opzichte van de genoemde slagpluggen, dat is het ten alle tijden kunnen verwijderen van hetgeen er aan hangt. Ooit geprobeerd om een slagplug netjes uit een muur te halen ? Vaak resulteert dit in een wat groter gat dan de plug dik is, helemaal bij slecht stuukwerk. Het gewicht van de kast op een french cleat zorgt ervoor dat deze zich vaster zet zodra er meer gewicht aan komt te hangen, natuurlijk heeft eea ook wel te maken met de kwaliteit schroeven en pluggen waarmee de cleat vast gezet wordt.
Persoonlijk zou ik voor een french cleat gaan.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Er zijn ook speciale 'ophangdingetjes' die voor o.a. keuken(boven)kastjes gebruikt worden. Daarbij hangt de kast aan het paneel aan de bovenkant. Ze zijn ook met een schroef fijn af te stellen v.w.b. de hoogte van de kast. En die zijn best sterk. Ik heb drie kasten boven een bureau hangen die helemaal nokkie nokkie met ordners en boeken zitten, en ze geven geen krimp.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Een (goedkoop?) alternatief kan ook dit zijn: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30284846/
Ophang rail voor de (nieuwe) Besta kastjes. Heb ik onlangs gebruikt voor (oude) Besta kastjes op te hangen, mits wat aanpaswerk. Kastjes moeten dan wel (ongeveer) 60cm breed zijn.

Mijn keukenkasten hangen bovenaan ook vast op een metalen 'V'-rail in de muur, met elk kastje zijn 'tegen' V-rail. Kan je (per lm?) kopen in de doe-het-zelf.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Een (goedkoop?) alternatief kan ook dit zijn: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30284846/
Ophang rail voor de (nieuwe) Besta kastjes. Heb ik onlangs gebruikt voor (oude) Besta kastjes op te hangen, mits wat aanpaswerk. Kastjes moeten dan wel (ongeveer) 60cm breed zijn.

Mijn keukenkasten hangen bovenaan ook vast op een metalen 'V'-rail in de muur, met elk kastje zijn 'tegen' V-rail. Kan je (per lm?) kopen in de doe-het-zelf.
Dat is inderdaad wel interessant, maar durf daar denk ik niet een complete kledingkast aan op te hangen.

Ben trouwens wel bekend met 'demonteren' van een slagplug. Keertje eerder gehad bij een keukenkastje dat net niet lekker zat, best een gedoe.

Denk dat het inderdaad een haaklat/french cleat moet worden achter de achterplaat.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ah, een volledige kleerkast... ik dacht dat het om kastjes van max 60cm hoogte ging.
Nu, kledij op zich is niet zo zwaar, in vgl. met servies, boeken, ... Hangt er ook van af hoe je de kast gaat indelen: enkel hangers, schappen of allemaal lades.

Ik heb bij onze dressoire kast voor de zekerheid onderaan nog een lat (50x50mm) tegen de muur bevestigd (uit het zicht), en vrouwlief gevraagd ze niet met servies vol te stouwen.

IMG_20150506_111000.jpg IMG_20150506_110809.jpg
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Dat is wel een mooi gelukte kast! Ipv die lat kan ik voor het onderste deel bij ons de opstaande plint gebruiken om het iets te ondersteunen.

Nu heb ik via een houthandel 18mm timmerpanelen (vuren) gevonden, alleen zij raden aan om 28mm panelen te gebruiken bij een zwevende kast. Is dat echt noodzakelijk? 18mm zou toch moeten kunnen of vergis ik me dan?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hoe hoog is je plint? Als die de standaard 7cm hoog is, is dat wel nogal weinig ruimte om te poetsen/stofzuigen.

Over de 18/28cm plaatmateriaal kan ik weinig vertellen (zelf beginnende amateur). Onze Ikea kast heefy missschien wel wanden van 28cm, maar dat is wel "geperste paardestront", zoals ze hier zeggen...

Het verschil staande/hangende kast is volgens mij de muurbevestiging. De juiste pluggen gebruiken is essentieel!
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Hoe hoog is je plint? Als die de standaard 7cm hoog is, is dat wel nogal weinig ruimte om te poetsen/stofzuigen.

Over de 18/28cm plaatmateriaal kan ik weinig vertellen (zelf beginnende amateur). Onze Ikea kast heefy missschien wel wanden van 28cm, maar dat is wel "geperste paardestront", zoals ze hier zeggen...

Het verschil staande/hangende kast is volgens mij de muurbevestiging. De juiste pluggen gebruiken is essentieel!
Plint is zo'n 10cm (jaren 30 huis) en we hebben zo'n 'robotje' en die kan daar precies onder door :)

Uiteindelijk maar gewoon voor 18mm gekozen. Nog eens aan de andere kasten staan rammelen die ik eerder gebouwd heb en die zijn ook 18mm en behoorlijk stevig. Zal inderdaad val of staan met de bevestiging aan de muur. Ben van plan 'gewone' grote 8 of 10mm Fischer SX pluggen te gebruiken (gestucde bakstenen muur). Haaklat boven en onder en deze met 3-4 pluggen in de muur. Moet ik een heel eind komen toch?
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Met een haaklat boven en onder is het wel heel lastig deze allebei zo te bevestigen dat ze daadwerkelijk dragen.....
Daar had ik ook al een beetje over nagedacht, maar denk het alsvolgt te kunnen oplossen:

Kist maken maken waar de kast op kan rusten voor ik hem bevestig. Hangende haaklatten alvast in de kast monteren. Dragende deel eronder plaatsen en met lijmklem vastzetten. Gaten voor pluggen boren. Pluggen of door hout aanbrengen of lijmklem los en dan pluggen in muur. Schroeven in pluggen. Kist eronderuit halen en hopen dat plan werkt...

Eventueel had ik ook bedacht dragende deel gaten voor pluggen voor te boren. Dan als die met lijmklem erop zit de plekken op de muur markeren. Lat eraf, gaten boren en lat er weer op.

Of denk ik er zo te gemakkelijk over?
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Als de kast haaks en recht is kan je toch gewoon de juiste hoogte opmeten.
De haaklat aan de muur hang je waterpas, dan zal je kast ook waterpas hangen.
Afhankelijk van de muur en de breedte van de kast bepaal je het aantal schroeven. Maar aan 2 schroeven van 5mm doorsnede, met de juiste pluggen (dit wordt bepaald door het soort muur) kan je al gauw 80kg hangen.

Wij hebben in de woonkamer een massief eiken paneel van 1,3 mtr bij 1,1 mtr hangen, met daaraan de lcd tv. Deze hangt ook aan een french cleat. Deze zit met 5 schroeven aan de betonnen muur.

Als achteraf blijkt dat het niet 100% waterpas hangt, dan leg je een stukje karton aan de ene kant in de french cleat.

Succes!!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
O, en:
Ik vind slagpluggen te onnauwkeurig werken om er iets aan op te hangen.
Tijdens het boren en vast slaan beweegt altijd het plankje/lat. En uiteindelijk merk je dat er wat beweging zit tussen de kunststof plug en schroef.

Wat voor mij altijd erg goed werkt is:
- lat nauwkeurig voorboren
- het rechtse gaatje uitmeten en in de muur boren
- plug erin en de lat ophangen aan die ene schroef
- waterpas op de lat
- alle andere gaatjes aftekenen
- lat er weer af schroeven
- gaatjes boren en pluggen er in
- lat weer vast schroeven

Op deze manier heb ik altijd een stevige en waterpas ophanging.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
O, en:
Ik vind slagpluggen te onnauwkeurig werken om er iets aan op te hangen.
Tijdens het boren en vast slaan beweegt altijd het plankje/lat. En uiteindelijk merk je dat er wat beweging zit tussen de kunststof plug en schroef.

Wat voor mij altijd erg goed werkt is:
- lat nauwkeurig voorboren
- het rechtse gaatje uitmeten en in de muur boren
- plug erin en de lat ophangen aan die ene schroef
- waterpas op de lat
- alle andere gaatjes aftekenen
- lat er weer af schroeven
- gaatjes boren en pluggen er in
- lat weer vast schroeven

Op deze manier heb ik altijd een stevige en waterpas ophanging.
Goeie tips, dank je wel!

Wellicht is het ook nog wel een idee om de dragende lat dubbel te maken. Heb recentelijk via Marktplaats een tweedehands Lamello Rasto kunnen kopen. Zou beiden dragende latten op 3 punten kunnen aftekenen. Vervolgens de eerste dragende lat met 10mm boorhuls gaten boren als een soort boormal waardoor ik de pluggaten in de muur doorheen kan boren. Daarna andere draaglat op zelfde afgetekende punten met de 8mm boorhuls boren voor de schroeven. Als het goed is komen deze schroefgaten dan exact in de pluggen uit...

Maar zo maak ik het misschien wel nodeloos ingewikkeld :)
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Heel wat anders. Wat zouden jullie aanraden om de kast(en) mee af te werken? Transparante binnenbeits? Vernis? Lijkt me mooi om het hout zo goed mogelijk te kunnen blijven zien en lekker zacht blijft aanvoelen na het opschuren met hoge korrel.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Voor de afwerking kun je kiezen voor Skylt Ultramat, zo hou je het hout in zijn meest originele kleur.
Voor een kast lijkt me dit qua slijtage ook goed te doen.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Nou inmiddels begonnen aan de kast, de meubelpanelen hadden wat vertraging opgelopen (ze waren op bij de houthandel) en ben ook nog even op vakantie geweest...

Voor mij de eerste keer dat ik werk met meubelpanelen (normaal altijd plaatmateriaal) en valt me wel een beetje tegen hoe krom de panelen zijn. Of ligt dat aan de partij? Zijkanten en boven/onderkanten staan van zichzelf al 'bol' en dat is wel jammer. Zo wordt het allemaal wat minder strak als gehoopt.

Ook heb ik me toch iets vergist in de lades. Het onderste deel van de kast waar de lades inkomen is 60,4cm zijkant + boven en onderkant van 1,8cm = 64cm hoog. Zou dus precies 20x32mm moeten zijn. Heb een gatenrij van boven naar onderen gemaakt. De lades zijn 13cm hoog en had gehoopt vier lades per blok kwijt te kunnen. Maar kom net te kort voor de bovenste lade. Niet zo'n ramp dan wordt die wat minder hoog. Maar vroeg me wel af of iemand me hier zou kunnen uitleggen met welke maat ik in het vervolg zou moeten rekenen om dit te voorkomen. Heb de bouwtekening va de geleiders bijgevoegd.Schermafbeelding 2015-06-21 om 21.07.58.jpg
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
186
39
Als ik naar de tekening kijk zou ik zeggen hoogte ladebak + 14,5 mm(26,5-12). Maar zou altijd iets meer ruimte houden per ladebak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.