vraag over opdikken tafelblad.

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo, houtvrienden,

Ik ga weer een kloostertafel maken, dit keer een eettafel, slagje groter dus☺
Ik wil hier een blad opmaken van 68mm dik. Tafel wordt circa 2 bij 1 meter.
Ik heb voor het blad planken, na Schaven, van 34x120mm. Om aan de 68mm te komen moet ik er dus 2 op elkaar lijmen. Is het een idee om dit per plank te doen, dus 2 planken van 34x60mm gespiegeld qua groeiringen op elkaar te lijmen om dus een plank van 68x60mm te verkrijgen? En deze tegen elkaar te lijmen?

Of is het beter om alleen de randen rondom op te dikken?

Of zijn er andere methoden die beter zijn?

Hoor het graag, thanks!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb het blad van mijn werkbank ook half om half verlijmd en heb daar nog weinig van kunnen merken. Enige waar je voor moet oppassen is wat men in het engels Warping noemt, oftewel scheel trekken.
Dat is bij mij wel gebeurt en dat zal komen omdat ik niet goed heb opgelet hoe ik de groeiringen op elkaar heb gelegd.
En toen ik nog eens naar de beschrijving keek zag ik een niet onbelangrijk onderdeel wat ik ook heb toegpast, je kan ze ook mooi aan elkaar schroeven (van onderen natuurlijk)

werkblad.JPG
 
Laatst bewerkt:

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Als het je alleen om het zicht te doen is zou ik er altijd voor kiezen alleen de randen op te dikken; het scheelt allereerst een hoop hout, en de kans dat de boel alsnog erg gaat werken wordt - op z'n minst - verkleind. Ook schroeven is geen garantie dat de boel strak blijft; ik heb dat eens bij een klein tafeltje gedaan (vuren) en dat bleef absoluut niet recht...
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hoe denken jullie over een tafelblad met de balken op zijn kant? Dus ca. 25 balken van 4 cm tegen elkaar gelijmd? Zijn daar ervaringen mee?
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Dat gaat maar dan moet je wel goed plannen hoe je de boel gaat vlak krijgen eens gelijmd. Hou er dan ook rekening mee dat je tekening telkens snel wordt onderbroken. Misschien eerder ongewoon zicht voor een kloostertafel.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoe denken jullie over een tafelblad met de balken op zijn kant? Dus ca. 25 balken van 4 cm tegen elkaar gelijmd? Zijn daar ervaringen mee?

Ik verlijm vuren tabletten op deze manier en dat gaat zonder enig probleem. De breedte van je blad is geen probleem om vlak te krijgen aangezien je kan lijmen in stukken die je apart door je schaafbank kan heen halen, nadien verlijm je met lamello de delen weer bij elkaar. Ik heb nooit 1 keer een tablet gehad dat rond trok ... en deze worden gebruikt in vochtige ruimtes denk aan badkamers.

Groeten, John
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
Het maakt eigenlijk totaal niet uit hoe je het opbouwt , brede planken tegen elkaar , smal , wisselend , dat is puur optisch en dus van smaak afhankelijk .
Je moet hem gewoon lijmen , en zorgen dat alles perfect gevlakt is . Ik zelf heb een precisieliniaal en een waterpas met een nauwkeurigheid van 0,002 mm op een meter er naast liggen .
Zorg dat je overmaat in lengte twee maal de strook is die je op de kop wilt opdikken .Zorg dat je boven en onder het blad minstens 10 cm dikke blokken legt waarbij je een redelijk aantal lijmklemmen gebruikt .
Hierdoor krijg je een gelijkmatiger druk over de volle breedte en geen " puntlaslijmverbinding "
Dan na droging door de breedbandschuurmachine ,waarbij je van beide kanten evenveel afschuurt , de overmaat aan beide kanten afzagen , omklappen en lijmen ,
Het is aan jou de keus of je het uiteindelijke resultaat met een doorlopende houtnerf wilt zien , of dat je de blokken juist "getrapt "lijmt , waarbij je dus geen lijmnaden recht boven elkaar krijgt .
En dan fijnschuren en in de zeep , olie of lak !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.