Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013

vraag over opdikken tafelblad.

Hallo, houtvrienden,

Ik ga weer een kloostertafel maken, dit keer een eettafel, slagje groter dus☺
    Ik wil hier een blad opmaken van 68mm dik. Tafel wordt circa 2 bij 1 meter.
    Ik heb voor het blad planken, na Schaven, van 34x120mm. Om aan de 68mm te komen moet ik er dus 2 op elkaar lijmen. Is het een idee om dit per plank te doen, dus 2 planken van 34x60mm gespiegeld qua groeiringen op elkaar te lijmen om dus een plank van 68x60mm te verkrijgen? En deze tegen elkaar te lijmen?

Of is het beter om alleen de randen rondom op te dikken?

Of zijn er andere methoden die beter zijn?

Hoor het graag, thanks!
    Vriendelijke groeten,

Corné

ik zou ze half om half verlijmen, lijkt me een stuk sterker
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Bedoel je halfhouts op elkaar? Geeft dit geen problemen met uitzetten en krimp?
    Vriendelijke groeten,

Corné

Ik heb het blad van mijn werkbank ook half om half verlijmd en heb daar nog weinig van kunnen merken. Enige waar je voor moet oppassen is wat men in het engels Warping noemt, oftewel scheel trekken.
    Dat is bij mij wel gebeurt en dat zal komen omdat ik niet goed heb opgelet hoe ik de groeiringen op elkaar heb gelegd.
    En toen ik nog eens naar de beschrijving keek zag ik een niet onbelangrijk onderdeel wat ik ook heb toegpast, je kan ze ook mooi aan elkaar schroeven (van onderen natuurlijk)

werkblad.JPG
    Laatst gewijzigd door fantic; 04-05-15 om 22:05.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ik neem aan dat de groeiringen tegengesteld moeten liggen?
    Vriendelijke groeten,

Corné

het was de aanbeveling om per laag steeds af te wisselen en het blad ondersteboven op te bouwen:

Werkbank-opbouw.JPG
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Als het je alleen om het zicht te doen is zou ik er altijd voor kiezen alleen de randen op te dikken; het scheelt allereerst een hoop hout, en de kans dat de boel alsnog erg gaat werken wordt - op z'n minst - verkleind. Ook schroeven is geen garantie dat de boel strak blijft; ik heb dat eens bij een klein tafeltje gedaan (vuren) en dat bleef absoluut niet recht...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Het is alleen voor het zicht en ik heb inderdaad een beter gevoel bij alleen de randen op te dikken.
    Vriendelijke groeten,

Corné

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Hoe denken jullie over een tafelblad met de balken op zijn kant? Dus ca. 25 balken van 4 cm tegen elkaar gelijmd? Zijn daar ervaringen mee?
    Vriendelijke groeten,

Corné

Dat gaat maar dan moet je wel goed plannen hoe je de boel gaat vlak krijgen eens gelijmd. Hou er dan ook rekening mee dat je tekening telkens snel wordt onderbroken. Misschien eerder ongewoon zicht voor een kloostertafel.

Forum Rechten