Anoniem project

tuoh

Oud hout
Sinds gisteren is deze opstelling met groot wiel verleden tijd, heb er de zaag in gezet en er deels brandhout van gemaakt:eek:
CIMG4963.jpg

Na een paar demo sessie's kon ik al snel een paar conclusies trekken, de belangrijkste was wel de vorm van het geheel, de functie van het grote wiel kwam te weinig uit de verf. Veel bezoekers vonden het een verwarrend geheel waarbij de functie van dat grote wiel de nodige ????? opriep. Het was voor de meeste mensen niet duidelijk wat dat tweede wiel daar zat te doen. Normaal gezien zou de opstelling voor zich moeten spreken dacht ik, maar de realiteit was toch iets anders. Dat moet dus duidelijker worden gemaakt.

De opzet van de compacte bouw was om het geheel niet te volumineus te maken qua plaatsruimte, daar moest ik dus wat anders voor inleveren, namelijk kleinere verstelmogelijkheden voor de aandrijfsnaren. Nu na een paar sessie's is het mij ook duidelijk geworden dat de hele constructie + veiligheidszone sowieso groter uitvalt dan eerst gedacht, maar dat groter aantal m2 is voor de inrichters blijkbaar geen probleem:D Dit bied ineens een heel ander perspectief, namelijk een bouwwijze die veel dichter aansluit bij de originele opstellingen met "groot wiel" dus volledig losgekoppeld van de draaibank:D Hiermee los ik ook ineens een ander probleem op, het touw dat dienst doet als aandrijfsnaar klaart de klus perfect, maar omdat het nu éénmaal touw is blijft het rekken. Deels word die rek gecompenseerd door de spanner met gewicht, die tevens als buffer werkt. Maar als het teveel rekt moet ik één een ander bijstellen, of moet ik een nieuwe snaar splitsen, omdat ik met de huidige opstelling de motor maar een beperkt aantal cm kan verplaatsen.

Dit alles was voldoende om er dus de zaag in te zetten en deels het wiel opnieuw uit te vinden:p Het vernieuwde deel met "groot wiel" komt dus volledig los te staan van de draaibank, dit gaat hopelijk veel duidelijker maken waar dat wiel nu in feite voor dient, het geheel zou overzichtelijker moeten worden. Voor het stellen van de snaren krijg ik nu praktisch eindeloze mogelijkheden (als de opstelruimte het toelaat tenminste:D)
Ook hier weer een keerzijde aan de medaille, alle krachten die op het grote wiel inwerken (motoraandrijving,snaar naar draaibank, momentum van het draaiende wiel) moet ik zien te counteren in de constructie van de stoel. Bij de vorige opstelling werden die krachten opgevangen door de draaibank, maar dat kan nu niet meer.
Daarom een hybride constructie uit de hoge hoed getoverd, merendeels in hout gebouwd, maar trekkers toegevoegd uit staal. De houten constructie zit ook weer in elkaar met een paar wiggen, de trekkers worden op hun plaats gehouden met (hout)bouten. Ook de as van het grote wiel is aangepast, dat is nu een langer exemplaar geworden dat door beide staanders heen gaat en word "gelockt" met een splitpen, safety first hier:p

Bijgaand nog wat plaatjes van de werken:

De nieuwe houten stoel in opbouw.
CIMG5063.jpg

Trekkers gelast.
CIMG5067.jpg

Twee wiggen houden het boeltje bijeen.
CIMG5070.jpg

Een nieuwe as even opschuren.
CIMG5071.jpg

Rond staal+oude moer+laspost= nieuwe as.
CIMG5076.jpg

Met splitpen.
CIMG5075.jpg

Voorlopig eindresultaat,
CIMG5073.jpg

en met een kleurtje erop.
CIMG5080.jpg
 

WR1944

Oud hout
Dat is weer een mooi staaltje ambachtelijk werk. Van de afgebroken vorige versie moet je maar denken dat het leergeld is.
Mij valt wel iets op en dat zijn de spieën in de voeten. Ik weet niet of de getoonde foto de definitieve uitvoering is maar naar mijn gevoel zouden de spieën naar buiten geslagen moeten worden. De stangen kunnen op trek belast worden en dan trekken ze in de foto de spieën los.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Tuoh

als je de toeschouwers aan het wiel laat draaien (ipv motor) wordt het duidelijk wat de funcie ervan is. En zolang dat ze het niet snappen moet je ze laten draaien, tot het duidelijk wordt. Probleem opgelost..... , denk ik....

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

tuoh

Oud hout
Met de vorige versie heb ik inderdaad leergeld betaald:p Als je iets bouwt uit het niks moet je niet verwonderd zijn als het eens tegenslaat, maar daar leren we weer van. In elk geval heeft versie II vandaag zijn eerste toeren gedraaid en dat viel zeer goed mee;) Het spul draait als een tiereliertje, mooi stabiel en quasi geluidloos. Deze versie is wel een voltreffer, met de nu losstaande aandrijfunit kan ik nog andere dingen gaan aandrijven in de toekomst:D
Al wat er nog aan moet gebeuren is een laagje lijnolie erop smeren, voor de rest werkt alles perfect, geen bijkomende klusjes meer deze maal. Van de gelegenheid ook gebruik gemaakt om de snaar tussen groot wiel en motor te vervangen door een leder snaar. Kan de snaar nu aaneen knopen met sterk takelgaren, dat werkt een stuk beter dan dat simpel haakje dat je meestal moet gebruiken. De wissel resulteert in een rustiger loop en meer grip op de motorpoulie.

Qua uitzicht ziet het er nu toch een stuk duidelijker uit me dunkt, als er nu nog vragen komen moeten ze inderdaad zelf maar gaan draaien aan dat wiel:p Binnenkort ook maar eens een zwengel fabriceren voor de manuele aandrijving, wat dan impliceert dat wiel en as tot één geheel moeten kunnen gekoppeld en ontkoppeld worden.

Diverse onderdelen werden gewoon overgebouwd.
CIMG5083.jpg

Opnieuw een werkend geheel.
CIMG5085.jpg
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Ik zit sinds kort op dit forum en kwam al zwervende op dit topic. Leuk idee en geweldig mooi uitgewerkt. En als het voor het publiek nu nog niet duidelijk is waarvoor het grote wiel dient, dan kan je aan de slinger nog zo'n ledenpop vastmaken, zoals op die oude speelgoed stoommachientjes.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ben nog maar sinds twee maanden op dit forum dus had dit nog niet gezien maar ik ben hier wel een beetje sprakeloos van van dit niveau van ambacht en vakmanschap, echt fantastisch.
Ik dacht; "deze lees ik nog even snel door en dan slapen" maar door deze hele post door te lezen is het 3 kwartier later en het is nu half 3 's nachts maar dat maakt me niet uit.
Ik heb erg genoten van de opbouw, de foto's en de opmerkingen en het idee om foto's te plaatsen en mensen te laten raden vind ik echt geweldig.
Toen ik de eerste foto van het wiel zag dacht ik nog; wordt het een pipowagen of gaat ie z'n auto verkopen?
Een stuk verderop een verhandeling over Da Vinci en de inspiratie en toen kreeg het steeds meer gestalte.
Bedankt dat je dit met ons hebt gedeeld.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
En het mooie is dat je dit zondag in Zutphen op de Open Dag Hout in het echt kunt bewonderen en met de maker spreken!!


Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja Fons, aan de ene kant wil ik wel komen maar het is 2 uur heen en 2 uur terug voor mij en niet te vergeten een aardig bedragje aan benzine dus ik twijfel nog.
Wordt dit ook wel 'ns een beetje centraler gehouden bijv ergens in de provincie Utrecht of zo of aan deze kant van het land?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Best willem, er komen mensen uit Belgie demo's verzorgen, die stappen 's morgen kwart voor 5 in de auto om op tijd in Zutphen te zijn, alleen omdat ze het zo leuk vinden om hun ervaringen, hun werkstukken, hun ideeën een keer te delen met gelijkgestemden... live!!

De mensen die van die mooie spullen op het forum posten, hebben dat allemaal bereikt, door een keer door te gaan, door te investeren in tijd en moeite.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Of kom met de trein, de NS, supermarkten en andere ketens hebben regelmatig goedkope kaartjes in de aanbieding, zeker in de weekends. Kun je voor 15 à 20 euro reizen;)

Fons
 
A

Athanor

Guest
Of je doet in de kantine een oproep voor carpoolen met mensen uit je regio! Wel zo gezellig en lekker over hout praten in de auto!

Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Best willem, er komen mensen uit Belgie demo's verzorgen, die stappen 's morgen kwart voor 5 in de auto om op tijd in Zutphen te zijn, alleen omdat ze het zo leuk vinden om hun ervaringen, hun werkstukken, hun ideeën een keer te delen met gelijkgestemden... live!!

De mensen die van die mooie spullen op het forum posten, hebben dat allemaal bereikt, door een keer door te gaan, door te investeren in tijd en moeite.

jaap

Beste Jaap, ik pak nu m'n hobby weer op na een aantal jaren niets te hebben gedaan.
Ik weet wat het is om iets te maken, ook ik heb vroeger wel projektjes gedaan waarbij het zomaar kon gebeuren dat ik opgeteld misschien 40 of 60 uur of langer in een tafel of kast had zitten.
Dat is niet erg als het een hobby is want het is tenslotte de bevrediging die je hebt van het maken en van het eindresultaat.
Dat er zelfs mensen uit België komen om deze dag mee te maken is aan hun en een ieder die er de tijd voor wilt vrij maken is natuurlijk omdat die persoon dat graag wilt.
Ikzelf zou niet met een leuk kastje oid het hele land doorrijden om een dag neer te zetten maar het is voor iedereen anders natuurlijk.
Ik vind zowiezo het mooi dat er mensen zijn die zoveel tijd steken in hun hobby zowel als op het forum als in de open dag.
Gelukkig zijn er wat dat betreft nog mensen die een ambacht waarderen in deze snelle tijd.
En ik weet zeker dat als ik zondag zou gaan kijken dat hier genoeg voor de liefhebber te zien is en dat het een leuke dag is, ik kan lyrisch worden van een mooi meubel.
Misschien ben ik wel wat lui geworden, ik kijk gewoon wat op tegen de afstand.
Vroeger reisde ik voor m'n favoriete bands het hele land door en tegenwoordig ga ik eigenlijk niet meer naar concerten om maar een voorbeeld te geven.
 

tuoh

Oud hout
Best willem, er komen mensen uit Belgie demo's verzorgen, die stappen 's morgen kwart voor 5 in de auto om op tijd in Zutphen te zijn, alleen omdat ze het zo leuk vinden om hun ervaringen, hun werkstukken, hun ideeën een keer te delen met gelijkgestemden... live!!

De mensen die van die mooie spullen op het forum posten, hebben dat allemaal bereikt, door een keer door te gaan, door te investeren in tijd en moeite.

jaap

Ik heb geluk, hoef pas om 5u30 te vertrekken:D Bovenstaande opstelling breng ik sowieso mee naar Zutpen, hoe de opstelling er gaat bijstaan gaat afhangen van de beschikbare ruimte. Door deze laatste verbouwing heb ik nogal wat "elleboog"ruimte nodig:p We zullen wel horen wat de inrichter zegt;);)

Wat ik ook ga meebrengen zijn diverse werkbankspindels, voor al wie een klassiek ogende werkbank wil bouwen met een superieure houten schroefspindel erin.

CIMG5092.jpg

CIMG5093.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.