Werk

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Mede hout vrienden

Ik hoop dat dit verhaaltje in de juiste rubriek staat, denk van wel.

Toen ik een klein mannetje was wist ik al wat ik wou worden later.
Kraanmachinist was mijn grote droom, werken met die grote machines, onvoorstelbaar.

Dus woord bij daad en vanaf het middelbaar gekozen voor de richting bouw - hout.
Helaas ( lees leuk ) werd ik gebeten door die hardnekkige houtmicrobe en was op slag verslaafd.

Vanaf mijn 15de elk weekend meegegaan met een plaatselijke schrijnwerker tot ik mijn technisch diploma haalde op 18.
Sinds mijn 18 ben ik vast beginnen werken ( dankzij mijn stage ) in een ambachtelijke meubelmakerij.

De meubelmakerij waar ik actief ben is een 3de generatie meubelmakers met het hart op de juiste plaats en met vooropgestelde normen ( nauwkeurigheid en eerlijkheid ).
Daar wij werken op ambachtelijke manier komt er geen cnc aan te pas ( het is enkel de zaakvoerder en mezelf, cnc is in zijn ogen voor massa productie ).

De jaren versteken en ik leerde met vallen en opstaan de kneepjes van het vak inzake massief, fineer en plaatmateriaal.
Ook een gezonde dosis humor en mensenkennis kwamen voor in het ' lespakket '.

Helaas aan alle mooie liedjes komt een einde en binnen een kleine 10 weken gaat mijn baas en tevens goede vriend op welverdiend pensioen.
Opvolging is helaas niet gegarandeerd, budget om over te nemen helaas ook niet.

Dus hierbij mijn vraag aan jullie houtvrienden,

Kennen jullie in West Vlaanderen een bedrijf waar kwaliteit voorgaat op tijd?
Waar de mens en klant op de eerste plek komt en geen melkkoe is?

Graag jullie advies

Bert
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Tsja... Ik zou toch echt mijn uiterste best doen om te proberen een en ander over te nemen. Is een afbetalingsregeling niet bespreekbaar? Als ik het goed begrijp gaan de deuren gewoon dicht, das pure kapitaalsvernietiging, als het een goedlopend bedrijf betreft met vooruitzichten. Probeer eens met je baas te praten over een regeling, steek je licht eens op bij de Kamer van Koophandel (of het Belgische equivalent daarvan), regionale banken weten vaak veel interessants te vertellen bij bedrijfsovernames en zijn vaak best genegen om een kleine kapitaalsinjectie te verstrekken als je met een goed plan en veel enthousiasme langskomt, een goeie boekhouder/accountant kan je financieel helpen. Je kan echt veel hulp vinden als je even zoekt. Het zou toch zonde zijn om niet te proberen zo'n kans om eigen baas te worden te pakken!

Go for it!! Succes!

Groets, Rob.
 

peter kruse

Nieuw lid
13 jun 2013
20
0
Appelscha
Waar jij om vraagt heeft helaas niet met een particulier initiatief maar alles met de overheid te maken. Tijd en materiaal zijn door de overheid duur gemaakt, maar wat het echt heeft kapotgemaakt is de belasting op alles wat eigendom en aankoop is. Mensen willen heus wel ,maar kunnen doodeenvoudig niet. Je moet productie maken omdat er geen normale marges meer mogelijk zijn bij normale verkoopprijzen.

Desondanks veel succes gewenst!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Zoek eens op 'kredietunie'. Dat zijn cooperatieve organisaties die krediet verstrekken. Ze zijn veelal branche-gericht, zodat ze je ook met raad en daad kunnen bijstaan in je vak. Een vlugge scan leerde dat ze er ook in Belgie zijn.

En inderdaad, de boeken neerleggen levert je patroon ook niks op. Beter dat jij ermee doorgaat en bijv. huur voor de werkplaats betaalt en stapje voor stapje het bedrijf overneemt.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Dat zijn helaas opties die ik al overwogen heb maar tijd is er helaas niet meer, hij stopt en daarmee gedaan.

Daarom dat ik dus op zoek ben naar een waardig alternatief, bedrijven in de streek :)
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Op 10 weken kan veel en als je een goed voorstel doet ... Beetje geduld zal de huidige eigenaar toch wel kunnen opbrengen voor zijn huidige werknemer? Lijkt me sterk moest dat niet kunnen. Toch beter dit overnemen dan je lot in handen leggen van een wildvreemde en van scratch beginnen? Probeer toch je eigen baas te worden en misschien kan de huidige eigenaar nog wel eens inspringen? Dat houdt zijn pensioen niet tegen (en vice versa). Natuurlijk weet jij beter dan eender wie hoe vlot jouw baas zijn orderboekje telkens vult en tegen welke prijs... Misschien heeft hij daarom ook 'geen zin' om verder te gaan en moet jij ook er conclusies uit trekken. Wens je toch veel wijsheid en succes bij deze stap.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
He Bert,

We hebben hier al een aantal gesprekken over gehad en het is een lastige situatie. Overnemen van dit bedrijf was het mooiste geweest maar wanneer de eigenaar daar geen oren naar heeft dan moet je inderdaad op zoek naar iets anders. Volgens mij vind je snel een nieuwe job. Volgens mij ben je goed in je vak en een aardige kerel ben je zeker !
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
He Bert,

We hebben hier al een aantal gesprekken over gehad en het is een lastige situatie. Overnemen van dit bedrijf was het mooiste geweest maar wanneer de eigenaar daar geen oren naar heeft dan moet je inderdaad op zoek naar iets anders. Volgens mij vind je snel een nieuwe job. Volgens mij ben je goed in je vak en een aardige kerel ben je zeker !

Dank u rickie :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.