massief fineer snijplank

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Een paar dagen geleden had ik het idee om een snijplank te maken van lagen fineer op elkaar gelijmd. Het is niet helemaal geworden wat ik in gedachten had maar het was mijn eerste snijplank dus dan is het te verwachten dat het niet helemaal 100% goed gaat. In ieder geval hier onder een kort bouwverslagje met wat foto's.
SAM_3366.jpg
Hier is het mee begonnen:
14 lagen essen fineer 0,6mm van Masave hout
6 lagen mahonie (denk ik) fineer 1,0mm
boven en onder 1 laag ovangkol van Masave hout
Tussen de lagen mahonie zitten dus 2 lagen essen.

Ik heb 2 plaatjes mdf gezaagd zodat ik daar alles tussen kan persen met houtklemmen.
SAM_3370.jpg
Het MDF bekleedt met folie wat we nog hadden liggen zodat de lijm die eruit zou lopen niet aan het mdf zou blijven plakken.
SAM_3371.jpg
Omdat ik het fineer kruislinks wilde lijmen voor stabiliteit heb ik de mahonie door de helft geknipt en aan elkaar getaped.
SAM_3372.jpg
De eerste paar lagen fineer in de ''houtklem pers''
SAM_3373.jpg
De eerste paar lagen zitten op elkaar, ik heb met opzet dit gedaan in meerdere fases omdat ik twijfelde of al het fineer in 1 of 2 keer goed zou lukken met lijmen, er misschien kans dat lagen verschuiven etc. De eerste paar lagen trokken enorm krom waarop ik twijfelde of ik door moest gaan. Uiteindelijk verder gegaan en de kromming is nu zo goed als weg.
SAM_3374.jpg
Na het lijmen kwam ik erachter dat ik een rookie mistake had gemaakt namelijk: een vel van het essen fineer had ik niet helemaal aan de randen vol gesmeerd met lijm, die laag zat aan de randen dus los van de rest. Uiteindelijk veel af moeten zagen en nu is er dus een klein plankje over. Dit is ook de reden waarom de hoeken zijn afgezaagd. Ik heb de randen afgerond met een frees wat wel redelijk goed ging.

SAM_3375.jpg
Tweede rookie mistake: De fineer keuze had bijna niet slechter gekund... Het lijkt nu ongeveer een multiplex plaat :( Had ik toch maar voor de wenge en mahonie moeten gaan:( Daar komt nog bij dat de kopse kant van het essen fineer nogal wat tear-out heeft helaas.
SAM_3376.jpg
De laatste foto, net in de druivenpit olie gezet en de bovenkant ziet er wel aardig uit. Al met al was het leuk om te maken maar hier komt binnenkort absoluut een vervolg op!
Bedankt voor het lezen en opmerkingen, tips of wat dan ook is altijd welkom!
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Leuk idee!
Ik denk dat het weinig uitmaakt welke houtsoort je gebruikt, de zijkant zal altijd aan multiplex doen denken. En dat is het eigenlijk ook, alleen met wat luxere houtsoorten.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties, dat is precies mijn volgende plan! Ik ga de volgende keer een ontwerp maken en kijken welke fineer soorten NIET op multiplex lijken in combi met meer laag verschil zou toch een beter resultaat moeten geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.