afronden van concave regels

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Prachtig om te zien wat je met eigen gemaakt gereedschap kan maken. lijkt me een genot om mee te werken.
zoals Nico hierboven al aangaf. je hebt fans.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Inderdaad, hier nog een fan! Geweldig hoe je al die authentieke gereedschappen gebruikt, maakt en onderhoud, en wat je ermee doet! Ga hiermee door! :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is weer een mooi stukje werk Caspar. En trots als ik ben op onze knappe landgenoot had ik de link gepost op het forum van woodcentral. En nu vraagt iemand naar je spookschaafje. Kan je daar iets meer over vertellen? heb je die ook zelf gemaakt? Is het een Japans model? Zit er nou een keerbeitel in dient dat tweede stuk ijzer als wig?

En zelf vind ik dat schaafje mooi gemaakt. Een beetje in de rijtuigen makers traditie.

Ornament, je kan natuurlijk de ijzers uit de normale lijstschaven, de hollen en ronden, halen. Lie Nielsen verkoopt daarvoor beitels die je zelf nog op de juiste vorm moet slijpen en daarna moet harden. Maar ze zijn wel al taps van boven naar beneden geslepen.
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Dat is weer een mooi stukje werk Caspar. En trots als ik ben op onze knappe landgenoot had ik de link gepost op het forum van woodcentral. En nu vraagt iemand naar je spookschaafje. Kan je daar iets meer over vertellen? heb je die ook zelf gemaakt? Is het een Japans model? Zit er nou een keerbeitel in dient dat tweede stuk ijzer als wig?

En zelf vind ik dat schaafje mooi gemaakt. Een beetje in de rijtuigen makers traditie.

Ornament, je kan natuurlijk de ijzers uit de normale lijstschaven, de hollen en ronden, halen. Lie Nielsen verkoopt daarvoor beitels die je zelf nog op de juiste vorm moet slijpen en daarna moet harden. Maar ze zijn wel al taps van boven naar beneden geslepen.

Ja ook zelf gemaakt en de wig is ook Keerbeitel. Ga eens even een kijkje nemen op dat forum..!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hoi Seek,

ik was inderdaad nieuwsgierig of nieuwe messen voor profielschaven nog vlot te verkrijgen zijn. Messen waarbij het juiste profiel er nog ingeslepen moet worden.

Ik ga ook maar eens naar Woodcentral kijken.
Bedankt voor de link.

Groeten,
Ornament

http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.