Buffetkast van zelfgemaakte eiken panelen?

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Ik heb er als meubelhobbyist weer een uitdaging bij: in de keuken wil mijn vrouw graag een buffetkast. Het liefst van eiken.
De deuren (grofweg 65x45 cm) wil ze daarbij qua vormgeving zo simpel mogelijk houden, gewoon 3 of 4 verticale planken tegen elkaar gelijmd. Ook voor de zijkanten zit ik zelf te denken aan eigengemaakte panelen van tegen elkaar gelijmde planken omdat ik kant en klare panelen veel te duur vind. Qua plankenmaat denk ik daarbij aan zo'n 2 x 15 cm of zo.

Waar moet ik zoal rekening mee houden om het zo solide mogelijk te krijgen en te houden? Is lijmen en goed klemmen tijdens het drogen voldoende om de stevigheid er in te houden? Is verstevigen/verbinden met deuvels of lamello's nodig of aan te raden?

Kortom: alle tips zijn welkom! :D
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Aan de andere kant: lijm is een glibberig goedje dus deuvels of lamello's zijn heel handig om de boel tijdens het samenklemmen op hun plek te houden. Maar structureel hebben ze inderdaad weinig of geen toegevoegde waarde.
 

AdrieH

Actieve deelnemer
21 apr 2014
43
0
Het is nog niet afgelopen met de buffetkast :eek:.
Er ligt inmiddels wel een stapel gedroogd steigerhout te wachten en verder te drogen tot ik tijd heb om er aan te beginnen. Steigerhout en geen eiken planken? Ja, want moeder de vrouw vindt een eiken buffetkast er te strak uitzien. Dus hebben we toch gekozen voor waaibomenhout. Als het resultaat straks aan mij kwaliteitseisen voldoet zal ik wel eens wat foto's plaatsen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ah jammer, ik was onder andere benieuwd hoe het werken met eikenhout in zo'n soort meubel zou gaan, met grotere panelen en deurtjes etc. Al lijkt me dit met stijgerhout ook niet vanzelfsprekend.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.