Project: Eiken tafel - massief, robuust, mordern

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Didier: bedankt.

RPosdijk: Een 800 euro voor Europese eik, "prime" kwalitiet van bij Martal. Alle prijzen die ik heb gekregen voor bekantrecht europese eik van hoogste kwaliteit was rond de 2.000 euro/m3.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Prachtig projekt en een hele professionele werkplaats.
Je bezuinigt ook niet op hout trouwens!
Ik vind je tafel erg mooi worden, goede verbindingen ook, perfekt!
Voor korrelgrootte geldt normaal gesproken; zijdeglans korrel 600 en hoogglans korrel 1200
Als je nog 'ns weer hout nodig hebt wat droog moet zijn;
Atelier Taxus (Bart Henneman) heeft altijd inlands, aan de wind gedroogd hout.
Beetje ouderwets misschien maar voor de houtliefhebbers wel zo leuk en naturel.
Doet veel met eiken, beuken, kersen, peren, elzen, kastanje, populier, essen en esdoorn en ook wel taxus maar geen tropisch hardhout.
Althans vroeger niet toen ik er nog een opleiding volgde.
Misschien handig om te weten
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Willem: Bedankt voor de complimenten en tips. Den Oever is voor mij wel niet bij de deur, maar ik houd het in het achterhoofd.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Mooie tafel hoor!


Vooraleer de oliebehandeling aan te brengen werd het reinigen met een hout reiiger voorgesteld:
Dit product hadden we ook al voor onze parket en badkamermeubel gebruikt. Wat me nu opviel is dat na het reinigen hiermee het hout opeens weer veel ruwer aanvoelde. Ik had alles dus tot P180 opgeschuurd, en dan voelde het zeer glad aan. Het leek alsof na de reiniging heel wat putjes die vooraf gevuld waren met schuurstof (terwijl alles toch met afzuiging werd geschuurd), en de vezels van het hout weer recht waren komen staan.

Dat zal toch met name te maken hebben met het overeind komen van de vezels. Dat weet ik ook nog wel van het in de lak zetten van onze eikenhouten vloer, na de eerste keer lakken was de vloer weer ruw doordat de vezels door het vocht van de lak iets overeind waren gekomen. Na opschuren en daarna weer lakken was het resultaat glad.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooie tafel hoor!




Dat zal toch met name te maken hebben met het overeind komen van de vezels. Dat weet ik ook nog wel van het in de lak zetten van onze eikenhouten vloer, na de eerste keer lakken was de vloer weer ruw doordat de vezels door het vocht van de lak iets overeind waren gekomen. Na opschuren en daarna weer lakken was het resultaat glad.

Wat de eindafwerking betreft; ik heb geleerd dat alvorens lak aan te brengen eerst het hout met een licht bevochtigde spons iets wat aan de oppervlakte een beetje vochtig maken, even wat drogen laten en dan weer licht schuren tot het hout weer glad aanvoelt en dan pas je afwerkingsprodukt er op.
Hetzelfde als je hout kleurt met waterbeits bijv.
Scheelt je een stuk in het schuren daarna.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dat is ook een goede methode. Mijn (beperkte) ervaring is alleen dat je na een eerste keer lakken dan alsnog moet schuren omdat er altijd nog meer vezels op gaan staan. Dat doen ze na opdrogen lak niet meer omdat ze dan gefixeerd zijn.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo SereN,
Wat voor lak ga je gebruiken?
Of bedoel je meubelolie?
Tip: gebruik zeker geen meubelolie van 3V3!
Ofwel moet je dan zelf 3 maanden verhuizen ofwel je tafel ergens 3 maanden in een goed verluchte schuur plaatsen...
Een aanrader is Danish Oil dat zelfs geschikt is voor contact met voedsel (houten slakommen, lepels e.d.) en bovenop nog de meer dan de helft goedkoper dan 3V3.
Dit maar even ter info.
jan
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Erg mooi resultaat! Hoop dat mijn project er enigszins bij in de buurt komt..

Blijft je blad goed liggen op het frame, met de wervels? Heb je wellicht een foto van de onderkant? Misschien wel jammer dat de laatste foto dan zo'n weinig charmante is.. Hehe :)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Erg mooi resultaat! Hoop dat mijn project er enigszins bij in de buurt komt..

Blijft je blad goed liggen op het frame, met de wervels? Heb je wellicht een foto van de onderkant? Misschien wel jammer dat de laatste foto dan zo'n weinig charmante is.. Hehe :)

Janwillem: bedankt.

Ik heb geen foto van de onderkant, want ik heb het blad nog niet bevestigd met de wervels. Momenteel ligt het blad 'ondersteboven' op het onderstel, omdat ik eerst de onderkant wou behandelen en een tijdje gebruiken als wijze van test. (Om te kijken of die Woca werkbladolie nu doet wat ie moet doen, indien niet denk ik dat ik voor Skylt ga gaan)

Maar dit is het plan met de wervels:
Schets wervel.jpg
Je maakt de wervel 1mm minder 'hoog' dan de afstand tussen je sleuf en de bovenkant van de regel. Wanneer je de wervel dan vastschroeft in het tafelblad trek je deze tegen de regels vast.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Helemaal duidelijk, top!

Is het al te vroeg om te vragen hoe de afwerking met olie je bevalt? Ben benieuwd hoe het er uit ziet nu het is opgedroogd, nog steeds enigszins grijzig?

Misschien een beetje off-topic: Ik heb wel eens gelezen dat je met geschaafd hout snel moet werken, omdat het hout anders krom kan gaan trekken. Krijg je daar geen last van als je het blad zo los laat liggen? Of gaat het dan echt over lange planken die je geschaafd, helemaal los ergens laat liggen?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.