Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Advies dikte dakplaat gevraagd

Hallo,

Ik ben bezig met de bouw van een kippenhok. Voor het dak heb ik een vraag:

De dakbedekking van het dak zal bestaan uit oud Hollandse dakpannen. Hieronder wil ik een plaat underlayment bevestigen met daarop tengels en de panlatten.

Is een underlayment plaat van 9mm hier dik genoeg voor of zal deze gaan doorhangen?
    Afmetingen van het hok zijn 1,0m x 2,20m.

Foto kippenhok:

image.jpg

Foto projecten afgelopen tijd:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Alvast bedankt.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

9 mm is te dun, dat gaat doorhangen en bevestigen van de panlatten is ook minimaal. 18 mm is beter.
    sometimes you just need a bigger hammer

Met zulke kleine overspanningen als ik denk te zien op de foto van je kippenhok in aanbouw, kan ik me niet voorstellen dat 9mm zou gaan doorhangen... (Maar goed, het prijsverschil zal minimaal zijn, misschien het risico dan maar niet nemen.)

Wat voor kippen ga je houden?

Friese krielkippen, kameraad van mij fokt daar mee. Twijfel zelf ook tussen 9mm, waarbij voorkeur om kippenhok niet te zwaar te maken, zodat het verplaatsbaar/verhuisbaar blijft naar 9mm uitgaat.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Knap hoe je bij die werkbank aan het plafond (laatste foto), zelfs de accessoires op het werkblad hebt vastgelijmd...

Ik zou zelfs overwegen om helemaal geen underlayment te gebruiken, gewoon stevige tengels en daarop panlatten kan je er ook nog makkelijk in/bij indien nodig...

voor het hokgedeelte (links) zou ik aan de binnenkant trespa of betonmultiplex of iets dergelijks zetten, zonder naden of kieren. Dit alles in witte kleur. Dit kun je dan makkelijk schoonmaken. I.v.m. bloedluis. In z'n klein hokje is de kans erg groot daarop en alleen het hooi/krullen verversen helpt niet altijd.
    Dan zou je nog wat tempex tussen de balkjes kunnen plaatsen. Daarbovenop panlatten en de pannen. Is stevig genoeg gezien de breedte van je skeletbouw.

Ik heb zelf eens een iets groter hok dan dit gemaakt. ook een houtskeletbouw met in het dak tempex, en daarop oude schuttingdelen met panlatten en dan de pannen. Werkte prima. Alleen had ik de binnenkant niet strak afgewerkt, dus er zaten nog naden en kieren in. Dus moeilijker schoon te houden.

Vandaar de tip. Het is nu nog makkelijk aan te pakken zonder hoge kosten.

Bedankt voor de reacties! Ga voor combinatie idee Marcel / Dave. Geen underlayment op dak alleen panlatten en binnenzijde hok aftimmereren met 9mm underlayment welke ik wit ga verven met daartussen piepschuim platen.

Forum Rechten