kopshouten snijplank (noten) hoe de zijkant af te ronden ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Foto's volgen nog maar ik zit even met de volgende vraag

Ik heb een kopshouten snijplank gemaakt voor mijn broertje
De zijkant (5cm dik) wil ik rond maken, die moet een flauwe boog zijn, zeg een deel van een cirkel van 50cm (bijvoorbeeld)

Ik had als methode bedacht om de vlakbank op een halve mm in te stellen en dan de eerste gang of 80 graden, dan een gang over 70 graden en ga zo maar door
Dan krijg je een redelijk ronde kant die ik vervolgens afwerk met een schuurmachine

Echter, ik zou graag willen weten als ik een x diepte instel (halve of hele mm) en dan daar een bepaalde hoek bij hanteer (telkens min 5 of 10 graden) hoeveel de breedte is die ik weg neem

STEL: ik hanteer 0.5 mm diep, hoek -10 graden ten opzichte van het origineel
De strook die ik wegschaaf begint dan op een halve mm en loopt uit naar 0 mm, hoe breed is dat ?

Als ik die breedte weet (kan berekenen) dan kan ik bepalen hoeveel ik wil afnemen en hoeveel gangen hier voor nodig zijn
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Breedte = diepte x tan(hoek)
De tangens functie zit op je rekenmachine (misschien even omschakelen naar wetenschappelijke weergave). En geef de hoek op van 0 tot 90 graden, dan kom je goed uit.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Heb het een paar keer gelezen , maar snap je niet . Je wilt de snijplank rond maken onder 90 graden ?
Als je de hoek scherper maakt word die kwetsbaarder en kan je de snijplank niet aan 2 kanten gebruiken .
Misschien is een bovenfrees met een andere hoek een oplossing .
In ieder geval succes .
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik bedoel met afgeronde zijkanten zoiets

snijplank.jpg
Nu zijn er ook wel frezen om dat te doen, maar voor een dergelijke diameter zijn die niet goedkoop als die op een 12mm as te vinden zijn
Daarom wil ik van de zijkanten steeds een laagje weghalen onder een bepaalde hoek
Als ik dat in 9 stappen doe (10 graden per keer kom ik heel aardig uit
misschien is 18 stappen (graden per keer) nog mooier maar ik ben bang dat ik dan teveel van de zijkant weghaal

Die rekensom ga ik proberen, bedankt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Bandschuurmachine ben ik niet zo favoriet van, ff een foutje en er zit een flinke kuil in

MAAR, het is gelukt, hij is klaar
Geen foto's van het proces van het afronden, maar ik heb het volgende gedaan
begonnen op 95 graden, 1.5 mm diep, snijplank op zijn zij leunend tegen de aanslag om die 95 graden er in te krijgen en dan in de lengte er overheen
Vervolgens de snijplank roteren en nogmaals er langs, dan omkeren een gang maken en weer roteren, zo heb ik alle 4 de kanten gehad en dat herhalen op 100, 105 en 100 graden.

Toen de snijplank op de werkbank ingeklemd en met de mirka korrel 60 de ronding volgen, gevolgd door 120, 180, 320 en 600
Bij 320 ben ik ook het hoekje om gegaan zodat de overgang van de flauw ronde zijkant ook mooi afgerond doorloopt naar het snijvlak
De kop en het eind laat ik zuiver haaks, ik weet dat randjes dan gevoeliger zijn maar het ziet er gewoon erg mooi uit zo, mochten de randjes lelijk worden kan ik doe altijd nog frezen

Zagen, schaven, lijmen, schuren en afwerken, het proces in vogelvlucht
Een beste plank geworden, 60x38 cm
20150430_203313.jpg

20150430_203313.jpg

20150501_105701.jpg

20150502_195018.jpg

20150502_211301.jpg

Hier zijn de afgeronde zijkanten goed te zien
20150503_184528.jpg

20150503_184640.jpg

20150503_185627.jpg

20150503_185927.jpg

Nu zou ik er nog dopjes /pootjes onder willen plaatsen, alleen geen idee wat en wat ik in de buurt kan krijgen
iemand ideeeen (regulier spul, gamma, praxis etc)
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik dacht op je plaatje te zien dat je de plank aan de kopse kanten wilde voorzien van een afronding. Nu zie ik dat je de zijkanten hebt afgerond.
Dat had ik ook niet met de bandschuurmachine gedaan.

Je vroeg om:
Nu zou ik er nog dopjes /pootjes onder willen plaatsen, alleen geen idee wat en wat ik in de buurt kan krijgen
iemand ideeeen (regulier spul, gamma, praxis etc)

Ik wil je wel een aantal sturen, inclusief de rvs schroefjes.
Zo ja, doe maar een PB.

Groet,
Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De snijplank is voor mijn broertjes verjaardag, hij wordt 40 en dan ook nog eens op een leuke datum 15-5-15
Ik zou dat wel ergens in de zijkant willen zetten

Branden (stempel ??) ik heb zitten denken aan slagletters en die goed verhitten, ok die heb ik niet maar kan ze wel kopen, helaas zijn die erg klein
iemand andere ideeen om dat op een leuke manier op (de zijkant van) de snijplank te zetten ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is inderdaad een leuke, die heb ik volgens mij al eens eerder hier voorbij zien komen
Echter (helaas ?) ben ik al met olie aan de gang gegaan omdat kopshouten snijplank erg zuig en we niet zo veel tijd meer hebben, dus het is smeren tegen de klok :)

Branden zou wel gaan lijkt me
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor bij de snijplank lijkt dit me toch wel een hele fraaie messenstandaard, dan wel natuurlijk met een eigen twist
Dit werkt op basis van magneet dat (ik neem aan) in het hout zit verwerkt

Iemand enig idee waar je (plakken ?) magneet kan krijgen dat hier sterk genoeg voor is
Heeft iemand van jullie dit wel eens geprobeerd ?

size1-kai-messenblok-stonehenge-image1-3836.jpg
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Zoek eens op "Neodymium" magneten.
Er zijn veel filmpjes te vinden waar messenstips worden gemaakt op yt (zoekactie b.v. "magnetic knife wood").
Het is overigens een mooie houder maar m.i. wel meer geschikt voor een kookeiland als een hoekje op het aanrecht.
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Voor die magneten kun je het beste kijken naar dit soort:
http://www.ebay.com/itm/Hot-New-Use...631?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19fef8ccd7

Netjes infrezen maar eerst even testen met wat stukjes hout van verschillende dikten om tot een juiste diepte te komen. Ik zag dat de staanders steeds uit 2 plankjes bestaan, persoonlijk denk ik dat je dat mooier kan doen als dat niet zo opvallend is, maar dat is persoonlijk.

Ik kan je wel zeggen dat deze maat magneet echt heel sterk zal zijn, je kan ook naar een paar van 20 x 10 op verschillende hoogten kijken.
ik kijk zelf altijd op ebay.com voor dit soort zaken en zoek in dit geval op: "rare earth magnet"
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
T lijkt wel alsof er wit fineer tussen zit ? Of zijn de lijmnaden iets groter dan gepland ?

Onder bepaalde snijplanken zet ik vaak rubberen voetjes met rvs schroefjes...werkt hardstikke mooi...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De voetjes zijn onderweg als het goed is (met dank aan Maya158)

Dank voor de tips mbt de magenet, ik ga daar even op zoeken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.