Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

kopshouten snijplank (noten) hoe de zijkant af te ronden ?

Foto's volgen nog maar ik zit even met de volgende vraag

Ik heb een kopshouten snijplank gemaakt voor mijn broertje
    De zijkant (5cm dik) wil ik rond maken, die moet een flauwe boog zijn, zeg een deel van een cirkel van 50cm (bijvoorbeeld)

Ik had als methode bedacht om de vlakbank op een halve mm in te stellen en dan de eerste gang of 80 graden, dan een gang over 70 graden en ga zo maar door
    Dan krijg je een redelijk ronde kant die ik vervolgens afwerk met een schuurmachine

Echter, ik zou graag willen weten als ik een x diepte instel (halve of hele mm) en dan daar een bepaalde hoek bij hanteer (telkens min 5 of 10 graden) hoeveel de breedte is die ik weg neem

STEL: ik hanteer 0.5 mm diep, hoek -10 graden ten opzichte van het origineel
    De strook die ik wegschaaf begint dan op een halve mm en loopt uit naar 0 mm, hoe breed is dat ?

Als ik die breedte weet (kan berekenen) dan kan ik bepalen hoeveel ik wil afnemen en hoeveel gangen hier voor nodig zijn
    Met een hamer past alles...

Breedte = diepte x tan(hoek)
    De tangens functie zit op je rekenmachine (misschien even omschakelen naar wetenschappelijke weergave). En geef de hoek op van 0 tot 90 graden, dan kom je goed uit.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Heb het een paar keer gelezen , maar snap je niet . Je wilt de snijplank rond maken onder 90 graden ?
    Als je de hoek scherper maakt word die kwetsbaarder en kan je de snijplank niet aan 2 kanten gebruiken .
    Misschien is een bovenfrees met een andere hoek een oplossing .
    In ieder geval succes .

Ik bedoel met afgeronde zijkanten zoiets

snijplank.jpg
    Nu zijn er ook wel frezen om dat te doen, maar voor een dergelijke diameter zijn die niet goedkoop als die op een 12mm as te vinden zijn
    Daarom wil ik van de zijkanten steeds een laagje weghalen onder een bepaalde hoek
    Als ik dat in 9 stappen doe (10 graden per keer kom ik heel aardig uit
    misschien is 18 stappen (graden per keer) nog mooier maar ik ben bang dat ik dan teveel van de zijkant weghaal

Die rekensom ga ik proberen, bedankt

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Gevalletje malletje maken, aftekenen, bandschuurmachine?
    t 'Is maar een idee...

Bandschuurmachine ben ik niet zo favoriet van, ff een foutje en er zit een flinke kuil in

MAAR, het is gelukt, hij is klaar
    Geen foto's van het proces van het afronden, maar ik heb het volgende gedaan
    begonnen op 95 graden, 1.5 mm diep, snijplank op zijn zij leunend tegen de aanslag om die 95 graden er in te krijgen en dan in de lengte er overheen
    Vervolgens de snijplank roteren en nogmaals er langs, dan omkeren een gang maken en weer roteren, zo heb ik alle 4 de kanten gehad en dat herhalen op 100, 105 en 100 graden.

Toen de snijplank op de werkbank ingeklemd en met de mirka korrel 60 de ronding volgen, gevolgd door 120, 180, 320 en 600
    Bij 320 ben ik ook het hoekje om gegaan zodat de overgang van de flauw ronde zijkant ook mooi afgerond doorloopt naar het snijvlak
    De kop en het eind laat ik zuiver haaks, ik weet dat randjes dan gevoeliger zijn maar het ziet er gewoon erg mooi uit zo, mochten de randjes lelijk worden kan ik doe altijd nog frezen

Zagen, schaven, lijmen, schuren en afwerken, het proces in vogelvlucht
    Een beste plank geworden, 60x38 cm
    20150430_203313.jpg

20150430_203313.jpg

20150501_105701.jpg

20150502_195018.jpg

20150502_211301.jpg

Hier zijn de afgeronde zijkanten goed te zien
    20150503_184528.jpg

20150503_184640.jpg

20150503_185627.jpg

20150503_185927.jpg

Nu zou ik er nog dopjes /pootjes onder willen plaatsen, alleen geen idee wat en wat ik in de buurt kan krijgen
    iemand ideeeen (regulier spul, gamma, praxis etc)
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 03-05-15 om 18:21.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Ik dacht op je plaatje te zien dat je de plank aan de kopse kanten wilde voorzien van een afronding. Nu zie ik dat je de zijkanten hebt afgerond.
    Dat had ik ook niet met de bandschuurmachine gedaan.

Je vroeg om:
    Nu zou ik er nog dopjes /pootjes onder willen plaatsen, alleen geen idee wat en wat ik in de buurt kan krijgen
    iemand ideeeen (regulier spul, gamma, praxis etc)

Ik wil je wel een aantal sturen, inclusief de rvs schroefjes.
    Zo ja, doe maar een PB.

Groet,
    Jan

De snijplank is voor mijn broertjes verjaardag, hij wordt 40 en dan ook nog eens op een leuke datum 15-5-15
    Ik zou dat wel ergens in de zijkant willen zetten

Branden (stempel ??) ik heb zitten denken aan slagletters en die goed verhitten, ok die heb ik niet maar kan ze wel kopen, helaas zijn die erg klein
    iemand andere ideeen om dat op een leuke manier op (de zijkant van) de snijplank te zetten ?

Forum Rechten