Bouwen afdak

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoh maat in elk geval op plaatmaat dus 610, 488 of 407 mm.
Balklaag afmeting, de dakdekker moet er ook veilig over kunnen lopen en ik weet het, constructeurs maken alles veels te zwaar......
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Constructeurs houden zich aan de NEN-normen en daarmee wordt het niet te zwaar, maar zwaarder dan het vroeger werd gedaan. Dat heeft onder andere te maken met beperken van vervorming zoals reeds eerder opgemerkt en andere rekenbelastingen.
Als je vragen krijgt van de Gemeente over de bouw en constructie dan heb je een probleem als je niet aan de rekenregels voldoet, ik zou het risico hierop dus wel mee laten wegen in de afweging over de toe te passen balkmaat.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
NEN-EN tegenwoordig:cool:
Hout buigt volgens de normen wel 10% meer door dan 10 jaar geleden.
Voor woonhuizen is de rekenwaarde van de belastingen wel lager geworden met de invoering van de NEN-EN.
Maar je bouwt maar één keer, dus doe het goed, zoals eerder geschreven: een doorhangend dak ziet er ook niet uit.

Succes
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Bij 2 verschillende houthandels adviseren ze 7x17. Nu heb ik al heel wat op papier staan. ;-)

Dat brengt me bij het volgende. Als de balken op 610 hoh komen. En ik wil een raam plaatsen van 940cm hoe ga ik dan te werk met de balken?

En de strijkbalk aan het huis. Die moet zo hoog mogelijk. Als ik daar inkepingen in maak voor de liggers. Hoe kan ik de liggers dan vast zetten. Als ik er aan de bovenkant niet bij kan? En hoe diep kunnen de inkepingen zijn? Zal ik de liggers aan de anderekant op de balk leggen of ook met inkepingen?

Super dat jullie allemaal meedenken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
En houthandels hebben verstand van constructies? Of zou het gewoon zo zijn dat ze het liefste gewoon vanuit de standaard voorraad verkopen?
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ik snap wat je zegt. Deze houthandels bouwen beiden ook. en hebben ook de dikkere op voorraad. Ik zou dan denken dat ze eerder de zwaardere zouden adviseren als het om de verkoop gaat. Hoe hoger de balken worden hoe lager mij dak wordt. Maar behrijp ik nu van jullie allemaal dat jullie 7x17:zelf niet Ouden soen? Of zijn de meningen verdeeld.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Je kunt mijns inziens 2 paden bewandelen. Eerste is gewoon kijken wat praktijkmatig zal houden en het een beetje op het gevoel doen. Gaat meestal gewoon goed.
Tweede is de rekenregels volgen, dan worden je balken zwaarder of de hoh afstand kleiner. Ik denk dat je al snel naar 71x221 hoh 400 gaat. Dat gaat zeker goed en voldoet ook aan het Bouwbesluit, waar dus alle bouwwerken aan moeten voldoen, vergunningsvrij of niet. Dan ben je dus tegen alles ingedekt, ook als bijv. Buren vragen gaan stellen bij de Gemeente.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Nu kreeg ik net een mail van de houthandel dat de balken volgend jaar pas geschilderd kunnen worden. Is dat altijd zo? ik kan de vuren balken toch niet een jaar in weer en wind laten staan?
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Balken geregeld die allemaal wel gewoon geschilderd kunnen worden. En toch de dikkere genomen. ;-)
Nu nog even terug komend op mijn andere vraag.

Ik wil dus 2 dakramen maken. Maar daar lopen dus balken. Hoe ga ik te werk om deze balken op de plak van de ramen te onderbreken, maar geen verlies krijg van de draagkracht?
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Ok, raveling snap ik. Dank je wel. Maar op google staan alleen de precies passende voorbeelden. Mijn balken komen op 61 hoh. En als ik daar dan 1balk tussen weg haal kom ik niet op mijn mooie 94 cm van het raam. Hoe maak ik dan het raan goed passend? Het moet wel mooi, want je blijft er tegen aan kijken. ;-)
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Het is inderdaad een plat dak. Ik wil daar twee dakramen in maken. En deze een beetje schuin plaatsen zodat het goed afwatert.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Het is inderdaad een plat dak. Ik wil daar twee dakramen in maken. En deze een beetje schuin plaatsen zodat het goed afwatert. Plaatje plaatsen lukt even niet.
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Bedoel je een tekening voor jullie of voor mij, want ik vraag nou juist hoe iets zou moeten. Als ik niet weet hoe het moet kan ik ook geen tekening maken. Ik heb wel een tekening hoe het moet worden, maar probeer het nu technisch uit te werken.

images.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Waarom zet je er niet gewoon een standaard bik daklichtje in? Dan weet je tenminste zeker dat het gewoon goed dicht is?
 

Kirsten

Actieve deelnemer
10 jun 2014
85
0
Om dat ik deze ramen heb liggen. En het gaat me niet zo zeer om het dicht maken. Daar ben ik niet bank voor, maar om een goede stevigheid met de balken te krijgen. Maar ik denk dat ik er wel uit ben nu. ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.